29 767
Wijziging van enkele belastingwetten (Belastingplan 2005)

nr. 21
AMENDEMENT VAN HET LID ROUVOET

Ontvangen 11 november 2004

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel XIII wordt als volgt gewijzigd:

A. Na onderdeel F wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:

Fa. Voor artikel 10 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 9c

1. Voor een personenauto, niet zijnde een kampeerauto als bedoeld in artikel 2, onderdeel g, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en niet zijnde een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking, wordt het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid,

verminderd metvermeerderd metindien de personenauto een officiële specifieke CO2-uitstoot heeft van
€ 500 niet meer dan 120 g/km
€ 300 meer dan 120 maar niet meer dan 140 g/km
 €  400meer dan 180 maar niet meer dan 200 g/km
 €  800meer dan 200 maar niet meer dan 250 g/km
 € 1600meer dan 250 maar niet meer dan 300 g/km
 € 3200meer dan 300 g/km.

2. Voor een personenauto, niet zijnde een kampeerauto als bedoeld in artikel 2, onderdeel g, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994, die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking wordt het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid,

verminderd metvermeerderd metindien de personenauto een officiële specifieke CO2-uitstoot heeft van
€ 500 niet meer dan 105 g/km
€ 300 meer dan 105 maar niet meer dan 122 g/km
 €  400meer dan 157 maar niet meer dan 174 g/km
 €  800meer dan 174 maar niet meer dan 218 g/km
 € 1600meer dan 218 maar niet meer dan 261g/km
 € 3200meer dan 216 g/km.

3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder officiële specifieke CO2-uitstoot verstaan hetgeen daaronder wordt verstaan ingevolge artikel 1, eerste lid, onderdeel o, van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto's.

4. Indien bij de aangifte als bedoeld in artikel 6, eerste lid, de officiële specifieke CO2-uitstoot door de aangever niet kan worden aangetoond, wordt in afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, de belasting vermeerderd met € 3200.

5. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld ter uitvoering van dit artikel.

B. In het in onderdeel G opgenomen eerste lid wordt «artikel 9, eerste en tweede lid» vervangen door: artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van artikel 9c

II

Artikel XXXIIa komt te luiden:

ARTIKEL XXXIIA

1. Ingeval artikel XIV in werking treedt op een tijdstip dat is gelegen voor het tijdstip waarop artikel XIII in werking treedt, wordt op het tijdstip waarop artikel XIV in werking treedt in het in artikel XIII, onderdeel G, opgenomen eerste lid «artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van artikel 9c» vervangen door: artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van de artikelen 9b en 9c.

2. Ingeval artikel XIII in werking treedt op een tijdstip dat is gelegen voor het tijdstip waarop artikel XIV in werking treedt, wordt op het tijdstip waarop artikel XIII in werking treedt artikel XIV, onderdeel B, vervangen door:

B. In artikel 10, eerste lid, wordt «artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van artikel 9c», vervangen door: artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van de artikelen 9b en 9c.

III

Na artikel XXXIIa wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL XXXIIB

Artikel XIII, onderdeel Fa, vindt geen toepassing ten aanzien van personenauto's die op het tijdstip van inwerkingtreding van artikel XIII in gebruik waren genomen.

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe de belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM), voor zover deze betrekking heeft op personenauto's, (mede) afhankelijk te maken van de CO2-uitstoot van de personenauto's (het brandstofverbruik van de personenauto). Hiertoe wordt via het nieuwe artikel XIII, onderdeel Fa, een artikel 9c ingevoegd in de Wet belasting op personenauto's en motorrijwielen 1992. Deze differentiatie heeft de vorm van een bonusmalus systeem; voor zuiniger auto's geldt een vermindering van de BPM en voor minder zuinige auto's een vermeerdering daarvan. Het onderscheidende criterium wordt gevormd door de absolute zuinigheid van de personenauto. Daarmee worden kleinere auto's gestimuleerd ten opzichte van de grotere. De differentiatie heeft alleen betrekking op personenauto's en niet op bestelauto's of kampeerauto's waarvoor geen gegevens inzake de CO2-uitstoot voorhanden zijn. Voorts wordt een onderscheid gemaakt tussen benzineauto's en dieselauto's. Voor de bepaling van de CO2-uitstoot wordt aangesloten bij het Besluit etikettering energiegebruik personenauto's. Indien geen CO2-uitstoot bekend is, hetgeen zich wellicht zal voordoen bij de invoer van bepaalde personenauto's uit andere landen dan EU-landen, wordt de BPM te allen tijde vermeerderd met het bedrag dat is gekoppeld aan de minst zuinige auto. De regeling is ingevolge het nieuw in te voegen artikel XXXIIb niet van toepassing op auto's die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling in gebruik zijn genomen.

Op basis van de verkopen van nieuwe personenauto's in 2003 wordt een budgettaire opbrengst geraamd van € 123 mln structureel. Voor 2005 wordt – uitgaande van een invoering per medio 2005 – een opbrengst geraamd van € 60 mln. Er is geen rekening gehouden met anticipatie-effecten.

De overige in dit amendement opgenomen wijzigingen zijn van technische aard en dienen voornamelijk tot het verzekeren van een goede samenloop tussen de verschillende artikelen van het belastingplan.

De opbrengst van dit amendement wordt aangewend om een overgangsregeling voor het grijze kenteken voor particulieren zoals voorgesteld in amendement 29 767, nr.15 te financieren.

Rouvoet

Naar boven