nr. 230
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 november 2008
Inleiding
In het AO van 29 januari jl. (31 200 XVI, nr.119) heb ik toegezegd
om de diagnose en behandeling voor kinderen met ernstige dyslexie op te nemen
in het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Dit naar aanleiding van
de motie ( 31 200 XVI, nr. 85) van de leden Van Miltenburg (VVD) en Van
der Veen (PvdA). De aanspraak is inmiddels geformuleerd en d.d. 28 augustus
2008 gepubliceerd in het Staatsblad (Stb 2008, 370).
Poortwachtersfunctie scholen
Scholen hebben een belangrijke taak bij de aanpak van ernstige dyslexie.
Dat verandert ook niet door deze maatregel. In feite vervult de school een
soort poortwachtersfunctie. Conform de toezegging in het AO van 29 januari
jl. wordt hier in ambtelijk overleg inhoudelijk aandacht aan besteed. De school
zal er aan moeten bijdragen dat onnodig gebruik van deze vorm van zorg wordt
voorkomen. Onnodig gebruik leidt tot medicalisering en tot hogere kosten dan
noodzakelijk. Dat is niet in het belang van de betrokken kinderen. Ook is
dit niet in het belang van een goede aanpak van ernstige dyslexie. De betrokken
beroepsverenigingen dragen met hun implementatierichtlijn positief bij aan
de afstemming tussen zorg en onderwijs. Hiermee wordt een eenduidige hantering
van het bestaande protocol wat betreft diagnose en behandeling van kinderen
met ernstige dyslexie in de praktijk bevorderd.
Dyslexiezorg in het basispakket
In het Besluit zorgverzekering staat de aanspraak met betrekking tot dyslexiezorg
omschreven als «zorg in verband met ernstige dyslexie, aan kinderen
van zeven jaar of ouder die basisonderwijs volgen.» Volgens het huidige
protocol is de behandeling slechts effectief bij enkelvoudige klachten.
Er is gekozen voor een ingroeimodel waarbij de aanspraak zich in 5 jaar
uitbreidt tot kinderen die de dertienjarige leeftijd hebben bereikt. Dit sluit
grotendeels aan bij het advies van het College voor zorgverzekeringen (CVZ).
In de VWS-begroting voor 2009 is € 27,9 miljoen gereserveerd om
per 1 januari 2009 te kunnen starten met dyslexiezorg.
Vanwege het ingroeimodel is vanaf 2010 rekening gehouden met meerkosten
van € 1,4 miljoen per jaar. Dit resulteert uiteindelijk tot een
gereserveerd bedrag van € 33,5 miljoen per 2013. Deze extra kosten
zijn eveneens in de begroting verwerkt. In mijn brief «Beleidsvoornemens
in de ggz 2009» aan u d.d. 24 juli 2008 (TK 2007–2008, 25 424
nr. 73) is het voornemen uitgesproken om de DBC GGZ systematiek toe te gaan
passen voor dyslexiezorg.
Bekostiging dyslexiezorg vanaf 1 januari 2009
De eigenstandige aanspraak voor diagnose en behandeling bij kinderen met
ernstige dyslexie vraagt om een financieringsstructuur die het leveren van
verantwoorde zorg door de betrokken beroepsgroepen mogelijk maakt. Professionals
die tot op heden binnen het onderwijs betrokken zijn bij het begeleiden van
kinderen met ernstige dyslexie zijn in hun werkzaamheden verwant aan de jeugd-ggz.
Door positionering binnen het financiële kader van de curatieve ggz wordt
aangesloten bij de eindverantwoordelijkheid voor diagnostiek en behandeling
van ernstige dyslexie, die het huidige protocol toebedeeld aan gespecialiseerde
psychologen en orthopedagogen.
Met het opnemen van dyslexiezorg in het basispakket worden zorgverzekeraars
verantwoordelijk voor de inkoop daarvan. Dit betekent dat zij met zorgaanbieders
afspraken dienen te maken over prestaties en bijbehorende tarieven. Hierop
hebben zij hun polissen voor 2009 al aangepast. Binnen de bestaande productstructuur
voor DBC GGZ zal vervolgens onder de vlag van «overige stoornissen in
de kinderleeftijd» de mogelijkheid gecreëerd worden declaratie
van dyslexiezorg te realiseren. Hiervoor zijn er op korte termijn geen aanpassingen
van spel- of validatieregels noodzakelijk. Het bestaande product «overige
stoornissen in de kinderleeftijd» kent een maximumtarief.
Door voor dit product te kiezen is binnen redelijke termijn een soepele
overgang naar een eigenstandig product binnen de DBC GGZ systematiek mogelijk.
Dit wordt voorzien medio 2011. Voor de ontwikkeling van een eigenstandig product
is echter meer informatie (zoals kostprijsgegevens) en tijd nodig. En overschrijdt
daarmee de deadline van 1 januari a.s.
Tot het moment dat diagnostiek en behandeling met die eigenstandige DBC
afzonderlijk herkenbaar is binnen de DBC GGZ systematiek zal met behulp van
een onafhankelijk onderzoek de beheersbaarheid van de vergoedingsregeling
gemonitord worden. Het is de bedoeling hiermee te voldoen aan uw informatiebehoefte.
Dyslexiezorg kan binnen de bestaande DBC GGZ productstructuur geleverd
worden door gekwalificeerde beroepsbeoefenaren die voldoen aan de bijbehorende
DBC spelregels. Dit betekent dat professionals, die niet beschikken over een
BIG-registratie, wat betreft openen en sluiten van DBCs en declaratie van
geleverde zorg aangewezen zijn op een zogenaamde «verlengde armconstructie».
Aanwijzing
Met deze brief heb ik u de zakelijke inhoud meegedeeld van de aanwijzing
tot het toegankelijk maken van de DBC GGZ productstructuur voor dyslexiezorg,
die ik op grond van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg voornemens
ben te geven aan de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza). De beoogde toegankelijkheid
van deze productstructuur moet per 1 januari 2009 gaan gelden. Overeenkomstig
genoemd artikel zal tot het geven van de aanwijzing niet eerder worden overgegaan
dan nadat 30 dagen zijn verstreken na verzending van deze brief.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink