nr. 20
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID ARIB C.S. TER VERVANGING
VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 15
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
1. Onze Minister stelt bij ministeriële regeling eisen vast
waaraan de ambulancezorg moet voldoen. De eisen kunnen per regio verschillen.
2. In het tweede lid wordt «Het programma van eisen heeft»
vervangen door: De eisen worden telkens na vier jaar geactualiseerd en hebben.
3. In het derde lid wordt «het programma van eisen» vervangen
door: de eisen of een wijziging daarvan.
4. In het vierde lid wordt «het programma van eisen»
vervangen door: de eisen.
II
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid, onder a, wordt «het voor de betrokken
regio vastgestelde plan van eisen» vervangen door: de voor de betrokken
regio vastgestelde eisen.
2. Na het derde lid worden twee nieuwe leden ingevoegd, luidende:
3a. Een Regionale Ambulancevoorziening voldoet aan de eisen, bedoeld
in artikel 4.
3b. Onze Minister vergelijkt tweejaarlijks de Regionale Ambulancevoorzieningen
onderling met betrekking tot de wijze waarop zij aan de eisen voldoen.
3. Het vierde lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. de Regionale Ambulancevoorziening niet meer aan de krachtens artikel
4 vastgestelde eisen voldoet dan wel de voorschriften of beperkingen niet
in acht neemt.
III
Artikel 6 komt te luiden:
Artikel 6
De vergunning, bedoeld in artikel 3, geldt voor onbepaalde tijd.
IV
Aan artikel 10 wordt toegevoegd: met uitzondering van artikel 6.
V
In artikel 14 wordt «de artikelen 7, 9, 10 en 11» vervangen
door: de artikelen 5, lid 3a, 7, 9, 10 en 11.
Toelichting
De acute zorg leent zich naar aard van deze zorg niet voor marktwerking.
Er is immers veelal geen tijd om te kiezen voor de patiënt, die moet
zo snel mogelijk adequate zorg krijgen. Marktprikkels zijn een goed middel
om de zorgaanbieder te dwingen tot de beste prijs/kwaliteitsverhouding van
hun zorgaanbod. Bij het ontbreken daarvan moeten andere prikkels aanwezig
zijn, opdat er ook in de ambulancezorg de beste prestatie wordt geleverd tegen
een scherpe prijs. Het wetsvoorstel zoekt de stimulans in aanbesteding: concurrentie
om de markt. Dit is onwenselijk, kwalitatief hoge ambulancezorg vergt investeringen
in materieel, processen en personeel. Concurrentie om de markt kan tot gevolg
hebben dat met name in het tweede deel van de vergunningstermijn de investeringen
in materieel, systemen en personeel afnemen en innovaties en kwaliteitsverhoging
daardoor vertragen dan wel achterwege blijven. De weg van de aanbesteding
doet nogal gekunsteld aan en zal onzes inziens niet het optimale resultaat
opleveren.
Dit amendement verkiest het instrument van de maatstafconcurrentie. De
ambulanceaanbieders worden in een doorlopend proces met elkaar vergeleken
op de prestaties van het zorgaanbod en de prijsstelling. Voor de minst presterende
ambulanceaanbieders kan dat betekenen dat zij wel voldoen aan het programma
van eisen, maar veel minder presteren dan de andere aanbieders. Aanscherping
van het programma van eisen op basis van de maatstafconcurrentie zorgt ervoor
dat ook deze zorgaanbieders geprikkeld blijven om voor hun cliënten de
beste prijs/kwaliteitsverhouding te leveren.
Arib
Koşer Kaya
Schippers