29 984
Spoor: vervoer- en beheerplan

nr. 191
MOTIE VAN DE LEDEN MASTWIJK EN VAN GENT

Voorgesteld 2 juli 2009

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende:

– dat het beleid van het kabinet in het teken staat van het streven om meer reizigers gebruik te laten maken van het openbaar vervoer;

– dat de NS een belangrijke taak hebben bij het realiseren van deze doelstelling;

– dat het direct aansluiten van de verschillende regio’s in het land op het intercitynet daarbij een belangrijke rol speelt;

– dat ook uit een oogpunt van economische ontwikkelingen, te denken valt aan de bereikbaarheid van bedrijven en onderwijsinstellingen, en het voorkómen van het dichtslibben van weginfrastructuur, waarbij ook het milieu in het geding is, de regio’s direct dienen te zijn aangesloten op het intercitynetwerk;

– dat ook het advies van Locov aan de NS in deze zin luidt;

– dat het om die reden van belang is om de regio Zuid-Drenthe aangesloten te laten zijn op het intercitynetwerk;

– dat de meningen over de effecten van een extra stop van de intercity in Hoogeveen uiteen lopen, mede als gevolg van het feit dat geen inzicht bestaat in de door de NS gehanteerde modellen;

verzoekt de regering in overleg te treden met de directie van de NS met als doel het daarheen te leiden dat de door NS voorgestelde dienstregeling 2010 zodanig wordt aangepast dat intercity Groningen–Zwolle vice versa twee keer per uur een stop maakt op het NS-station van Hoogeveen en de werking van deze gewijzigde dienstregeling te herijken op het moment dat de dienstregeling als gevolg van het gereedkomen van de Hanzelijn onder de loep wordt genomen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Mastwijk

Van Gent

Naar boven