nr. 15
BRIEF VAN DE ALGEMENE REKENKAMER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2008
We bieden u met deze brief het Nederlandse landenrapport Tsunami aan dat
wij in het kader van het Tsunami Initiatief van de wereldgemeenschap van rekenkamers
hebben opgesteld.1
Het dagelijkse bestuur van INTOSAI heeft de Algemene Rekenkamer drie jaar
geleden de verantwoordelijkheid gegeven de Task Force on the Accountability
for and Audit of Disaster-related Aid te leiden, met als doel het verbeteren
van de transparantie en verantwoording over de hulpstromen voor rampgebieden
door te leren van de Tsunami-ramp. Als Task Force hebben we onderzocht of
we de Tsunami hulpstromen konden volgen van bron naar bestemming. Op basis
van dit onderzoek hebben de leden2 van de Task
Force de hulpstromen en het bereik van hun mandaat daarbij in kaart gebracht.
De leden van de Task Force hebben landenrapporten opgesteld, waarin de
bevindingen over de transparantie, verantwoording en controle van de Tsunami
hulpstromen zijn weergegeven. Deze hebben vervolgens de basis gevormd voor
het eindrapport van de Task Force, Lessons on accountability,
transparency and audit of Tsunami-related aid, met daarin de belangrijkste
lessen voor de toekomst.
We concluderen in ons eindrapport dat er een gebrek is aan een overzicht
van de voor de Tsunami beschikbaar gestelde hulp. Het ontbreekt aan volledige,
betrouwbare en actuele informatie, zowel op internationaal niveau bij de Verenigde
Naties, als op nationaal niveau. Verder concluderen we dat een eenduidige
informatiestructuur ontbreekt, waardoor we hulpstromen niet of nauwelijks
kunnen volgen. Het gebrek aan transparantie levert problemen op voor het plannen
en coördineren van hulp op internationaal niveau. Ook op het niveau van
de getroffen landen, die in het geval van de Tsunami te maken kregen met honderden
hulporganisaties, levert het problemen op voor het plannen en coördineren
van hulp. Het gebrek aan transparantie belemmert ook de evaluatie en controle
van de hulpstromen, waardoor de mogelijkheid om te leren beperkt wordt.
Daarnaast zien we het gemis van afspraken over het coördineren van
controles, het samenwerken bij het uitvoeren van controles en het uitwisselen
van de resultaten van controles. Door afspraken te maken zou de efficiëntie
en effectiviteit van controles toenemen. Een eenduidige informatiestructuur
en afspraken over controles kunnen leiden tot een verlichting van de administratieve
lasten van hulporganisaties en ontvangers van hulp.
Ten slotte concluderen we dat de transparantie, verantwoording en controle
van rampgerelateerde hulpstromen verbeterd kan worden door meer en beter gebruik
te maken van locatiegebonden of geografische informatie.
De samenvattingen van de verschillende landenstudies zijn als bijlage
bij dit rapport gevoegd. U treft het eindrapport van de Task Force ter informatie
aan.
De bevindingen van de Algemene Rekenkamer over de Nederlandse Tsunami
hulpstromen staan beschreven in het Nederlandse landenrapport Tsunami dat
wij u vandaag aanbieden. Net als de andere leden van de Task Force hebben
we tijdens ons onderzoek nauw samen gewerkt met het Ministerie van Buitenlandse
Zaken, hulporganisaties, universiteiten, multilaterale instellingen en private
accountants-kantoren.
Wij constateren in het Nederlandse landenrapport dat ondanks het feit
dat de minister voor Ontwikkelingssamenwerking en de Nederlandse hulporganisaties
zich hebben verantwoord conform de geldende wet- en regelgeving, de openbare
informatie niet voldoende inzicht geeft in de bestemming en in de resultaten
van de Tsunami hulpstromen.
Naar aanleiding van het gereedkomen van het eindrapport van de Task Force
en de Nederlandse landenstudie hebben we met de minister voor Ontwikkelingssamenwerking
gesproken over de stappen die nodig zijn om transparantie en verantwoording
over rampgerelateerde hulpstromen op een hoger plan te brengen. De minister
voor Ontwikkelingssamenwerking gaf hierbij aan dat de vraagstukken die de
rekenkamers naar voren hebben gebracht in het kader van dit onderzoek door
hem meegenomen zullen worden bij het bevorderen van accountability. Hij gaf
verder aan een actieve dialoog aan te willen gaan met de Tweede Kamer, de
Algemene Rekenkamer, particuliere hulporganisaties en andere actoren over
de transparantie en verantwoording over ontwikkelingssamenwerking mede in
relatie tot het voornemen bureaucratisering tegen te gaan. De Algemene Rekenkamer
is vanuit haar onafhankelijke positie en haar deskundigheid graag bereid hieraan
een bijdrage te leveren.
Ook de wereldgemeenschap van rekenkamers wil actief bijdragen aan het
verbeteren van de transparantie en verantwoording over rampgerelateerde hulpstromen.
INTOSAI zet het Tsunami initiatief voort in een werkgroep, de INTOSAI Working
Group on the Accountability for and Audit of Disaster-related Aid. De voorzitter
van deze werkgroep is de Europese Rekenkamer, in de persoon van Maarten Engwirda.
De Nederlandse Rekenkamer heeft binnen deze werkgroep de rol van vice
voorzitter op zich genomen met als speciale verantwoordelijkheid het verder
ontwikkelen van het toepassen van Geografische Informatie Systemen en aardobservatie
in (rekenkamer)onderzoeken naar rampgerelateerde hulpstromen.
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
Jhr. mr. W.M. de Brauw,
secretaris