Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 september 2013
In de week van 12 november 2012 is het treinverkeer in de Schipholtunnel op last van
de brandweer drie maal vanwege een rookmelding stil gelegd. NS en ProRail hebben naar
aanleiding hiervan besloten tot een extern onderzoek. Bij mijn brief van 2 april jl.1 heeft u het rapport met de resultaten van dat onderzoek ontvangen. Met een brief
van 5 september jl. (bijgevoegd) hebben NS en ProRail mij geïnformeerd over hoe uitvoering
wordt geven aan de in het rapport aanbevolen maatregelen om het aantal brand- en rookmeldingen
te verminderen, de hinder voor reizigers te beperken en de betrouwbaarheid van de
tunnel te vergroten2. Met deze brief informeer ik u daarover.
Wanneer in de Schipholtunnel uit veiligheidsoverwegingen of uit voorzorg het treinverkeer
stilgelegd moet worden, raakt dat vele reizigers. Dat is uitermate vervelend voor
de reiziger, maar het is ook van belang voor hun veiligheid. Er moet alles aan gedaan
worden om verstoringen zoveel mogelijk te beperken. De Schipholtunnel is daarnaast
een belangrijke spoorcorridor waar vele reizigers dagelijks gebruik van maken. De
betrouwbaarheid van deze tunnel is daarom van groot belang.
Mede naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport nemen NS en ProRail de volgende
maatregelen:
-
• Om de hoeveelheid zwerfafval tot een minimum te beperken wordt het schoonmaken geïntensiveerd;
-
• NS-personeel wordt nog beter geïnformeerd over werkzaamheden in verband met het opwaaien
van stof, om onterechte meldingen te beperken;
-
• Reizigers worden geïnformeerd over een aangelopen rem van een trein in verband met
rookvorming, eveneens om onterechte meldingen te beperken;
-
• De treindienstleider krijgt de mogelijkheid bij een brand- of rookmelding van een
machinist de brandweer direct te alarmeren en zo de aanrijdtijd van de brandweer te
verkorten;
-
• Bij calamiteiten krijgt de treindienstleider hulp van een extra treindienstleider
om de bereikbaarheid van de treindienstleider te verbeteren;
-
• Er wordt geïnvesteerd in nieuwe software om het alarmeer- en informatieproces verder
te optimaliseren.
De effectiviteit van deze maatregelen wordt voortdurend gemonitord en worden zo nodig
aangepast om de effectiviteit nog te vergroten. Daarnaast zal op basis van de ontwikkelingen
er continue naar nieuwe maatregelen gezocht worden. Voorts worden toekomstige gevallen
waarbij de treindienst in de Schipholtunnel door een brand- of rookmelding stilgelegd
moet worden uitgebreid geëvalueerd.
In de brief stellen NS en ProRail dat de hittedetectiecamera’s een zeer geringe verbetering
van de beschikbaarheid van de Schipholtunnel zou opleveren. Er wordt daarnaast met
de maatregelen die genomen worden alles aan gedaan om het aantal sluitingen van de
tunnel terug te dringen. Gezien de zeer beperkte meerwaarde en derhalve niet rendabele
investeringskosten hebben NS en ProRail besloten om in te zetten op de andere maatregelen.
Tot slot
De bereikbaarheid van Schiphol is van (inter)nationaal belang. Met de maatregelen
die NS en ProRail nemen om het aantal brand- en rookmeldingen terug te dringen, wordt
er alles aan gedaan om de hinder voor reizigers te beperken en de betrouwbaarheid
van de tunnel te vergroten. Een goede samenwerking tussen de partijen die direct bij
de bereikbaarheid van Schiphol betrokken zijn kan hieraan ook bijdragen. Dat geldt
overigens niet alleen voor brand- en rookmeldingen, maar bijvoorbeeld ook voor onderhoudsplanning.
Van ProRail verwacht ik dat daartoe regulier overleg gevoerd wordt. Dit alles moet
tot een betere waarborging van de bereikbaarheid van Schiphol leiden, ook bij calamiteiten
of onderhoud.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld