nr. 4
VERSLAG
De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel,
heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen tijdig en afdoende
zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel
voldoende voorbereid.
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van
het wetsvoorstel dat tot doel heeft de verplichting tot het opstellen van
het publieksverslag af te schaffen. Dit wetsvoorstel heeft geen enkel negatief
effect op de bescherming van het milieu. Het wetsvoorstel past uitstekend
in het herijkingsprogramma en leidt jaarlijks tot een aanzienlijke vermindering
van administratieve lasten. Bovendien heeft het publieksverslag de afgelopen
jaren niet voorzien in een behoefte zoals uit de evaluatie is gebleken. De
leden van de CDA-fractie kunnen zich dan ook uitstekend vinden in het wetsvoorstel.
De leden van de PvdA-fractie hebben eveneens met belangstelling kennis
genomen van het wetsvoorstel. Het informeren van de burger over de milieusituatie
in zijn directe omgeving achten deze leden van groot belang. Zij onderkennen
echter ook het feit dat het publieksverslag niet voldoende bijdraagt aan het
bereiken van dit doel. Zolang de basisgegevens behouden blijven, in het overheidsverslag,
kunnen deze leden in principe akkoord gaan met voorgestelde wetswijziging.
De leden van de CDA-fractie vragen of het juist is dat alle informatie
die in het jaarlijks op te stellen milieuverslag ten behoeve van het bevoegd
gezag, ook alle voor het publiek relevantie informatie beschikbaar blijft?
Klopt het dat deze informatie, mede op basis van het Verdrag van Aarhus, makkelijk
toegankelijk blijft?
Tenslotte vragen deze leden op welke termijn voorstellen tegemoet kunnen
worden gezien die de verplichting tot het opstellen van het milieuverslag
aanzienlijk versoberen. Kan de regering concreet aangeven waaraan wordt gedacht?
De leden van de PvdA-fractie zijn van mening dat een overheidsverslag
voor de burger een slecht toegankelijk document is. De gegevens uit dit overheidsverslag
zouden op een dermate manier verwerkt moeten worden dat de burger gemakkelijk
en snel op de hoogte gebracht kan worden van de milieusituatie in zijn directe
omgeving. Het initiatief rechtomteweten.nl geeft in dit verband een goed voorbeeld.
Inmiddels is deze pilot afgelopen, en heeft duidelijke resultaten opgeleverd.
Er is veel gebruik van gemaakt, en het heeft veel positieve reacties opgeleverd.
Via het amendement Samsom/Van der Ham is vorig jaar gepleit dat de overheid
het intiatief rechtomteweten overneemt. Tijdens de behandeling van de Wet
uitvoering verdrag van Aarhus is het amendement afgewezen, omdat men op allerlei
niveaus bezig is informatievoorziening te verbeteren, en de staatssecretaris
deze schema's niet wilde doorbreken met een wettelijke zorgplicht.
Inmiddels is er een jaar voorbij en heeft de Kamer weinig tot niets vernomen
van deze initiatieven. De leden van de PvdA-fractie zijn nog steeds van mening
dat het noodzakelijk is een website op te richten, welke gecoördineerd
moet worden door de Rijksoverheid, waarin burgers via het invoeren van hun
postcode informatie krijgen over hun lokale milieusituatie.
De leden van de PvdA-fractie hebben hierover de volgende vragen:
• Hoe staat het met de website Gezondheid en Milieu die volgens de
staatssecretaris in de zomer van 2004 operationeel had moeten zijn (Handelingen
2004: 53–3770)?
• Wordt er op deze website de mogelijkheid geboden om via het invoeren
van je postcode informatie te verkrijgen over de lokale milieusituatie? Zo
nee, is de staatssecretaris bereid om nog dit jaar een pilot uit te voeren,
in navolging van de site rechtomteweten.nl, waarbij deze mogelijkheid wel
geboden wordt?
• Uit de pilot van rechtomteweten.nl zijn een aantal lessen getrokken
die gebruikt zouden kunnen worden bij een vervolg. Kan de regering een reactie
geven op deze 10 lessen?1
• Kan de regering aangeven wat het kabinet heeft gedaan tussen de
behandeling van de wet uitvoering verdrag van Aarhus op 11 maart 2004
en nu, om «goed gestructureerde en gewaarborgde informatie beschikbaar
te stellen aan onze burgers» (Handelingen 2004, 53–3775), alsmede
een planning voor het aankomende jaar om dit doel op korte termijn te bewerkstelligen?
De voorzitter van de commissie,
Buijs
De adjunct-griffier van de commissie,
Van Halen
XNoot
1Samenstelling: Leden: Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), Buijs (CDA),
voorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), Van Gent (GL), Geluk (VVD), Snijder-Hazelhoff
(VVD), Depla (PvdA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van As (LPF), Van den
Brink (LPF), Van Bochove (CDA), De Ruiter (SP), Duyvendak (GL), Huizinga-Heringa
(CU), Koopmans (CDA), Spies (CDA), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Van
Velzen (SP), Fierens (PvdA), ondervoorzitter, Timmer (PvdA), De Krom (VVD),
Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA), Samsom (PvdA), Veenendaal (VVD).
Plv. leden: Crone (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA),
Ormel (CDA), Halsema (GL), Luchtenveld (VVD), Örgü (VVD), Dubbelboer
(PvdA), Hessels (CDA), Kraneveldt (LPF), Varela (LPF), Ten Hoopen (CDA), Vergeer
(SP), Vos (GL), Van der Staaij (SGP), Vietsch (CDA), Sterk (CDA), Haverkamp
(CDA), Koser Kaya (D66), Gerkens (SP), Boelhouwer (PvdA), Verbeet (PvdA),
Balemans (VVD), Waalkens (PvdA), Van Heteren (PvdA), Dijsselbloem (PvdA),
Oplaat (VVD).
XNoot
1http://www.rechtomteweten.nl/ indexlessen.html.