Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2015
Hiermee deel ik u mee dat ik heb besloten om, in navolging van mijn eerdere toezegging
aan de gemeente Borne van anderhalf jaar geleden, een verhoogde financiële bijdrage
te leveren voor het oplossen van de overwegenproblematiek in de gemeente Borne. Vanuit
het budget van het zogenaamde NaNOV-programma stel ik in totaal € 16,6 miljoen (prijspeil
2014, incl. BTW) beschikbaar als bijdrage aan het saneren van de overwegensituatie
in Borne.
Binnen het stedelijk gebied van de gemeente Borne liggen vijf spooroverwegen die risico’s
opleveren voor de veiligheid en beperking in de bereikbaarheid voor het lokale verkeer.
De gemeente Borne wil als eerste stap ter verbetering van deze situatie een nieuwe
westelijke randweg aanleggen – de Verbindingsweg – met een nieuwe onderdoorgang onder
het spoor. Daardoor kan doorgaand verkeer van de binnenstedelijke overwegen worden
afgeleid naar de nieuwe Verbindingsweg. Tevens wordt dan de meest westelijke overweg
(Oonksweg) opgeheven; deze overweg zal zonder maatregelen in 2020 de drukste overweg
binnen Borne zijn.
Voor de realisatie van de hele nieuwe Verbindingsweg (inclusief de tunnel onder het
spoor) is volgens de raming van de gemeente ruim € 27 miljoen (incl. BTW) nodig. Naast
de nu toegezegde Rijksbijdrage zullen dus ook de gemeente en de regio een substantiële
investering (€ 10 à 11 miljoen) moeten doen.
Het «NaNOV-programma» (Goederenroute Elst – Deventer – Twente)1 is in 2000 vastgesteld na de beslissing door de toenmalige ministers van VenW en
VROM om geen nieuwe Noord-Oostelijke Verbinding (NOV) tussen Elst en Oldenzaal/grens
aan te leggen. In het NaNOV-programma zijn, in overleg met de regio, diverse maatregelen
in en langs de sporen in Oost-Nederland afgesproken. Het programma is vastgelegd in
een brief aan de Tweede Kamer van 11 april 2000 (Kamerstuk 22 589, nr. 157).
Thans is het NaNOV-programma bijna geheel uitgevoerd: er zijn onder andere 5 spooroverwegen
vervangen door ongelijkvloerse kruisingen 2, 2 ongelijkvloerse kruisingen zijn in uitvoering 3, en in drie gemeenten loopt de planuitwerking nog 4. De bijdrage aan de overwegensanering in Borne is mede afhankelijk gemaakt van de
resterende financiële ruimte in het NaNOV-budget. Nu de voltooiing van het programma
in zicht is heb ik kunnen vaststellen dat een extra bijdrage van € 16,6 miljoen (de
standaard-bijdrage voor overwegsaneringen vanuit het NaNOv-programma) voor de plannen
in Borne mogelijk is. Het daarna nog resterende NaNOV-budget ten bedrage van € 16
miljoen heb ik toegevoegd aan de zogenaamde «vrije investeringsruimte»; die gelden
zullen worden betrokken bij de lopende herijking.
Met deze extra NaNOV-bijdrage voor de overwegsanering in Borne wordt een belangrijke
stap gezet ter verbetering van de veiligheid en de bereikbaarheid in Borne.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld