nr. 2
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING
EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 oktober 2004
De vaste commissie voor VROM heeft mij verzocht mijn brief van 20 september
(Kamerstukken II 2003/2004, 29 770, nr. 1) over fiscale vergroening te
actualiseren. Met deze brief zal ik hier, mede namens de Staatssecretaris
van Financiën, graag aan voldoen.
Tijdens de algemene politieke beschouwingen is de motie Verhagen c.s.
(Kamerstukken II 2004/05, 29 800, nr. 4) door de Tweede Kamer aangenomen.
In de motie wordt de regering verzocht een aantal wijzigingen in de begroting
voor 2005 en volgende jaren aan te brengen. Bij brief van 4 oktober jl.
van de Minister-president (kenmerk 04M469224) aan de Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal inzake de uitvoering van de motie Verhagen c.s.
heeft het kabinet aangegeven deze motie langs de lijnen opgenomen in die brief
uit te voeren middels nota's van wijziging op het desbetreffende wetsvoorstel.
Het vorenstaande heeft gevolgen voor de kabinetsvoorstellen op het terrein
van fiscale vergroening. Hieronder volgen de wijzigingen op het gebied van
fiscale vergroening en wordt een actualisatie van het totale vergroeningspakket
gegeven.
Wijzigingen naar aanleiding van motie Verhagen c.s.
Grijze kentekens
Het kabinetsvoorstel om de fiscale voordelen van grijze kentekens af te
schaffen wordt aangepast. De voordelen van het grijze kenteken blijven bestaan
voor ondernemers, maar het oneigenlijke gebruik door particulieren wordt teruggedrongen
(opbrengst op jaarbasis € 300 mln).
Daarnaast wordt conform de motie voorgesteld het huidige MRB-voordeel
voor grijze kentekens met € 50 mln te verminderen. Beide maatregelen
leiden tot ongeveer 75% lagere milieubaten dan in de oorspronkelijke kabinetsvoorstellen
(milieueffect neemt voor NOx af van – 0,9 naar – 0,2
Kton in 2010).
Energiebelasting
De energiebelasting wordt met € 100 mln minder verhoogd. De
resterende verhoging van de energiebelasting van € 505 mln in 2005
oplopend naar € 660 mln in 2007 is nog altijd aanzienlijk hoger
dan de aangekondigde verhoging van € 450 mln uit het Hoofdlijnenakkoord.
De milieueffecten vallen iets lager uit dan in het oorspronkelijke kabinetsvoorstel.
Evenals in het kabinetsvoorstel dragen huishoudens voor € 135 mln
bij aan de verhoging.
Energie Investeringsaftrek (EIA)
De EIA wordt versoberd. In 2003 is op de EIA een onderuitputting opgetreden
van € 60 mln. Aangenomen wordt dat deze onderuitputting zich ook
in 2005 zal voordoen. Als vervolgens twee maatregelen worden genomen kan een
totale besparing van € 100 mln vanaf 2005 worden gerealiseerd.
De eerste maatregel betreft het uitsluiten van onbedoeld gebruik van de EIA
en het aanpassen van de Energielijst. Dit dient € 20 mln op te leveren.
De tweede maatregel betreft een verlaging van het aftrekpercentage van 55%
naar 44%. Dit levert eveneens € 20 mln op. Als later blijkt dat
de onderuitputting zich niet volledig voortzet na 2003 dan zal het kabinet
nadere (algemene) dekkingsmaatregelen nemen. Op deze wijze blijven de negatieve
milieueffecten beperkt.
Heffing op milieuonvriendelijke smeermiddelen
Per 1 januari 2006 (invoering in 2005 is vanwege technische redenen
niet mogelijk) zal een heffing op milieuonvriendelijke smeermiddelen worden
geïntroduceerd. Voor milieuvriendelijkere smeermiddelen, die minder toxisch
en beter biologisch afbreekbaar zijn, geldt een vrijstelling. De verwachting
is dat door de maatregel het aandeel milieuvriendelijkere smeermiddelen zal
toenemen. Dit is van belang voor toepassingen waar smeermiddelen leiden tot
bodem- en watervervuiling. Vervuiling vindt zowel plaats door lekkages van
hydraulische olie als door verliessmeermiddelen zoals kettingzaagolie en doorsmeervetten.
Accijns kerosine binnenlandse vluchten
Per 1 januari 2005 zal kerosine voor binnenlandse vluchten worden
belast. Internationale verdragen staan dit vooralsnog niet toe voor internationale
vluchten. Doordat de accijns beperkt is tot binnenlandse vluchten zullen de
milieueffecten niet groot zijn. Het aandeel binnenlandse vluchten in het totale
luchtverkeer van en naar Nederland is gering. Bovendien betreft het veelal
zakelijke vluchten, die weinig prijsgevoelig zijn. Toch gaat er een signaalwerking
van deze accijns uit en levert hij een bijdrage aan het internaliseren van
de externe kosten van vliegverkeer in de prijzen.
Bijgevoegd is een geactualiseerd totaaloverzicht van de maatregelen die
aangrijpen bij de fiscale vergroening1.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer,
P. L. B. A. van Geel