Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 29984 nr. 1219 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 29984 nr. 1219 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2024
Tijdens de procedurevergadering IenW op 18 december 2024 hebben de Kamerleden Heutink (PVV) en Van Dijk (NSC) het verzoek gedaan om nog voor het kerstreces een overzicht met de prestaties van ProRail en NS naar de Kamer te sturen1. Naar aanleiding van dat verzoek treft u hieronder de gevraagde informatie aan. In onderstaande tabel is de realisatie van de prestaties 2024 opgenomen, daarbij is aangegeven tot welke datum deze cijfers gelden. Ook gaat het om voorlopige cijfers, die nog kunnen wijzigen.
|
Prestatie-indicator |
Geldt voor |
Bodem-waarde |
Streef-waarde |
Realisatie 2024 |
|---|---|---|---|---|
|
Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN |
ProRail en NS |
88,9% |
91,5% |
89,3% (t/m 15 december) |
|
Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN |
ProRail en NS |
96,7% |
97,4% |
97,0% (t/m 15 december) |
|
Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL |
ProRail en NS |
82,1% |
84,2% |
68,5% (t/m 15 december) |
|
Kwaliteit van aansluitingen van NS op andere vervoerders |
NS |
94,0% |
95,6% |
93,7% (t/m november) |
|
Zitplaatskans in de spits HRN |
NS |
94,1% |
95,5% |
94,6% (t/m november) |
|
Zitplaatskans in de spits HSL |
NS |
92,7% |
95,8% |
95,1% (t/m november) |
|
Aantal drukke treinen per werkweek in de spits HRN |
NS |
109 |
98 |
89 (t/m november) |
|
Gebruiksvriendelijke reisinformatie |
NS |
65,0% |
68,5% |
81,3% (t/m november) |
|
Betrouwbaarheid regionale series |
ProRail |
90,7% |
93,7% |
90,7% (t/m 17 december) |
|
Impactvolle storingen op de infra |
ProRail |
520 |
450 |
494 (t/m 17 december) |
Over de in de tabel opgenomen prestatieindicatoren zijn maandelijkse cijfers beschikbaar. Dit is niet zo voor alle indicatoren. Over een aantal prestatie-indicatoren wordt jaarlijks gerapporteerd. Voor NS zijn dit het Algemeen Klantoordeel HRN, het Algemeen Klantoordeel HSL en het Klantoordeel sociale veiligheid. Voor ProRail zijn dit het Klantoordeel reizigersvervoerders en het Klantoordeel goederenvervoerders.
Deze prestatieindicatoren zijn daarom niet opgenomen in deze tabel. Hierover zal worden gerapporteerd in de jaarverantwoording. Dit is ook het moment waarop NS en ProRail na afloop van een jaar worden afgerekend op de behaalde prestaties en wordt bij onderpresteren een boete opgelegd, tenzij er terecht een beroep op een rechtvaardigingsgrond wordt gedaan.
De Kamer heeft eerder geïnformeerd naar de prestaties van NS en ProRail, te weten op 12 september (Kamerstuk 29 984, nr. 1214)2. Deze vraag is beantwoord in de Kamerbrief over de halfjaarrapportages van ProRail en NS van 4 november jl.3 Daarin is tevens aangegeven dat Kamerleden, indien zij daar behoefte aan hebben, op ieder moment de (actuele) prestaties van ProRail en NS op hun eigen online dashboards kunnen vinden.4
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, C.A. Jansen
Deze dashboards kunt u vinden op prestaties.prorail.nl en dashboards.nsjaarverslag.nl/prestaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29984-1219.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.