29 911 Bestrijding georganiseerde criminaliteit

29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 285 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 september 2020

Bij brief van 3 juni 2020 heeft uw Kamer de Staatssecretaris van Financiën gevraagd te reageren op een vraag van het lid Lodders (VVD), mede namens het lid Yeşilgöz-Zegerius (VVD), over de berichtgeving over het ondermijningsbeeld Schiphol in het NOS artikel van 20 mei jl. «Gaten in beveiliging Schiphol: personeel ingezet voor cocaïnesmokkel». Aangezien de vraag betrekking heeft op georganiseerde ondermijnende criminaliteit, bericht ik u, in mijn rol als coördinerend bewindspersoon, als volgt. Het ondermijningsbeeld is ter informatie toegevoegd als bijlage bij deze brief1.

De aanpak van ondermijning, in het bijzonder de illegale drugsindustrie en de criminele geldstromen, is speerpunt van het kabinet. Vanuit de regeerakkoord middelen heb ik begin 2019 een bijdrage verstrekt van bijna 2 miljoen euro voor het versterkingsplan Schiphol onder meer ten behoeve van het op te maken ondermijningsbeeld Schiphol. In april dat jaar heb ik mij op locatie uitgebreid laten informeren over de kwetsbaarheden in de logistieke processen en locaties die in het ondermijningsbeeld zijn beschreven. Tevens heb kennisgenomen van een succesvol voorbeeld van publiek-private samenwerking.

Het kabinet zet krachtig in op de aanpak van ondermijning. Onlangs zond ik uw Kamer een brief (Kamerstuk 29 911, nr. 275) over de structurele financiering van het brede offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit volgens het devies oprollen, afpakken en voorkomen. Daartoe investeer ik onder meer 93 miljoen euro in de oprichting van het Multidisciplinair Interventieteam (MIT) dat tot doel heeft ondermijnende criminele bedrijfsprocessen duurzaam te verstoren. De focus van het MIT ligt op bron-, transit- en bestemmingslanden van de illegale drugsindustrie en op logistieke knooppunten als zee- en luchthavens waarbij financiële structuren en geldstromen daarbij als aangrijpingspunten zullen worden genomen.

Met belangstelling heb ik dan ook kennis genomen van het ondermijningsbeeld Schiphol dat in opdracht van de burgemeester van Haarlemmermeer en de Stuurgroep Aanpak ondermijning Noord-Holland is opgesteld met als doel (aanvullende) maatregelen te kunnen nemen om de aanpak van ondermijning te versterken. Het ondermijningsbeeld is een publiek-privaat product waaraan onder meer Douane, gemeente, KLM, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, RIEC Noord-Holland en de Schiphol Group en hebben meegewerkt.

In het ondermijningsbeeld wordt een beeld geschetst van de aard van ondermijnende activiteiten op het logistieke knooppunt Schiphol. Nederland is een goed toegankelijke poort tot de Europese Unie en de rest van de wereld en beschikt over een uitstekend ontwikkelde infrastructuur op logistiek, juridisch, financieel en digitaal gebied. Deze gelegenheidsstructuur is gunstig voor onze economie maar wordt ook misbruikt door criminele netwerken. Het rapport draagt bij aan de urgentie voor de integrale, lokale aanpak van ondermijning op de luchthaven Schiphol.

De gemeente Haarlemmermeer gaat de aanbevelingen uit het ondermijningsbeeld analyseren en in samenwerking met publieke en private partijen aanvullende maatregelen identificeren en prioriteren om ondermijning op Schiphol verder tegen te gaan. Ik laat mij daarover op zeer korte termijn informeren door de driehoek Schiphol, Douane en de private partners.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven