29 800 XIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2005

nr. 90
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 augustus 2005

Hierbij stuur ik u mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken de eindrapportage toe van een pilot onderzoek naar dienstverlening (informatievoorziening en collectieve activiteiten) door het netwerk van Nederlandse driesterren ambassades en consulaten-generaal aan het Nederlandse bedrijfsleven in het buitenland dat van deze dienstverlening gebruik maakt1. Driesterren vertegenwoordigingen bieden de meest uitgebreide vorm van dienstverlening aan. Aanleiding voor de pilot was de behoefte om een beter beeld te krijgen of en hoe de dienstverlening aansluit bij de wensen en verwachtingen van het bedrijfsleven.

De uitkomsten van de pilot zijn positief. Het bedrijfsleven dat «klant» van driesterren posten is, is tevreden over de kwaliteit en bruikbaarheid van de informatievoorziening (7,5) en de assistentie inzake collectieve marktbewerking activiteiten zoals missies (7,4). Voor een deel van de bedrijven (25–30%) heeft ondersteuning door deze posten een grote rol gespeeld bij het succes van nieuwe activiteiten op de markt in kwestie. Het betreft hier vooral kleinere bedrijven. Voor veel andere bedrijven is de bijdrage aan internationalisatie om uiteenlopende redenen niet of minder direct aantoonbaar. Dit wisselende beeld wordt mede bepaald door de fase van internationalisering waarin bedrijven verkeren, de grootte van bedrijven, de aard van de gevraagde informatie en geboden netwerkmogelijkheden.

Wel moet een enkele kanttekening worden geplaatst. Ten eerste hebben niet alle driesterren posten aan het onderzoek meegedaan (zo'n 60% wel). Het streven is om de participatiegraad in de toekomst te verhogen. Ten tweede worden vooralsnog niet alle klantcontacten geregistreerd. Hierdoor kan een vertekening in de resultaten zijn opgetreden. Om dit mogelijke effect uit te sluiten zal ik een brede steekproef onder het internationaal actieve bedrijfsleven uitvoeren.

De pilot biedt aanknopingspunten om de dienstverlening van driesterren posten in samenwerking met het netwerk verder te verbeteren (onder meer door praktische bruikbaarheid en volledigheid van informatie te versterken en netwerkmogelijkheden te verbeteren), meer transparant en meetbaar maken evenals bredere bekendheid eraan te verlenen. Daarom zal soortgelijk onderzoek jaarlijks plaatsvinden.

Tot slot zij opgemerkt dat de Dutch Trade Board (DTB) eind dit jaar aanbevelingen zal doen met betrekking tot de vergroting van de bekendheid van de dienstverlening van het economische postennetwerk onder het Nederlandse bedrijfsleven en de versterking van de economische aspecten in de opleiding van diplomaten. Het is immers van groot belang dat Nederlandse bedrijven de weg naar het economische buitenlandnetwerk vinden en door het netwerk vakkundig worden geassisteerd.

Grote vorderingen zijn reeds gemaakt. Er zal hard worden samengewerkt teneinde verdere voortgang te boeken. Dit onderwerp verdient dan ook blijvende aandacht.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven