29 754 Terrorismebestrijding

Nr. 203 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 april 2011

Hierbij bied ik u aan de «Nationale Contraterrorismestrategie 2011–2015».1 Het document presenteert de belangrijkste strategische keuzes voor de komende vijf jaar, op basis van een pijlerstructuur. De strategische keuzes vormen de basis voor toekomstige CT-maatregelen.

1. Aanleiding

Op 28 januari jl. ontving uw Kamer het rapport «Antiterrorismemaatregelen in Nederland in het eerste decennium van de 21e eeuw» (kamerstuk 29 754, nr. 199). Dit rapport gaf uitvoering aan de aanbevelingen van de commissie-Suyver over de evaluatie van het Nederlandse antiterrorismebeleid. Eén van de aanbevelingen van het rapport was het opstellen van een nationale contraterrorismestrategie, waarmee een samenhangende aanpak van terrorisme verder wordt bevorderd.

Een tweede aanleiding is brede behoefte bij de verschillende actoren die op CT-gebied actief zijn om de maatregelen die zijn getroffen in het kader van terrorismebestrijding sinds de aanslagen van 9/11 in 2001, de aanslagen in Madrid op 11 maart 2004 en de oprichting van de NCTb in 2005, in hun onderlinge samenhang weer te geven. Dit draagt bij aan overzicht, inzicht en begrip.

2. Doelstelling en inhoud

De doelstelling van de strategie is het verminderen van het risico op een terroristische aanslag en de vrees daarvoor, alsmede het beperken van de mogelijke schade na een eventuele aanslag. De Nederlandse contraterrorisme-strategie 2011–2015 verbindt alle betrokken partijen in een gedeelde visie op een effectieve aanpak van terrorisme.

De grondslag van de nationale CT-strategie is de zogeheten «brede benadering», waarbij door een combinatie van preventieve en repressieve maatregelen de risico’s van terrorisme zo vroeg mogelijk worden onderkend en aangepakt. De bestrijding van terrorisme geschiedt altijd binnen de kaders van de rechtsstaat en met respect voor de fundamentele vrijheden van burgers.

De nationale CT strategie omvat 5 pijlers:

  • Verwerven: het verzamelen en uitwisselen van informatie over mogelijke terroristische dreigingen en risico’s, als fundament voor huidige en toekomstige CT-maatregelen;

  • Voorkomen: het beperken van de terroristische dreiging door het voorkomen van aanslagen en het tegengaan van gewelddadig extremisme in binnen- en buitenland;

  • Verdedigen: het beschermen van alle vitale objecten, diensten en personen;

  • Voorbereiden: het anticiperen op een mogelijke terroristische aanslag en de gevolgen daarvan;

  • Vervolgen: het opsporen en vervolgen van verdachten met terroristische motieven.

Op dit moment komt de terroristische dreiging voor Nederland overwegend vanuit jihadistische hoek. Andere vormen van ideologisch gemotiveerd extremisme worden ook goed in de gaten gehouden. Indien de inlichtingen- en veiligheidsdiensten daar de komende jaren aanleiding toe zien of als de maatschappelijke situatie daarom vraagt, zullen ook deze vormen van extremisme vanuit CT-perspectief worden aangepakt.

Voor de periode 2011–2015 kiest het kabinet voor de uitwerking van deze strategie in de volgende prioriteiten:

  • In de aanpak van het internationaal jihadisme is de inzet gericht op het voorkomen en neutraliseren van verdere escalatie in de jihadistische strijdgebieden, het tegengaan van de verspreiding van jihadistische propaganda en het stimuleren van tegengeluiden.

  • Om risico’s van migratie en reisbewegingen te beperken zet de overheid in op de verbetering van de grensbewaking en de migratieketen, een betere informatiepositie van gemeenten en inlichtingendiensten en een verhoging van het veiligheidsbewustzijn bij de medewerkers van betrokken diensten.

  • Middels strategische samenwerking, het monitoren van ontwikkelingen en de ondersteuning van fundamenteel onderzoek streeft de overheid naar het optimaal omgaan met de kansen en bedreigingen die technologie en innovatie bieden. Ten aanzien van Internet en CBRN/E worden maatregelen getroffen in samenwerking met partners in binnen- en buitenland.

  • De aanpak van geradicaliseerde eenlingen en het vergroten van «security awareness & performance» vormen de speerpunten voor de doorontwikkeling van het stelsel Bewaken en Beveiligen.

3. Uitwerking en evaluatie

Voor de uitwerking van de nationale CT strategie worden geen nieuwe besluitvormings- of overlegstructuren in het leven geroepen. De uitwerking vindt plaats in het eigen beleid van de betrokken instanties en organisaties. De NCTb vervult hierbij een coördinerende rol.

Over de voortgang op de vier prioritaire thema’s van de CT-strategie zal jaarlijks in de Voortgangsrapportage Terrorismebestrijding aan de Tweede Kamer worden gerapporteerd. In de geest van de aanbevelingen van de commissie Suyver zal het Nederlandse CT-beleid periodiek worden geëvalueerd. De eerstvolgende integrale evaluatie zal in 2015 plaatsvinden en vormt daarmee het vertrekpunt voor de volgende CT-strategie.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven