Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 juni 2017
Zoals toegezegd in mijn brief bij de Monitor overstapseizoen bied ik u de rapportage
aan van de acties van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), voor en tijdens de overstapperiode1. Tevens stuur ik u een gecorrigeerde versie van de Monitor Overstapseizoen 2016–2017
die ik u 18 april heb aangeboden (Kamerstuk 29 689, nr. 826).2
Verwijzend naar de demissionaire status van het kabinet bied ik u dit zonder inhoudelijke
reactie aan.
Acties NZa overstapseizoen
Zoals reeds aangegeven in mijn brief bij de Monitor overstapseizoen (Kamerstuk 29 689, nr. 826), houdt de NZa toezicht op de activiteiten van verzekeraars tijdens het overstapseizoen.
In bijgaande rapportage doet de NZa verslag van haar activiteiten tijdens het overstapseizoen
2016 – 2017 en blikt de NZa vooruit op de activiteiten die de NZa het aankomende overstapseizoen
zal oppakken.
De NZa heeft dit jaar acties ondernomen ten aanzien van:
-
– Nagenoeg gelijke polissen binnen een concern of zorgverzekeraar
De NZa stelt vast dat de vindbaarheid van de informatie over nagenoeg gelijke polissen
kan verbeteren en heeft twee zorgverzekeraars er op aangesproken dat zij vergelijkbare
polissen met een verschillende premie aanboden. Beide verzekeraars hebben dit op aanwijzing
van de NZa aangepast.
-
– Betere informatie over type polis
De NZa heeft één zorgverzekeraar aangesproken op het feit dat zij een restitutiepolis
aanboden, terwijl dit een naturapolis was. Zeven zorgverzekeraars hebben de termen
restitutie- of combinatiepolis niet uitgelegd conform de definitie die is vastgesteld
in de regelgeving. De NZa heeft hierop actie ondernomen.
-
– Telefonische informatieverstrekking
Aan de hand van 3.400 telefoongesprekken heeft de NZa een bandbreedte gevonden van
70 tot 100% juiste antwoorden. Ik heb u deze rapportage op 23 december 2016 toegestuurd
(Kamerstuk 29 689, nr. 799). De NZa heeft passende maatregelen genomen en monitort de verbeteringen die de verzekeraars
in gang zetten.
-
– Onderzoek websites
De informatie was vaak aanwezig, maar niet altijd helemaal volledig. Zorgverzekeraars
zijn waar nodig aangesproken en hebben de websites verbeterd.
-
– NZa-overstappanel
De NZa heeft een overstappanel georganiseerd, waarbij burgers hun ervaringen en ideeën
hierover konden delen met de NZa. De NZa bekijkt op dit moment hoe zij de adviezen
kan betrekken bij haar activiteiten voor en tijdens de overstapperiode het komende
jaar.
Mede op basis van bovenstaande resultaten bepaalt de NZa de activiteiten voor de overstapperiode
2017 – 2018. De NZa is blijvend op zoek naar manieren om het keuzeproces voor de burger
te vergemakkelijken en de informatieverstrekking door zorgverzekeraars te verbeteren.
Dit jaar zal de NZa op basis van een gedifferentieerde aanpak een vervolg worden gegeven
aan de uitkomsten van het onderzoek naar de telefonische informatieverstrekking, websites
en social media. Verder gaat de NZa samen met zorgverzekeraars meer inzetten op het
verder verbeteren van de informatieverstrekking aan burgers.
Monitor overstapseizoen
Ik stuur u bij dezen een herziene versie van de Monitor overstapseizoen 2016–2017.
De onderzoekers hebben mij geïnformeerd over noodzakelijke correcties in het hoofdstuk
over vergelijkingssites (Hoofdstuk 8). Daarnaast zet ik een passage recht uit mijn
eigen begeleidende brief bij het rapport. Daarin stond dat de vergelijkingssites met
het keurmerk «Objectief vergelijken» het best passende product tonen, ook als deze
verzekeraar geen overeenkomst heeft met de vergelijkingssite. In de monitor werden
echter nog twee andere partijen genoemd die dit ook doen. Navraag bij het onderzoeksbureau
leert echter dat er niet twee, maar drie vergelijkingssites zijn buiten het keurmerk
«Objectief vergelijken» om die ook de niet-betalende verzekeraars meenemen als dat
de best passende verzekering is.
Voor de volledigheid stuur ik u de brief en de gewijzigde monitor toe.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers