29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 1219 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2024

Tijdens de procedurevergadering IenW op 18 december 2024 hebben de Kamerleden Heutink (PVV) en Van Dijk (NSC) het verzoek gedaan om nog voor het kerstreces een overzicht met de prestaties van ProRail en NS naar de Kamer te sturen1. Naar aanleiding van dat verzoek treft u hieronder de gevraagde informatie aan. In onderstaande tabel is de realisatie van de prestaties 2024 opgenomen, daarbij is aangegeven tot welke datum deze cijfers gelden. Ook gaat het om voorlopige cijfers, die nog kunnen wijzigen.

Tabel 1: Huidige prestaties van ProRail en NS.

Prestatie-indicator

Geldt voor

Bodem-waarde

Streef-waarde

Realisatie 2024

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN

ProRail en NS

88,9%

91,5%

89,3% (t/m 15 december)

Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN

ProRail en NS

96,7%

97,4%

97,0% (t/m 15 december)

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL

ProRail en NS

82,1%

84,2%

68,5% (t/m 15 december)

Kwaliteit van aansluitingen van NS op andere vervoerders

NS

94,0%

95,6%

93,7% (t/m november)

Zitplaatskans in de spits HRN

NS

94,1%

95,5%

94,6% (t/m november)

Zitplaatskans in de spits HSL

NS

92,7%

95,8%

95,1% (t/m november)

Aantal drukke treinen per werkweek in de spits HRN

NS

109

98

89 (t/m november)

Gebruiksvriendelijke reisinformatie

NS

65,0%

68,5%

81,3% (t/m november)

Betrouwbaarheid regionale series

ProRail

90,7%

93,7%

90,7% (t/m 17 december)

Impactvolle storingen op de infra

ProRail

520

450

494 (t/m 17 december)

Over de in de tabel opgenomen prestatieindicatoren zijn maandelijkse cijfers beschikbaar. Dit is niet zo voor alle indicatoren. Over een aantal prestatie-indicatoren wordt jaarlijks gerapporteerd. Voor NS zijn dit het Algemeen Klantoordeel HRN, het Algemeen Klantoordeel HSL en het Klantoordeel sociale veiligheid. Voor ProRail zijn dit het Klantoordeel reizigersvervoerders en het Klantoordeel goederenvervoerders.

Deze prestatieindicatoren zijn daarom niet opgenomen in deze tabel. Hierover zal worden gerapporteerd in de jaarverantwoording. Dit is ook het moment waarop NS en ProRail na afloop van een jaar worden afgerekend op de behaalde prestaties en wordt bij onderpresteren een boete opgelegd, tenzij er terecht een beroep op een rechtvaardigingsgrond wordt gedaan.

De Kamer heeft eerder geïnformeerd naar de prestaties van NS en ProRail, te weten op 12 september (Kamerstuk 29 984, nr. 1214)2. Deze vraag is beantwoord in de Kamerbrief over de halfjaarrapportages van ProRail en NS van 4 november jl.3 Daarin is tevens aangegeven dat Kamerleden, indien zij daar behoefte aan hebben, op ieder moment de (actuele) prestaties van ProRail en NS op hun eigen online dashboards kunnen vinden.4

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, C.A. Jansen


X Noot
1

Brief van de Kamer met nr. 2024Z21505/2024D50852.

X Noot
2

TZ202409–096.

X Noot
3

Kamerstukken 29 984, nr. 1215.

X Noot
4

Deze dashboards kunt u vinden op prestaties.prorail.nl en dashboards.nsjaarverslag.nl/prestaties.

Naar boven