29 949
Evaluatie VBTB

29 950
Interdepartementaal beleidsonderzoek: Regeldruk en controletoren

nr. 20
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 mei 2005

Met veel genoegen heb ik kennis genomen van het oordeel van de Commissie voor de Rijksuitgaven in haar brief van 27 april jl. dat er, in het Algemeen Overleg op 2 en 3 maart jl. en het plenaire debat van 29 maart jl., een vruchtbare gedachtewisseling over de VBTB-evaluatie en het IBO regeldruk en controletoren heeft plaatsgevonden. U heeft mij in die brief gevraagd u te informeren over de wijze waarop de (met algemene stemmen aanvaarde) moties, ingediend tijdens de tweede termijn van het debat over het IBO regeldruk en controletoren en over de evaluatie van VBTB op 31 maart 2005, zullen worden uitgevoerd.

Comply or explain

De voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven vraagt in het bijzonder naar de uitvoering van de motie Douma (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949, nr. 11), over de zogeheten «comply or explain» exercitie en het tijdschema terzake. In haar brief spreekt de commissie de verwachting uit dat de verzending van de brieven zodanig zal plaatsvinden dat het de Kamer (en haar vaste commissies) mogelijk maakt voor het zomerreces haar wensen met betrekking tot de begrotingen kenbaar te maken.

Zoals gemeld bij brief van 9 maart (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 en 29 950, nr. 5) zal ik binnenkort – geïnspireerd door het overleg met de Tweede Kamer alsmede de motie Douma – met alle individuele ministers kijken naar de doelformuleringen van de begrotingsartikelen en mogelijke outcome- en output-indicatoren. De basisgedachte daarbij is om gegevens over outcome en output op te nemen, indien die zinvol en relevant zijn. Indien geen zinvol en relevante gegevens over outcome, maar ook niet over output kunnen worden opgenomen zullen, zoals afgesproken, de ministers de Kamer hiervan op de hoogte stellen.

Het is van groot belang dat deze belangrijke stap ter verdere verbetering van VBTB zorgvuldig wordt uitgevoerd, waarbij kwaliteitsverhoging van beleidsinformatie in begrotingen en jaarverslagen voorop staat. De gesprekken worden thans ambtelijk, tot het niveau van DG/SG-overleggen, voorbereid. De gesprekken met mijn collega's zijn gepland vanaf half mei tot half juni. Aansluitend zullen de ministers de Kamer nog voor het zomerreces informeren indien gegevens over outcome en output niet kunnen worden opgenomen.

Voorts wordt ten behoeve van de kwaliteitsverbetering van de begrotingsteksten proefgedraaid met een verbeterd «format», waarin een verbeterde koppeling wordt gelegd tussen de doel-middel relaties in de begroting.

Verdiepingshoofdstuk

Op grond van de motie Mastwijk (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949, nr. 14) inzake het verdiepingshoofdstuk kan gemeld worden dat de «oude» verdiepingsbijlage wordt omgezet in een verdiepingshoofdstuk in de begroting. Tijdens de AO's en het debat heeft de Kamer benadrukt de verdiepingscijfers bij de begroting van groot belang te achten voor de uitoefening van haar budgetrecht. Gezien de importantie van deze gegevens voor de Kamer is geen nadere selectie van gegevens uit de huidige verdiepingsbijlage voorgesteld, maar is voorgeschreven dat alle gegevens uit de verdiepingsbijlage in de begroting 2006 worden opgenomen in het verdiepingshoofdstuk. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan uw wens om deze informatie in de gedrukte begrotingsstukken op te nemen. De Rijksbegrotingsvoorschriften 2006 zijn reeds aangepast conform de bovenstaande beschrijving.

Controle op totstandkoming van niet-financiële informatie en verantwoording van de rechtmatigheid in de bedrijfsvoeringsparagraaf

Momenteel wordt gewerkt aan de uitwerking van de afspraken uit de brief van 9 maart (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 en 29 950, nr. 5), inclusief de moties Mastwijk c.s. (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 nr. 9) en Balemans c.s. (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 nr. 13) over de controle van de totstandkoming niet-financiële informatie en de verantwoording van de rechtmatigheid in de bedrijfsvoeringsparagraaf en de controle hierover. Op dit moment worden hiertoe de benodigde wijzigingen in de relevante wet- en regelgeving voorbereid. De voorstellen tot wetswijziging zullen met u worden besproken. Voor de bedrijfsvoeringsparagraaf en de getrouwbeeldverklaring geldt dat deze worden ingevoerd over het verslagjaar 2006.

Single Audit

In antwoord op de motie Douma over single audit (Tweede Kamer 2004–2005, 29 949 nr. 12) zal begin juni een brief aan de Tweede Kamer worden verzonden.

In mijn reactie op de rapporten van de Algemene Rekenkamer «Staat van de beleidsinformatie» en «Rijk verantwoord 2004» die op 19 mei aan de Tweede Kamer worden aangeboden, wordt naar aanleiding van de bevindingen van de Algemene Rekenkamer over 2004 ook op de bovenstaande onderwerpen ingegaan.

Ik verwacht u middels deze brief voldoende op de hoogte te hebben gesteld van de wijze waarop de vijf moties worden uitgevoerd en ga er van uit dat we onze gezamenlijke lijn ten aanzien van VBTB en de uitwerking van het IBO regeldruk en controletoren – zoals door u vastgelegd in de eerdergenoemde vijf moties – ook in de komende periode kunnen voortzetten.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Naar boven