nr. 11
AMENDEMENT VAN HET LID LAMBRECHTS
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In de beweegreden wordt de zinsnede «de mogelijkheid te bieden dat
het onderwijs mede de Duitse taal of de Franse taal omvat» vervangen
door: de mogelijkheid te bieden dat het onderwijs mede de Duitse taal, de
Franse taal of de Spaanse taal omvat.
II
In artikel I, onderdeel A, wordt in artikel 9, derde lid, «de Duitse
taal of de Franse taal» vervangen door: de Duitse taal, de Franse taal
of de Spaanse taal.
III
In artikel I, onderdeel B, wordt «de Duitse taal en de Franse taal»
vervangen door: de Duitse taal, de Franse taal en de Spaanse taal.
Toelichting
Het leren van een vreemde taal, het moeite doen om met de ander in contact
te treden en begrip te ontwikkelen voor andere culturen, zijn positieve aspecten
van de trend tot meer internationalisering in het onderwijs, voortkomend uit
de in de Europese afspraken (Lissabon/Barcelona) neergelegde wens om Europa
om te vormen tot de sterkste (internationaal georiënteerde) kenniseconomie
ter wereld. Het reeds op jonge leeftijd aanbieden van vreemde talen is een
van de elementen die uit deze afspraken is voortgevloeid.
De talen Duits en Frans nemen van oudsher een bijzondere positie in binnen
ons onderwijsbestel. Opgemerkt zij dat de akkoorden van Lissabon en Barcelona
met meertaligheid niet alleen een beter begrip tussen buurlanden beogen, maar
ook verdere intensivering van zowel het verkeer binnen de EU als met handelsblokken
daarbuiten, voorstaan. Te denken valt aan handelsblokken in opkomst, in bijvoorbeeld
Zuid-Amerika.
Spaans is een groeiende wereldtaal waar, zo blijkt, behoefte aan is binnen
het onderwijsveld: er zijn al scholen waar Spaans, buiten het curriculum aangeboden
wordt.
Dit geeft reden scholen voor primair onderwijs de ruimte te geven naast
Duits en Frans ook Spaans in het curriculum op te nemen.
Indien dit amendement wordt aangenomen, wordt in het opschrift de zinsnede
«de Duitse of Franse taal» vervangen door: de Duitse, Franse of
Spaanse.
Lambrechts