nr. 27
BRIEF VAN DE MINISTER PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juni 2005
Hierbij bied ik u de Jaarevaluatie aan met de resultaten van de Postbus
51-campagnes die in 2004 zijn gevoerd.1
In deze jaarlijkse rapportage staan niet alleen de resultaten van de campagnes
die in het voorgaande jaar zijn gevoerd, maar zijn ook de leerervaringen van
eerdere jaren verwerkt. De rapportage informeert u verder over de betekenis
van Postbus 51 voor de burger.
Verschillende ministeries voeren jaarlijks publiekscampagnes onder de
vlag van Postbus 51. Sinds 1999 worden deze campagnes op systematische en
vergelijkbare wijze onderzocht. Dit onderzoek brengt het bereik, de waardering
en effectiviteit van de campagnes in kaart. Hierdoor kon onder andere de media-inzet
worden geoptimaliseerd. De verkregen inzichten helpen verder om campagnes
beter voor te bereiden en doelstellingen preciezer te formuleren.
U ontvangt de volledige rapportage van de Jaarevaluatie 2004 bijgaand
op CD-ROM.
De samenvatting van de Jaarevaluatie, die op papier is bijgesloten, bestaat
uit vier paragrafen en geeft antwoord op de volgende vragen:
– Hoe hebben de Postbus 51-campagnes het in 2004 gedaan?
– Hoe komen Postbus 51-campagnes tot stand?
– Hoe werken Postbus 51-campagnes?
– Wat is Postbus 51 de komende jaren van plan?
Postbus 51-campagnes hebben de afgelopen tijd een aantal keer kritisch
in de publiciteit gestaan. Het is van belang daarbij de doelen, feiten, argumenten
en oplossingsrichtingen op een rij te hebben. Er gaat heel veel goed –
zoals ook uit de Jaarevaluatie blijkt – maar op sommige punten kan het beter. De Voorlichtingsraad zal daarom binnenkort met concrete
aanbevelingen komen om de toetsing en uitvoering van Postbus 51-campagnes
verder te verbeteren.
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken,
J. P. Balkenende