29 835
Wet ambulancezorg

nr. 8
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 22 maart 2005

Het voorstel van wet wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 4, vijfde lid, vervalt; het zesde lid wordt vernummerd tot vijfde lid.

B

Artikel 5 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het tweede, derde en vierde lid worden vernummerd tot derde, vierde en vijfde lid.

2. Een nieuw tweede lid wordt ingevoegd, luidende:

2. Onze Minister toetst het plan van de aanvrager, bedoeld in artikel 4, vierde lid, aan:

a. het voor de betrokken regio vastgestelde plan van eisen;

b. de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde beleidsuitgangspunten.

3. Aan het artikel wordt een lid toegevoegd, luidende:

6. Van de verlening of intrekking van een vergunning doet Onze Minister mededeling in de Staatscourant.

C

In hoofdstuk II wordt na artikel 6 een artikel 6a ingevoegd, dat luidt als volgt:

Artikel 6a

Het College sanering zorginstellingen, genoemd in de Wet toelating zorginstellingen, kan subsidie verstrekken ter voorziening in de financiële gevolgen van een wijziging van de indeling in regio's als bedoeld in artikel 2, eerste lid. De artikelen 17, eerste en vierde tot en met achtste lid, en 37, laatste volzin, van de Wet toelating zorginstellingen zijn van overeenkomstige toepassing.

D

Artikel 15 wordt gewijzigd als volgt:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Artikel 12a van de Wet ambulancevervoer zoals dat luidde onmiddellijk voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft van toepassing op de afwikkeling van aanvragen om een subsidie als in dat artikel bedoeld, ingediend vóór bovenbedoeld tijdstip.

E

Artikel 18 vervalt.

F

In artikel 20 wordt «Wet ambulancevervoer» vervangen door: Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.

Toelichting

A, B

Zoals ik in paragraaf 4 van de nota naar aanleiding van het verslag heb aangegeven, stel ik voor om de procedure inzake de vergunningverlening te wijzigen in die zin dat aanvragen mede worden getoetst aan bij algemene maatregel van bestuur te omschrijven beleidsuitgangspunten. Hierdoor zijn de criteria die bij de beoordeling van aanvragen worden gehanteerd, algemeen kenbaar. Zoals eveneens in de nota gezegd, zullen de beleidsuitgangspunten van wegingsfactoren worden voorzien. Hiertoe strekken de wijzigingen van de artikelen 4 en 5, onder 1 en 2. De derde wijziging van artikel 5 betreft de publicatie van de vergunningverlening: mede met het oog op eventueel bezwaar of beroep van derden-belanghebbenden verdient openbaarmaking van het verlenen of intrekken van vergunningen aanbeveling.

C

Volgens artikel 2, eerste lid, van het wetsvoorstel is het grondgebied van Nederland verdeeld in regio's overeenkomstig de indeling op grond van de Brandweerwet 1985. De minister verleent voor iedere regio een vergunning. Denkbaar is dat omstandigheden nopen tot een andere regio-indeling, waarbij ingeval van samenvoeging van regio's een RAV-vergunning komt te vervallen. Het lijkt mij een kwestie van zorgvuldig bestuur dat in zo'n geval de betrokken RAV een beroep moet kunnen doen op een soort planschaderegeling. Overeenkomstig de huidige regeling in het kader van de Wet ambulancevervoer stel ik voor het College sanering zorginstellingen met de uitvoering van die planschaderegeling te belasten, waarbij de relevante bepalingen van de WTZi, waarin dat college is geregeld, van overeenkomstige toepassing zijn.

D

In het kader van de Wet ambulancevervoer is een planschaderegeling van kracht, die haar basis vindt in artikel 12a. Niet onmogelijk is dat de afwikkeling van sommige zaken nog niet is beëindigd op het tijdstip waarop het onderhavige wetsvoorstel in werking treedt. Met het oog op die afwikkeling stel ik voor om in artikel 15 de planschaderegeling voor die gevallen te handhaven.

E

In artikel 18 wordt de Wet ziekenhuisvoorzieningen gewijzigd; de wijziging houdt in dat in de taakomschrijving van het College sanering zorginstellingen de verwijzing naar de Wet ambulancevervoer wordt aangepast. Inmiddels is echter de verwachting dat de Wet ziekenhuisvoorzieningen binnenkort wordt vervangen door de Wet toelating zorginstellingen. De formulering van de taak van het college in die wet is zodanig dat daarin niet hoeft te worden verwezen naar de bij deze nota van wijziging geïntroduceerde planschaderegeling in de Wet ambulancezorg. Artikel 18 kan dus worden geschrapt.

F

Bij de wijziging van de Politiewet is in het oorspronkelijke voorstel uitgegaan van een inmiddels achterhaalde tekst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

Naar boven