29 767
Wijziging van enkele belastingwetten (Belastingplan 2005)

nr. 34
AMENDEMENT VAN HET LID KANT

Ontvangen 15 november 2004

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel VI, onderdeel E, eerste volzin, wordt vervangen door:

E. In artikel 22 wordt «34,5 percent»vervangen door «31,65 percent».

II

Artikel VII, tweede lid, eerste volzin, wordt vervangen door:

2. In artikel 22 wordt «31,65 percent» vervangen door «30,75 percent».

III

Artikel VIII, tweede lid, eerste volzin, wordt vervangen door:

2. In artikel 22 wordt «30,75 percent» vervangen door «30,2 percent».

IV

Na artikel VIII worden drie nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

ARTIKEL VIII A

De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt met ingang van 1 januari 2008 als volgt gewijzigd:

1. In artikel 22 wordt «30,2 percent» vervangen door «30,1 percent».

2. De vennootschapsbelasting over een boekjaar dat voor 1 januari 2008 aanvangt en op of na die datum eindigt, wordt, in afwijking in zoverre van artikel 22 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, berekend volgens de formule:

belasting = (X/B x To) + (Y/B x Tn), waarin:

X voorstelt: het aantal voor 1 januari 2008 vallende dagen van het boekjaar;

Y voorstelt: het aantal na 31 december 2007 vallende dagen van het boekjaar;

B voorstelt: het totale aantal dagen van het boekjaar;

To voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt op 31 december 2007;

Tn voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt met ingang van 1 januari 2008.

ARTIKEL VIII B

De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt met ingang van 1 januari 2009 als volgt gewijzigd:

1. In artikel 22 wordt «30,1 percent» vervangen door «30,05 percent».

2. De vennootschapsbelasting over een boekjaar dat voor 1 januari 2009 aanvangt en op of na die datum eindigt, wordt, in afwijking in zoverre van artikel 22 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, berekend volgens de formule:

belasting = (X/B x To) + (Y/B x Tn), waarin:

X voorstelt: het aantal voor 1 januari 2009 vallende dagen van het boekjaar;

Y voorstelt: het aantal na 31 december 2008 vallende dagen van het boekjaar;

B voorstelt: het totale aantal dagen van het boekjaar;

To voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt op 31 december 2008;

Tn voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt met ingang van 1 januari 2009.

ARTIKEL VIII C

De Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt met ingang van 1 januari 2010 als volgt gewijzigd:

1. In artikel 22 wordt «30,05 percent» vervangen door «30 percent».

2. De vennootschapsbelasting over een boekjaar dat voor 1 januari 2010 aanvangt en op of na die datum eindigt, wordt, in afwijking in zoverre van artikel 22 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, berekend volgens de formule:

belasting = (X/B x To) + (Y/B x Tn), waarin:

X voorstelt: het aantal voor 1 januari 2010 vallende dagen van het boekjaar;

Y voorstelt: het aantal na 31 december 2009 vallende dagen van het boekjaar;

B voorstelt: het totale aantal dagen van het boekjaar;

To voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt op 31 december 2009;

Tn voorstelt: de verschuldigde belasting over het belastbare bedrag of het belastbare Nederlandse bedrag op basis van het tarief van de vennootschapsbelasting zoals dat tarief luidt met ingang van 1 januari 2010.

V

Artikel XVII, onderdeel B, komt te luiden:

B. Artikel 24 komt te luiden:

Artikel 24

1. Voor een bestelauto bedraagt de belasting:

bij een eigen massa in kilogrammen vanover een tijdvak van drie maandenvermeerderd metper 100 kg eigen massa boven
500 of minder€ 12,07  
600€ 16,35  
700€ 20,77  
800€ 27,12  
900€ 36,08  
1000€ 45,78  
1100 tot en met 2700€ 55,48€ 5,751 100 kg
2800 tot en met 3200€ 152,61€ 2.852 800 kg
3300 en meer€ 166,44€ 2,303 300 kg

2. De belasting voor een bestelauto die is bestemd om te worden aangedreven door een kracht die niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine wordt verhoogd met een brandstoftoeslag. De brandstoftoeslag bedraagt bij een aandrijving door een kracht die:

a. wordt ontleend aan dieselolie:

€ 9,20 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 10,89 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 12,57 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 14,29 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 16,73 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 1,81 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

b. niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine of dieselolie

€ 10,79 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 12,93 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 15,08 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 17,22 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 18,81 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 1,99 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

3. Artikel 23, derde lid, is van overeenkomstige toepassing. In afwijking in zoverre van dat derde lid en van het tweede lid van dit artikel bedraagt de bedoelde brandstoftoeslag: nihil bij een eigen massa van 800 kg of minder en € 2,04 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 2,04 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

VI

Na artikel XVII worden vier artikelen ingevoegd luidende:

ARTIKEL XVIIA

Artikel 24 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting komt te luiden:

Artikel 24

1. Voor een bestelauto bedraagt de belasting:

bij een eigen massa in kilogrammen vanover een tijdvak van drie maandenvermeerderd metper 100 kg eigen massa boven
500 of minder€ 12,07  
600€ 16,35  
700€ 20,77  
800€ 27,12  
900€ 36,08  
1000€ 45,78  
1100 tot en met 2700€ 55,48€ 6,751 100 kg
2800 tot en met 3200€ 169,55€ 4,552 800 kg
3300 en meer€ 191,41€ 3,403 300 kg

2. De belasting voor een bestelauto die is bestemd om te worden aangedreven door een kracht die niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine wordt verhoogd met een brandstoftoeslag. De brandstoftoeslag bedraagt bij een aandrijving door een kracht die:

a. wordt ontleend aan dieselolie:

€ 18,39 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 21,77 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 25,14 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 28,58 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 33,46 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 3,62 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

b. niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine of dieselolie

€ 21,58 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 25,87 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 30,15 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 34,44 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 37,62 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 3,99 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

3. Artikel 23, derde lid, is van overeenkomstige toepassing. In afwijking in zoverre van dat derde lid en van het tweede lid van dit artikel bedraagt de bedoelde brandstoftoeslag: nihil bij een eigen massa van 800 kg of minder en € 4,09 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 4,09 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

ARTIKEL XVIIB

Artikel 24 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting komt te luiden:

Artikel 24

1. Voor een bestelauto bedraagt de belasting:

bij een eigen massa in kilogrammen vanover een tijdvak van drie maandenvermeerderd metper 100 kg eigen massa boven
500 of minder€ 12,07  
600€ 16,35  
700€ 20,77  
800€ 27,12  
900€ 36,08  
1000€ 45,78  
1100 tot en met 2700€ 55,48€ 7,751 100 kg
2800 tot en met 3200€ 186,50€ 6,252 800 kg
3300 en meer€ 216,37€ 4,503 300 kg

2. De belasting voor een bestelauto die is bestemd om te worden aangedreven door een kracht die niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine wordt verhoogd met een brandstoftoeslag. De brandstoftoeslag bedraagt bij een aandrijving door een kracht die:

a. wordt ontleend aan dieselolie:

€ 27,59 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 32,66 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 37,71 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 42,87 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 50,19 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 5,43 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

b. niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine of dieselolie

€ 32,37 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 38,80 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 45,23 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 51,67 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 56,42 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 5,98 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

3. Artikel 23, derde lid, is van overeenkomstige toepassing. In afwijking in zoverre van dat derde lid en van het tweede lid van dit artikel bedraagt de bedoelde brandstoftoeslag: nihil bij een eigen massa van 800 kg of minder en € 6,13 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 6,13 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

ARTIKEL XVIIC

Artikel 24 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting komt te luiden:

Artikel 24

1. Voor een bestelauto bedraagt de belasting:

bij een eigen massa in kilogrammen vanover een tijdvak van drie maandenvermeerderd metper 100 kg eigen massa boven
500 of minder€ 12,07  
600€ 16,35  
700€ 20,77  
800€ 27,12  
900€ 36,08  
1000€ 45,78  
1100 tot en met 2700€ 55,48€ 8,751 100 kg
2800 tot en met 3200€ 203,44€ 7,952 800 kg
3300 en meer€ 241,34€ 5,603 300 kg

2. De belasting voor een bestelauto die is bestemd om te worden aangedreven door een kracht die niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine wordt verhoogd met een brandstoftoeslag. De brandstoftoeslag bedraagt bij een aandrijving door een kracht die:

a. wordt ontleend aan dieselolie:

€ 36,79 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 43,55 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 50,29 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 57,17 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 66,92 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 7,24 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

b. niet uitsluitend wordt ontleend aan benzine of dieselolie

€ 43,16 bij een eigen massa van 500 kg of minder;

€ 51,73 bij een eigen massa van 600 kg;

€ 60,30 bij een eigen massa van 700 kg;

€ 68,89 bij een eigen massa van 800 kg;

€ 75,23 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 7,97 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

3. Artikel 23, derde lid, is van overeenkomstige toepassing. In afwijking in zoverre van dat derde lid en van het tweede lid van dit artikel bedraagt de bedoelde brandstoftoeslag: nihil bij een eigen massa van 800 kg of minder en € 8,18 bij een eigen massa van 900 kg of meer, vermeerderd met € 8,18 per 100 kg eigen massa boven 900 kg.

ARTIKEL XVIID

Artikel 24 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting komt te luiden:

Artikel 24

Op de belasting die wordt geheven voor een bestelauto is artikel 23 van overeenkomstige toepassing.

VII

In artikel XXVIII wordt «de artikelen XVIa, onderdeel A en XVII, onderdeel B» vervangen door: de artikelen XVIa, onderdeel A, XVII, onderdeel B, XVIIa, XVIIb, XVIIc en XVIId.

VIII

Na artikel XXVIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL XXVIIIA

De artikelen 10.1 en 10.2 van de Wet inkomstenbelasting 2001 zijn bij het begin van de kalenderjaren 2006, 2007 en 2008 van overeenkomstige toepassing op de in artikel XVIIa, XVIIb en XVIIc vermelde bedragen.

IX

Aan artikel XXXIII wordt een lid toegevoegd, luidende:

11. In afwijking van het eerste lid, treden de artikelen XVIIa, XVIIb, XVIIc en XVIId in werking onderscheidenlijk één, twee, drie en vier jaar na het tijdstip waarop artikel XVII in werking treedt.

Toelichting

In het onderhavige amendement wordt voor de bestelauto van de particulier een stapsgewijze verhoging van de motorrijtuigenbelasting voorzien naar het niveau van de personenauto. De eerste verhoging vindt plaats op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip (waarschijnlijk medio 2005). De tweede, derde, vierde en vijfde (laatste) stap telkens één jaar later, waarschijnlijk dus medio 2006, medio 2007, medio 2008 en medio 2009.

Budgettaire derving als gevolg van deze overgangsregeling bedraagt in € mln:

Jaar20052006200720082009
Derving60105754515

Op 1 januari 2005 treedt ingevolge het Belastingplan 2005 een verhoogd tarief van de motorrijtuigenbelasting voor de bestelauto in werking. Dit nieuwe tarief is opgenomen in artikel XVIa van het belastingplan. Dit tarief vormt de basis voor de gefaseerde verdere verhoging. Dit tarief wordt stapsgewijs verhoogd naar het tariefniveau zoals dat geldt voor de benzinepersonenauto. Deze bedragen vormen de zogenoemde hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting. Daarnaast worden stapsgewijs de brandstoftoeslagen geïntroduceerd zoals die gaan gelden voor diesel- en LPG-bestelauto's. Deze toeslagen worden met ingang van (waarschijnlijk) medio 2005 voor 20% van toepassing, per medio 2006 voor 40%, per medio 2007 voor 60%, per medio 2008 voor 80% en per medio 2009 volledig. Voor de gemiddelde bestelauto van 1500 kg (dieseluitvoering, want dat is de meest voorkomende) ontstaat daardoor de hierna opgenomen gefaseerde invoering naar het motorrijtuigenbelastingtarief voor de personenauto. Het gaat daarbij telkens om het tarief per jaar.

Verloop stapsgewijze invoering personenautotarief motorrijtuigenbelasting (dieselbestelauto)

Gewicht/tarief1 januari 2005medio 2005medio 2006medio 2007medio 2008medio 2009
1500 kg€ 296,76€ 424,28€ 550,63€ 676,99€ 803,34€ 929,12

De hiervoor genoemde stapsgewijze verhoging van het tarief van de motorrijtuigenbelasting wordt in het onderhavige amendement gerealiseerd door een wijziging van artikel XVII, onderdeel B en de opname van een viertal nieuwe artikelen XVIIa, XVIIb, XVIIc en XVIId. De inwerkingtreding van artikel XVII (bij koninklijk besluit) is voorzien in artikel XXXIII, tiende lid. De inwerkingtreding van de artikelen XVIIa tot en met XVIId is geregeld in het nieuw opgenomen elfde lid van artikel XXXIII.

In artikel XXVIII van het Belastingplan 2005 is ten aanzien van de verhogingen van de motorrijtuigenbelasting bepaald dat de belasting die is betaald over tijdvakken die lopen op het tijdstip van inwerkingtreding van de verhogingen, wordt geëerbiedigd. Het tijdvak van de motorrijtuigenbelasting is steeds drie maanden. Daarom geldt – voor zowel degenen die betalen per kwartaal als degenen die betalen per jaar – dat de onderhavige verhogingen van de motorrijtuigenbelasting effectief worden vanaf de aanvang van het eerste tijdvak (van derhalve drie maanden) dat begint na de datum van inwerkingtreding. Deze bepaling is door een wijziging van artikel XXVIII eveneens van toepassing op de in dit amendement voorziene stapsgewijze verhogingen.

Tot slot is voorzien in een indexatie van de bedragen opgenomen in de artikelen XVIIa, XVIIb en XVIIc. De bedragen die ingevolge dit amendement van toepassing worden per medio 2005 zijn reeds geïndexeerd. Doordat de tarieven voor de bestelauto die per medio 2009 in werking treden rechtstreeks zijn gekoppeld aan de tarieven van de personenauto en deze tarieven op grond van artikel 84a van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1992 al elk jaar worden geïndexeerd, zijn ook de tarieven voor de bestelauto's automatisch geïndexeerd. De tarieven die per medio 2006, 2007 en 2008 in werking treden zouden zonder nadere bepaling niet worden geïndexeerd. Om daar alsnog in te voorzien, is een daartoe strekkende bepaling opgenomen in het nieuwe artikel XXVIIIa.

De dekking van dit amendement wordt gerealiseerd door de tariefsverlaging van de vennootschapsbelasting over een langere periode, namelijk tot 2010 uit te smeren. Dit amendement bewerkstelligt dat het tarief van de vennootschapsbelasting van 34,5% per 1 januari 2005 niet naar 31,5% gaat maar naar 31,65% en vervolgens per 1 januari 2006 naar 30,75%, per 1 januari 2007 naar 30,2%, per 1 januari 2008 30,1%, per 1 januari 2009 30,05% om tenslotte in 2010 uit te komen op 30%.

Kant

Naar boven