29 754 Terrorismebestrijding

Nr. 665 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2022

Hierbij bied ik u het rapport «Handreiking ex ante evaluatie Contraterrorismebeleid. Instrumentarium voor de beleidsambtenaar» aan. Het betreft een handreiking voor het realiseren van ex ante evaluaties. In deze brief ga ik kort in op deze handreiking.

Bij het maken van beleid is het van belang dat al in vroeg stadium wordt bezien welk probleem er moet worden opgelost en of een overheidsinterventie hiervoor het geëigende middel is. Een ex ante of planevaluatie maakt bij het ontwerpen van beleid- en regelgeving de keuzesituaties inzichtelijk. Op basis hiervan kan beter worden onderbouwd welke maatregelen nodig zijn voor het oplossen van een verondersteld probleem. Een ex ante evaluatie is dus een middel om te komen tot goed onderbouwd beleid, temeer omdat er tegelijkertijd de basis voor latere proces- en effectevaluaties mee wordt gelegd.

Ik onderken het belang van het uitvoeren van (ex ante) evaluaties bij het ontwerpen van contraterrorismebeleid en- regelgeving. Het uitvoeren van een ex-ante evaluatie is echter geen eenvoudige zaak. Op aanvraag van de NCTV en in opdracht van het WODC heeft het Institute of Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden daarom een handreiking voor beleidsambtenaren ontwikkeld die het uitvoeren ex-ante evaluaties ondersteunt. Aan de hand van theorie en voorbeelden uit de contraterrorismepraktijk worden de volgende negen stappen besproken: stap 1: het vaststellen van de politieke en/of ambtelijke aandacht voor het fenomeen; stap 2: het vaststellen van het op te lossen probleem; stap 3: het vaststellen van de redenen voor overheidsoptreden; stap 4: het identificeren van actoren die betrokken kunnen worden bij de beleidsuitvoering; stap 5: het vastleggen van de beleidsdoelen en SMART-C formuleren; stap 6: het uitwerken van het raamwerk voor de interventielogica; stap 7: het ontwikkelen van mogelijke beleidsmaatregelen en beleidsinstrumenten; stap 8: het maken van de keuze welke beleidsmaatregelen uitgevoerd en welke beleidsinstrumenten ingezet gaan worden; stap 9: het controleren van de interne en externe consistentie van de gekozen beleidsmaatregelen en beleidsinstrumenten.

Bij het vormgeven van het huidige contraterrorismebeleid en de aanpak is gebruik gemaakt van soortgelijke stappen zoals genoemd in de handreiking. In de handreiking worden deze 9 stappen echter gerelateerd aan het Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK). Dit IAK, en de komende opvolger daarvan, het beleidskompas, bieden beleidsmakers en wetgevingsjuristen de normen waaraan goed beleid en goede regelgeving dienen te voldoen. Op deze wijze ondersteunt de handreiking zowel het uitvoeren van ex-ante evaluaties als het voldoen aan de normen van het IAK. Hierdoor kan nu een meer methodische afweging worden gemaakt bij beleidsvorming en opstellen van wet- en regelgeving. De handreiking zal daarom waar mogelijk worden benut in de beleidspraktijk, tevens zal ik de handreiking onder de aandacht brengen van de partners van de NCTV. Te zijner tijd zal waar nodig voor aansluiting van de handreiking op het beleidskompas worden zorggedragen.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

Naar boven