29 893
Veiligheid van het railvervoer

nr. 83
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 april 2009

In het Algemeen Overleg over de stand van zaken moties en toezeggingen op 2 april 2009 heb ik toegezegd uw Kamer schriftelijk te informeren over de planning van de aanleg van het treinbeïnvloedingssysteem Krokodil tussen Maastricht Randwijck en de Belgische grens. Hieronder licht ik toe op welke wijze de besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden en wat dat betekent voor de planning van deze aanleg.

In 2005 had ProRail de intentie om op de grensbaanvakken richting België het treinbeïnvloedingssysteem Krokodil aan te leggen. Bij een consultatie van vervoerders bleek echter dat een deel van het Nederlandse materieel hiermee niet compatibel is. Hierdoor was een nieuwe afweging tussen de voor- en nadelen van verschillende treinbeïnvloedingssystemen nodig om te komen tot een systeemkeuze.

Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer hierover op 12 december 2006 geïnformeerd bij de beantwoording van vragen van het lid Gerkens1. Daarbij is op basis van informatie van ProRail de verwachting aangegeven dat in 2007 een systeemkeuze gemaakt zou worden en dat de realisatie ook in 2007 zou plaatsvinden. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer daarover geïnformeerd in het Algemeen Overleg op 20 december 20062.

Naar aanleiding van de vraag van uw Kamer over de stand van zaken3 heeft ProRail mij op 26 juni 2008 geïnformeerd dat de vervoerders geconsulteerd zijn over het voornemen om alsnog Krokodil aan te leggen. Zij hebben aangegeven hier geen bezwaar tegen hebben. Op 8 juli 2008 heb ik uw Kamer hierover schriftelijk geïnformeerd4. Ik heb daarbij ook aangegeven dat deze systeemkeuze helaas langer heeft geduurd dan verwacht, omdat ProRail de wens heeft om dit grensbaanvak met hetzelfde systeem uit te rusten als het grensbaanvak Roosendaal-Belgische grens en omdat overleg met verschillende vervoerders nodig was.

Op 10 juli 2008 heb ik aan ProRail gevraagd mij te informeren wanneer dit systeem aangelegd zal zijn. Op 3 november 2008 heeft ProRail mij geïnformeerd dat dit in 2010 gerealiseerd zal zijn.

Zoals aangegeven in mijn brief van 8 juli 2008 en in de brief van mijn ambtsvoorganger van 19 december 20061 naar aanleiding van vragen van de leden Gerkens en Roemer, is het veiligheidsrisico dat gepaard gaat met het ontbreken van een treinbeïnvloedingssysteem op dit traject acceptabel. De latere realisatie heeft geen consequenties gehad voor de treindienst op dit baanvak.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Aanhangsel der Handelingen, vergaderjaar 2006–2007, nr. 455.

XNoot
2

Kamerstuk 22 589, nr. 282.

XNoot
3

Brief «Treinvak Maastricht-Visé», 13 juni 2008, kenmerk 08-VW-B-128.

XNoot
4

Brief «Treinvak Maastricht-Visé», kamerstuk 29 893, nr. 72.

XNoot
1

Aanhangsel der Handelingen, vergaderjaar 2006–2007, nr. 526.

Naar boven