Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29817 nr. 84 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 29817 nr. 84 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 februari 2012
Uw Kamer heeft mij verzocht om informatie over de actuele stand van zaken ten aanzien van de situatie van de sociale werkplaatsen in Weert en Roermond. Hierbij voldoe ik aan dat verzoek.
Stand van zaken bij De Risse (Weert) en Westrom (Roermond)
Met het oog op de Wet werken naar vermogen, bereiden gemeenten zich voor op de noodzakelijke herstructurering van de Wsw-sector. Ook de genoemde gemeenten zijn hiermee actief bezig.
De Risse is het werkvoorzieningsschap van de gemeenten Weert, Nederweert en Cranendonck. Het bestuur van De Risse heeft besloten 90 tijdelijke contracten niet te verlengen. De gemeente probeert deze mensen zoveel mogelijk regulier te plaatsen, waarbij ook gekeken wordt naar de mogelijkheden van social return. Tijdelijke contracten van medewerkers die duurzaam gedetacheerd zijn worden wel voortgezet. De deelnemende gemeenten in De Risse hebben aangegeven het voorgeschreven aantal Wsw plekken (taakstelling) voor 2012 volledig te realiseren.
Bij Westrom zijn de gemeenten Roermond, Roerdalen, Maasgouw, Leudal en Echt-Susteren aangesloten. Het bestuur van Westrom heeft besloten in totaal 200 tijdelijke contracten niet te verlengen, de meeste in 2012, een kleiner aantal in 2013. Door de Stuurgroep regionaal arbeidsmarktbeleid Midden-Limburg wordt onderzocht op welke wijze het flankerend beleid wordt vormgegeven. Ook voor Westrom geldt dat de deelnemende gemeenten hun taakstelling voor 2012 geheel zullen invullen.
Tijdelijke contracten
Zoals ik in eerdere brieven en bij beantwoording van Kamervragen heb aangegeven1 is het in de Sw-sector gebruikelijk om te werken met tijdelijke contracten. Over de afgelopen jaren is de uitstroom uit de Wsw voor ongeveer 20% het gevolg van het niet verlengen van tijdelijke contracten. Dit wordt ondermeer gedaan om schommelingen in het aantal te realiseren Wsw-plekken op te vangen. Dit is een gangbare werkwijze.
Een Wsw-dienstbetrekking is een dienstbetrekking naar burgerlijk arbeidsrecht. Gemeenten hebben de mogelijkheid om maximaal drie tijdelijke contracten met een totale duur van maximaal drie jaar aan te bieden, alvorens een vast contract moet worden aangeboden. Indien een tijdelijk contract niet wordt verlengd, komt iemand in de meeste gevallen bovenaan de wachtlijst terecht2.
Ten aanzien van de rol van het Rijk en gemeenten wijs ik er op dat de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) een gedecentraliseerde regeling is, waarbij het Rijk stuurt op hoofdlijnen. Het besluit tot het niet verlengen van tijdelijke contracten is een besluit van de gemeenten die aangesloten zijn bij De Risse en Westrom.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, P. de Krom
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29817-84.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.