Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2023
In het tweeminutendebat Spoor van donderdag 6 juli jl. (Handelingen II 2022/23, nr. 103,
Tweeminutendebat Spoor) heeft mevrouw Van der Graaf (CU) een motie ingediend over
een spitsheffing in de nieuwe HRN-concessie.1 Als reactie op de motie heb ik mevrouw Van der Graaf verzocht de motie aan te houden,
omdat er op dit thema momenteel nog gesprekken worden gevoerd met NS en binnen het
kabinet.
Ik wil benadrukken dat alle opties hieromtrent nog open liggen en dat er nog geen
onomkeerbare stappen zijn gezet. Op korte termijn zal ik de Kamer een onderzoek aanbieden
dat in de afgelopen periode naar tariefdifferentiatie is uitgevoerd. In het tariefonderzoek
wordt ingegaan op de impact van een eventuele keuze voor gedifferentieerde tarieven
voor de reiziger. Verder bied ik de Kamer in augustus de ontwerp-concessie voor het
Hoofdrailnet aan. Over die ontwerp-concessie gaan de Kamer en ik op 26 september in
debat. Naar aanleiding van het debat kan in samenspraak met de Kamer de concessie
worden aangepast, ook op het punt van eventuele tariefdifferentiatie. De concessie
moet uiterlijk voor 24 december 2023 worden vastgesteld.
De heer Minhas (VVD) stelde in het debat van hedenochtend de vraag of de financiële
impact voor reizigers van de keuzes ten aanzien van tarieven in beeld gebracht kan
worden. Dat vind ik een logische vraag. Ik zal bij het aanbieden van de ontwerp-concessie
de Kamer informeren over de financiële consequenties voor reizigers van de verschillende
opties op het gebied van tarieven. Bij de variant met tariefdifferentiatie vragen
we NS te kijken naar de impact voor de reiziger, waarbij we specifiek aandacht vragen
voor betaalbaarheid van het openbaar vervoer. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar
effecten voor mensen met een kleine beurs, mensen die in verplichte shifts werken
zoals in de de zorg, reizigers in de regio, de daadwerkelijke elasticiteit van de
spitsreiziger en de betaalbaarheid van het OV. Mede daarom vraag ik de Kamer nogmaals
om de motie aan te houden.
Recent heeft de heer Koolmees in een interview in de Volkskrant zijn ideeën over tariefdifferentiatie
toegelicht. De heer Koolmees heeft mij aangeboden om een technische briefing voor
de Tweede Kamer te organiseren, waarin NS uitleg kan geven over de ideeën die zij
hebben voor een nieuw tariefstelsel, waarbij het differentiëren van tarieven een belangrijke
rol speelt. Daarbij kan NS ook inzicht geven in de impact op de tarieven voor reizigers.
Ik waardeer dit aanbod van de heer Koolmees. Hierbij geleid ik zijn aanbod door aan
uw Kamer.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen