29 689 Herziening Zorgstelsel

Nr. 300 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 mei 2010

Op 20 april 2010 zond ik een brief aan uw Kamer betreffende de rapportage van Stichting De Ombudsman met de resultaten van haar onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening van zorgverzekeraars. De Stichting De Ombudsman heeft dit onderzoek ingesteld omdat uit vragen en klachten bleek dat zorgverzekeraars regelmatig onjuiste informatie verstrekken. U heeft mij gevraagd om een reactie op dit rapport.

Informatieverstrekking is een belangrijk punt, bijvoorbeeld om verzekerden in staat te stellen een gefundeerde keuze te maken. De NZa houdt toezicht op de informatieverstrekking door zorgverzekeraars op basis van art 40 van de Wet Marktordening Gezondheidszorg (Wmg).

De zorgverzekeraar dient zich jaarlijks aan de NZa te verantwoorden over de informatie die wordt verstrekt aan zijn verzekerden, specifiek over hoe wordt geborgd dat consumenten de juiste informatie (o.a. recht op zorg, vergoeding van zorg) krijgen wanneer de informatie mondeling wordt verstrekt.

Daarnaast beoordeelt de NZa jaarlijks de modelovereenkomsten van de zorgverzekeraars. Ook wordt toegezien op de informatie die via internet wordt verstrekt en daarnaast wordt op basis van signalenonderzoek de informatieverstrekking door zorgverzekeraars gevolgd. De NZa spreekt verzekeraars aan op onjuiste of onduidelijke informatie. Verzekeraars volgen de aanwijzingen van de NZa over het algemeen direct op (Monitor Zorgverzekeringsmarkt 20091).

Ter verduidelijking heeft de NZa een richtsnoer informatieverstrekking voor zorgverzekeraars opgesteld en een apart telefoonnummer ingesteld. De NZa constateert in het samenvattend rapport Zorgverzekeringswet 20082 dat het aantal signalen dat zij ontvangen sterk is afgenomen. De NZa concludeert dat wet- en regelgeving inmiddels duidelijk(er) is geworden bij partijen. Hoewel de NZa een duidelijke verbetering ziet in de informatieverstrekking door zorgverzekeraars, beschouwt ook zij het als continu punt van verbetering.

De Ombudsman Zorgverzekeringen, onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillencommissie Zorgverzekeringen, concludeert eveneens dat er sprake is van een duidelijke verbetering van verschillende communicatieaspecten die betrekking hebben op opzeggingen en acceptatie.

Uit de onderzoeksresultaten van Stichting De Ombudsman komt daarentegen naar voren dat bij veel zorgverzekeraars, ondanks alle voorlichting, toch nog onduidelijkheid bestaat over de wijze van uitvoering van de Zorgverzekeringswet. Ik vind het noodzakelijk om hier gerichte acties op te ondernemen, omdat die onduidelijkheid niet bijdraagt aan onder meer het terugdringen van het aantal onverzekerden, hetgeen ik ook beoog met het wetsvoorstel3 «opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering» dat momenteel ter behandeling in uw Kamer ligt.

De diverse bevindingen geven aan dat goede informatieverstrekking geen sinecure is. De rapportage van Stichting de Ombudsman bevestigen het belang nog andermaal. In nauw overleg met de NZa en Zorgverzekeraars Nederland zal ik daarom activiteiten ontwikkelen zodat een goede informatievoorziening door zorgverzekeraars is gewaarborgd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink


XNoot
1

Kamerstukken II 2008/2009, 29 689, nr. 271.

XNoot
2

Kamerstukken II, 2009/2010, 29 689, nr. 288.

XNoot
3

Kamerstukken II 2009/10, 31 250.

Naar boven