Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 maart 2023
Op maandag 13 maart heb ik samen met de Belgische Minister van Mobiliteit Georges
Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en
Infrastructuur een intentieovereenkomst getekend voor de Drielandentrein1. Deze overeenkomst is een belangrijke mijlpaal richting de start van deze verbinding
in december 2023. De Drielandentrein is de directe trein tussen Luik, Maastricht en
Aken en verbindt de drie grensregio’s met elkaar. Daarmee wordt het voor de inwoners
gemakkelijker om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken.
Aan de totstandkoming van de trein is sinds de Internationale Spoortop van 22 juni
2016 door de opdrachtgevende overheden, door de drie vervoerders en door de betrokken
infrabeheerders intensief samengewerkt.
In de intentieverklaring zijn de afspraken rond exploitatie vastgelegd op basis van
een gezamenlijke businesscase van vervoerders. Deze is opgeleverd en bevestigd vanuit
NS aan de Nederlandse overheid, door Arriva aan de provincie Limburg en door NMBS
aan de Belgische overheid.
Versterken Economie
Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken is veel onderlinge samenhang en zijn
er dagelijks veel verkeersbewegingen van mensen die voor vrije tijd, onderwijs of
werk de grens over gaan. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog
verder groeien.
Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein.
Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per
uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt
beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is
als je vanuit Aken naar Luik wilt of andersom.
De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo
zal Luik bijvoorbeeld via een sneltrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht
UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuijd, Brightland Campus). Dankzij de Drielandentrein
is het mogelijk vanuit Nederland zonder overstap naar zowel Luik als Aken te reizen
en op een hogesnelheidstrein te stappen. Hierdoor zijn steden als Keulen, Frankfurt,
Berlijn, Brussel, Londen en Parijs per trein beter te bereiken.
Samenwerking
In de aanloop om de Drielandentrein in december 2023 te laten gaan rijden, is er al
veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor
kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als
Belgisch personeel op het traject. Daarnaast zijn er in aanloop naar de start van
de Drielandentrein nog een aantal zaken waarop intensief wordt samengewerkt, waaronder
de kaartverkoop en tarifering. Het uitgangspunt hierbij is dat de reiziger centraal
staat en dat de reis zo drempelloos mogelijk is.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen