Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800 nr. 29 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 29800 nr. 29 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 oktober 2004
In de eerste termijn van de algemene politieke beschouwingen heeft de afgevaardigde Verhagen samen met de afgevaardigden Van Aartsen en Dittrich een motie ingediend met een alternatief pakket maatregelen (motie Verhagen c.s., TK 29 800 nr. 4). In de eerste termijn van het kabinet is hier een reactie op gegeven. Het kabinet staat welwillend tegenover de motie en wil, gehoord ook de beraadslagingen, aan de motie mede langs onderstaande lijnen uitvoering geven.
In de bijlage is een tabel opgenomen met een overzicht van de budgettaire gevolgen van de motie Verhagen, zoals het kabinet die wil uitvoeren. Hieruit blijkt dat zich geen grote wijzigingen voordoen in de budgettaire gevolgen. Daarbij dienen wel een aantal zaken in aanmerking te worden genomen.
• Anticumulatie WW: het kabinet gaat er van uit dat 1 maandsalaris per arbeidsjaar met een maximum van 1 jaarsalaris wordt vrijgesteld van anticumulatie. De verwachte opbrengst bedraagt vanaf 2006 € 50 miljoen. Voor 2005 kan dan gerekend worden met een budgettaire opbrengst van € 25 miljoen.
• IOAW: het kabinet interpreteert het coalitievoorstel dusdanig dat voor de groep 50–55-jarigen het eigen huis buiten de vermogenstoets wordt gehouden. Daarbij wordt verondersteld dat dit geregeld wordt via de IOAW. Met andere woorden binnen de IOAW zal een aparte vermogenstoets worden geïntroduceerd voor de categorie 50–55. De besparingsverliezen die hiermee samenhangen bedragen, bedragen € 2 miljoen in 2005, € 9 miljoen in 2006 en € 14 miljoen in 2007.
• Grijze kentekens: de ingezette besparing van € 300 mln bij de grijze kentekens zal worden gerealiseerd door het voordeel van de bestelauto's te koppelen aan het echte (fiscale) ondernemerschap via een nieuwe investeringsaftrek in de IB/Vpb-sfeer (in relatie tot het BPM-voordeel) en een extra kostenaftrek in de IB/Vpb-sfeer (in relatie tot het MRB-voordeel). Alleen op deze wijze acht het kabinet het mogelijk maatwerk te leveren en tevens oneigenlijk gebruik uit te bannen. Door middel van de voorlopige aanslagregeling in het belastingjaar zelf en de onbeperkte verliescompensatie kunnen de extra lasten en de compensatie zo veel mogelijk op elkaar aansluiten en gaat geen compensatie verloren.
• Efficiency-taakstelling VROM/OCW: Bij de invulling van de taakstellingen staat de intentie voorop om die zoveel mogelijk te vinden in de terugdringing van bureaucratie. 1% extra efficiencytaakstelling in 2005 oplopend naar 2% vanaf 2006 bij de departementen VROM1 en OCW conform de grondslagen van de meest recente efficiencyronde (agentschappen en ZBO's uitgezonderd) levert een besparing op van ongeveer € 3 miljoen in 2005, € 6 miljoen vanaf 2006. Een 1% extra efficiencytaakstelling tranche 2005 voor alle andere departementen levert conform de grondslagen van de meest recente efficiencyronde (veiligheidsketen, agentschappen en ZBO's uitgezonderd) ongeveer € 29 miljoen op. Samen met een ombuiging op de rijksbrede voorlichtingsuitgaven (loonsom evenredig te verdelen over de ministeries) en de adviesraden (loonsom evenredig te verdelen over de adviesraden conform de Kaderwet Adviescolleges) van beide€ 5 miljoen resulteert in 2007 een besparing van € 46 miljoen.
• Filmstimuleringsbeleid: het kabinet zal de film cv continueren.
• Compensatie gehandicapten grijze kentekens: in de motie wordt rekening gehouden met het vervallen van de compensatie voor gehandicapten als gevolg van het behoud van de grijze kentekens. Omdat vormgeving van het behoud van grijze kentekens en het bestrijden van oneigenlijk gebruik echter plaatsvindt via een speciale investeringsaftrek, vervalt deze compensatie niet.
• EIA: in 2003 is op de EIA een onderuitputting van € 60 miljoen opgetreden. Het is onzeker of deze onderuitputting zich voortzet in latere jaren. Dit is ook aangenomen voor 2005. Als vervolgens twee maatregelen worden genomen kan een totale besparing van € 100 miljoen vanaf 2005 op de Energie-investeringsaftrek worden gerealiseerd. De eerste maatregel betreft een aanpassing van de Energielijst door uitsluiting van onbedoeld gebruik van de EIA voor windturbines. Hiermee dient een taakstellende besparing te worden behaald van € 20 miljoen. De tweede maatregel betreft een verlaging van het budget van de EIA met € 20 miljoen (verlaging van het percentage van 55% naar 44%). Als later zal blijken dat de onderuitputting zich niet volledig voortzet na 2003, zal het kabinet tot 60 miljoen nadere (algemene) maatregelen ter dekking nemen. Op deze wijze blijft de milieudoelstelling zo veel mogelijk binnen bereik.
• Heffing milieuonvriendelijke smeermiddelen: vanwege technische redenen kan invoering pas per 1-1-2006 plaatsvinden en wordt voor 2005 geen opbrengst gerealiseerd.
Op basis van bovenstaande lijnen resulteert binnen de kabinetsperiode een sluitend beeld.
Het kabinet is voornemens om de aangenomen motie Verhagen c.s. uit te voeren middels Nota's van wijziging.
Budgettaire gevolgen van de motie Verhagen c.s., TK 29 800 nr. 4
Tabel budgettaire gevolgen motie Verhagen incl. nadere technische mutaties (+ = EMU-saldo verbeterend)
2005 | 2006 | 2007 | 2005–2007 | |
---|---|---|---|---|
Overgenomen conform motie | ||||
Onderwijsachterstanden | – 42 | – 75 | – 100 | |
geen verhoging collegegeld | – 15 | – 46 | – 46 | |
geen 30+ maatregelen hoger onderwijs | 0 | – 25 | – 47,9 | |
geen maatregelen niet EU-studenten | – 10 | – 20 | – 20 | |
cultuur | – 10 | – 10 | – 10 | |
jeugdzorg | – 10 | – 10 | – 10 | |
veiligheidsdip wegnemen | – 10 | – 10 | – 10 | |
Wajong | – 14,2 | – 14,2 | – 14,2 | |
Film | – 20 | – 20 | – 20 | |
overgangsmaatregel VUT / PP | 0 | – 30 | – 95 | |
grijze kentekens | – 680 | – 980 | – 1 180 | |
geringere verhoging EB ivm MKB | – 100 | – 100 | – 100 | |
efficiencytaakstelling agentschappen ZBO's | 5 | 20 | 35 | |
efficiente inkoop SZW, inclusief reïntegratie | 25 | 25 | 25 | |
overschot lerarenenveloppe | 8 | 0 | 0 | |
EHS andere beleidsmix | 0 | 15 | 15 | |
toerekening aan ODA kosten niet EU-studenten | 5 | 5 | 5 | |
onbedoeld gebruik grijs kenteken wegnemen | 300 | 300 | 300 | |
verhogen heffingsrente en uitbreiding tijdvak naar 1/7 | 25 | 85 | 120 | |
aftopping kleinschaligsheidsinvesteringsaftrek | 100 | 100 | 100 | |
terugboeken compensatie via verlagen zelfstandigenaftrek | 135 | 215 | 275 | |
aftrekbaarheid gemengde kosten van 90% naar 75% | 0 | 165 | 165 | |
aanslaggrens naar € 40 | 90 | 90 | 90 | |
autokostenfictie onder de LB | 0 | 100 | 100 | |
eindheffing spaarloon naar 25% | 100 | 100 | 100 | |
EIA versobering/onbedoeld gebruik/onderuitputting | 100 | 100 | 100 | |
vervallen BPM accessoires | 40 | 40 | 40 | |
beperkte verhoging MRB grijs kenteken | 50 | 50 | 50 | |
accijns kerosine binnenlandse vluchten | 14 | 14 | 14 | |
heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen | 0 | 45 | 45 | |
Nadere berekening budgettair beslag | ||||
overheidsvoorlichting/apparaat/adviesraden | 10 | 10 | 10 | |
externe advisering / bureaucratie VROM en OCW | 32 | 36 | 36 | |
anticumulatie WW | – 50 | – 100 | – 100 | |
IOAW | – 2 | – 9 | – 14 | |
vervallen compensatie gehandicapten vervallen grijze kentekens | 0 | 0 | 0 | |
heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen | 0 | |||
Saldo | 76 | 66 | – 142 | 0 |
Hierbij is reeds rekening gehouden met de overgang van de uitvoering huursubsidie naar de Belastingdienst per 1-1-2006.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29800-29.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.