Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29948 nr. 14 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29948 nr. 14 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 september 2005
In de U op 5 september toegezonden brief heb ik aangekondigd een geactualiseerde doorrekening van de instroomraming van de wet Vazalo toe te sturen.
Deze toelichting treft u hierbij aan.
Noorman-den Uyl
Toelichting raming gebruik Vazalo-regeling
Voor een raming van de uitstroom uit de bijstand met de Vazalo-regeling zijn een tweetal referentie cijfers relevant.
1. Er zijn thans 13 480 alleenstaande ouders niet ouder dan 50 jaar in de bijstand die inkomen hebben uit arbeid. Een deel van hen zal direct per 1 januari uitstromen naar Vazalo.
2. Wat is de arbeidsparticipatie van alleenstaande ouders die niet en de bijstand zitten vergeleken met hen die in de bijstand zitten:
Landelijke alleenstaande ouders (15–64jr) | 270 000 |
---|---|
Bijstand alleenstaande ouders | 93 870 |
Netto arbeidsparticipatie landelijk alleenstaande ouders | |
Alleenstaande ouders ( 25–49 jr) met kind tot 18 jr | 56,9% |
Alleenstaande ouders met kind tot 4 jaar | 33,7% |
Alleenstaande ouders met kind 4 tot 12 jaar | 57,6% |
Alleenstaande ouders met kind 12–17 jaar | 68,0% |
Bijstand alleenstaande ouders met kinderen | 14,7% |
Bron CBS mei 2005
Uit deze gegevens blijkt naar de opvatting van de indiener dat met het slechten van de armoedeval, het verzilveren van de heffingskorting en het realiseren dat met Vazalo werk blijft lonen, de potentie om de met Vazalo de bijstand te verlaten veel malen hoger is dan de niet beargumenteerde en onderbouwde stelling van de staatssecretaris.
Het betreft hier drie scenario's die de financiële effecten laten zien van de invoering van Vazalo. Tabel 1 laat het break-even point zien met een groei van 25% per jaar. Tabel 2 laat zien hoe de ontwikkeling met beperktere groei eruit ziet. Tabel 3 is de berekening gebaseerd op de aantallen uit het realistische scenario uit het wetsvoorstel.
De ramingen die zijn berekend door het ministerie van Financiën gaan uit van fte's1.
Er is rekening mee gehouden dat een deel van VAZALO pas in T+1 wordt uitgekeerd. Dat is de toeslag aan al werkende alleenstaande ouders met een inkomen tot 115% nml. die pas een jaar na de invoering wordt uitgekeerd.
Het structurele effect treedt op in het vijfde jaar.
Tabel 1. Budgettaire effect VAZALO incl rekening houden VT-systematiek (break-even point, geen van de jaren netto kosten, met aanname groei naar structurele situatie 25%, 50%, 75%, 100%)
Totaal budgettaire effecten VAZALO (+ = besparing, € mln) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Kosten VAZALO-toeslag | – 6 | – 62 | – 74 | – 85 | – 90 |
Uitstroom bijstand | 51 | 103 | 154 | 206 | 206 |
Kinderopvang | – 12 | – 24 | – 36 | – 47 | – 47 |
Extra scholing (stelpost) | – 3 | – 6 | – 8 | – 11 | – 11 |
Extra werktoeleiding (stelpost) | – 6 | – 11 | – 17 | – 22 | – 22 |
Totaal | 25 | 0 | 20 | 40 | 35 |
Veronderstelde uitstroom in FTE | 4 178 | 8 356 | 12 533 | 16 711 | 16 711 |
Tabel 2. Budgettaire effect VAZALO incl rekening houden VT-systematiek (break-even point, geen van de jaren netto kosten, met aanname groei naar structurele situatie cf minimaal scenario MvT VAZALO)
Totaal budgettaire effecten VAZALO (+ = besparing, € mln) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Kosten VAZALO-toeslag | – 10 | – 67 | – 72 | – 78 | – 82 |
Uitstroom bijstand | 89 | 111 | 134 | 167 | 167 |
Kinderopvang | – 20 | – 26 | – 31 | – 39 | – 39 |
Extra scholing (stelpost) | – 5 | – 6 | – 7 | – 9 | – 9 |
Extra werktoeleiding (stelpost) | – 10 | – 12 | – 15 | – 18 | – 18 |
Totaal | 43 | 0 | 9 | 23 | 20 |
Veronderstelde uitstroom in FTE | 7 217 | 8 987 | 10 893 | 13 616 | 13 616 |
Tabel 3. Budgettaire effect VAZALO incl rekening houden VT-systematiek («Realistisch scenario»)
Totaal budgettaire effecten VAZALO (+ = besparing, € mln) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Kosten VAZALO-toeslag | – 14 | – 79 | – 93 | – 106 | – 112 |
Uitstroom bijstand | 123 | 185 | 246 | 308 | 308 |
Kinderopvang | – 28 | – 43 | – 57 | – 71 | – 71 |
Extra scholing (stelpost) | – 7 | – 10 | – 13 | – 17 | – 17 |
Extra werktoeleiding (stelpost) | – 13 | – 20 | – 27 | – 33 | – 33 |
Totaal | 60 | 33 | 57 | 80 | 75 |
Veronderstelde uitstroom in FTE | 10 000 | 15 000 | 20 000 | 25 000 | 25 000 |
Hierbij zijn de volgende veronderstellingen gebruikt:
Kinderopvang:
• 53% van de alleenstaande ouders zal kinderopvang gebruiken. Dit op grond van de volgende veronderstellingen:
– 90% van alleenstaande ouders met kind 0–4 gebruikt kinderopvang (bron SZW)
– 40% van de alleenstaande ouders met kind 5–16 gebruikt kinderopvang (bron SZW)
– Van de ouders met kinderopvang heeft 45% (dure) dagopvang en 55% (goedkopere) buitenschoolse opvang (bron SZW)
• Gemiddeld wordt 3 dagen dagopvang of 3 middagen buitenschools opvang genoten.
• Alleenstaande ouder krijgt via WKO 1/6 ontbrekend werkgeversdeel (geen partner) van de eigen werkgevers betaalt 70% mee
• Gemiddeld leidt dit tot WKO kosten van € 2 838 per FTE uitgestroomde alleenstaande ouder
Scholing
• Stelpost van € 667 per FTE uitgestroomde alleenstaande ouder, bron is het eerste document dat ik over VAZALO kreeg (begin juli 2004) 40 mln / 60 000 = € 667.
Werktoeleiding
Stelpost van € 1 333 per FTE uitgestroomde alleenstaande ouder, zie boven 80 mln / 60 000 = € 1 333.
De hoogte van de bijstandsbesparing wordt bepaald door de thans al te verrekenen bijstandsuitgaven.
– 6% heeft kinderalimentatie (bron SZW)
– de bijverdienste in de bijstand is gemiddeld € 350 (bron CBS).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29948-14.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.