29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 314 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 oktober 2012

Naar aanleiding van recente berichten daarover in de media, heeft uw Kamer mij verzocht om een brief over de oorzaken van het out-of-control gaan van het spoorsysteem de afgelopen winter. Voorts heeft uw Kamer aangegeven de analyse daarvan van NS en ProRail te willen ontvangen.

Reeds in mijn brief van 9 februari jl.1 heb ik aangegeven dat er niet één oorzaak was van het out-of-control gaan van het spoorsysteem de afgelopen winter, maar meerdere. NS en ProRail hebben hiervan een analyse gemaakt die de basis is geweest voor het winterweerprogramma, dat ik met mijn brief van 8 juni jl.2 naar de Kamer gestuurd heb. Met mijn brief van 1 oktober jl.3 heb ik u voorts geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het winterweerprogramma.

In mijn brief van 8 juni jl. heb ik de essentie van de analyse van NS en ProRail als volgt weergegeven: «de treindienst afgelopen winter [is] weliswaar verstoord geraakt door verschillende storingen in de infrastructuur, materieel en de daaruit volgende gemiste / vertraagde personeelsoverstappen, maar deze [waren] niet dé oorzaak van het out-of-control raken van het spoorsysteem. Gebleken is dat de out-of-control situatie is veroorzaakt door: (1) de huidige wijze van de operationele be- en bijsturing van de dagelijkse treindienst door de spoorsector, (2) het ontbreken van een eenduidige commandostructuur die leidt tot tijdige, heldere, eenduidige, volledige, gecommuniceerde beslissingen, en (3) het ondermijnen van routinematig handelen door het introduceren van nieuwe complexe operationele (winter) maatregelen.»

De winteranalyse van NS en ProRail betreft bedrijfsvertrouwelijke informatie. Deze analyse bevat bijvoorbeeld gegevens over personeelsinzet en -planning en materieelinzet waarmee concurrerende spoorbedrijven hun voordeel zouden kunnen doen. Een Wob-verzoek met betrekking tot de analyse is daarom ook afgewezen. De essentie van de analyse en de conclusies daarvan, zoals hiervoor verwoord, zijn opgenomen in het winterweerprogramma en die heb ik met uw Kamer gedeeld. Ik meen dat daarmee voldoende inzicht in de analyse is verschaft.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 29 984, nr. 284

X Noot
2

Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 29 984, nr. 306

X Noot
3

Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 29 984, nr. 312

Naar boven