29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 131 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 april 2012

Vandaag zijn er door een «gestrande trein» problemen geweest op station Utrecht, waardoor tijdelijk (tussen 16.00 en 17.30) sprake is geweest van een stremming van de sporen 12–17.

Vanavond ben ik geïnformeerd dat de problemen van vandaag op station Utrecht waarschijnlijk zijn veroorzaakt door een roodlicht passage. Een stoptrein is op emplacement Utrecht een stoptonend sein gepasseerd en heeft vervolgens een wissel kapot gereden (die geopend stond voor een werktrein die vanuit de andere kant naderde). Door een noodremming heeft dit gelukkig niet tot een botsing geleid.

Zoals bekend komen er jaarlijks stoptonend sein passages voor, teruglopend van 287 in 2006 naar circa 157 in 2011. Door de spoorsector wordt hard gewerkt aan het terugbrengen van dit aantal door meerdere maatregelen. Naar aanleiding van het ongeluk van afgelopen zaterdag heb ik ProRail daar bovenop gevraagd om op korte termijn te komen met correctieve maatregelen.

Omdat deze roodlicht passage veel gelijkenissen vertoont met hetgeen zaterdag gebeurd is, vind ik het opportuun om dit nu te melden. Op dit moment worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en ProRail 24-uursrapportages opgesteld. Zodra ik die rapporten heb ontvangen zal ik uw Kamer hierover informeren.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven