Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2022
In het commissiedebat Internationaal Spoor van 15 september jl. (Kamerstuk 29 984, nr. 1004) heb ik uw Kamer toegezegd om dit najaar informatie te delen over de impact op Nederlandse
reizigers van de CER Ticketing Roadmap.
De CER (Community of European Railways and infrastructure managers), een Europese
associatie die bijna 70 spoorvervoerders vertegenwoordigt, heeft in 2021 een visie
voor 2030 neergezet voor het sterk verbeteren van internationaal passagiersvervoer
per spoor. Daarbij is er eerst een focus op 2025, waarvan het doel is om internationaal
vervoer per spoor veel eenvoudiger en toegankelijker te maken. Daarna, voor 2030,
komt de focus op multimodaal reizen door Europa. Deze gedeelde visie heet de CER Ticketing
Roadmap en alle leden van de CER hebben zich hieraan gecommitteerd. NS is één van
de betrokken vervoerders.
NS heeft mij op 26 oktober 2022 geïnformeerd over deze CER roadmap en de implementatie
daarvan bij NS. U vindt deze informatie bijgevoegd bij deze brief. De kern van de
roadmap is samen te vatten in een 8-puntenplan, te weten:
-
1. Het verbeteren van de kwaliteit van de reisinformatie, waarbij ook geplande werkzaamheden
eerder in de dienstregeling staan.
-
2. Het verlengen van de boekingshorizon, zodat je minimaal 6 maanden (met een ambitie
van 12 maanden) van tevoren een treinkaartje kunt boeken. De ambitie van NS is 12 maanden,
maar dat is niet voor alle Europese landen een mogelijkheid.
-
3. Het zorgen dat de reiziger gebruik kan maken van één doorgaand treinticket voor een
(internationale) treinreis waar meerdere treinmaatschappijen deel van uit maken.
-
4. Het vereenvoudigen van de verkoop van tickets, waardoor alle treinbestemmingen binnen
Europa beschikbaar zijn, zowel door spoorvervoerders als door ticket distributeurs.
-
5. Het vereenvoudigen en harmoniseren van ticketvoorwaarden, voor zover wettelijk mogelijk
(zoals bijvoorbeeld gelijktrekken van leeftijdscategorieën voor de hele reis).
-
6. Het ook digitaal bijhouden van tickets, zodat bijvoorbeeld vertragingen automatisch
bij het ticket opgeslagen kunnen worden, voor geld terug bij vertraging en verdere
reisbegeleiding.
-
7. Het zorgdragen voor Europese real time reisinformatie, waarbij passagiers ook informatie
krijgen over hoe ze verder kunnen reizen in het geval van vertraging zonder nieuwe
tickets te hoeven boeken
-
8. Het verder uitbreiden en digitaliseren van de «Agreement for Journey Continuation»,
een overeenstemming tussen spoorvervoerders om passagiers naar hun eindbestemming
te vervoeren in geval van een verstoorde reis.
De NS geeft met betrekking tot de implementatie van de CER Ticketing Roadmap aan dat
veel internationale samenwerking en afstemming een vereiste is. Alle spoorwegmaatschappijen
moeten namelijk de juiste (gestandaardiseerde) data en tickets beschikbaar stellen.
Daarnaast moeten er meerdere Europese IT-systemen worden ontwikkeld om dit allemaal
te kunnen realiseren. Om een snelle start te maken, zijn en worden door de NS voornamelijk
reeds bestaande internationale samenwerkingsverbanden gebruikt en is er tevens door
NS een externe consultant aangetrokken om de implementatie te begeleiden en monitoren.
Ik ondersteun de uitvoering van sectorinitiatieven voor verbetering van de distributie
van internationale vervoersbewijzen voor de treinreiziger van harte. De distributie
van internationale vervoersbewijzen voor de treinreiziger is ook onderdeel van het
platform International Rail Passenger transport1 waar de dialoog tussen sector, lidstaten en EU-instellingen wordt voortgezet. Daarnaast
heeft de Europese Commissie aangegeven het wetgevend kader voor intermodale reistickets
te willen verbeteren2. Dergelijke initiatieven zorgen er voor dat internationaal reizen met de trein steeds
eenvoudiger wordt.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen