nr. 11
NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 2 vervalt de eerste volzin.
II
In artikel 3, eerste lid, wordt «voor ten hoogste vijf jaar»
vervangen door: voor ten hoogste tien jaar.
III
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
A. In het eerste lid wordt «gemaakte nettokosten» vervangen
door: de geraamde nettokosten als bedoeld in artikel 3, zevende lid,.
B. In het derde lid vervalt in de eerste volzin het woord «gemaakte».
C. In het derde lid vervalt de tweede volzin.
IV
In artikel 28 wordt «krachtens de artikelen 1, onderdeel c, sub
7°» vervangen door: krachtens de artikelen 1, onderdeel c, sub 9°.
Toelichting
Als gevolg van de gevoerde debatten met de Tweede Kamer op 28 maart
en 5 april 2006 en het Actal rapport van 20 april 2006 wenst de
indiener een aantal wijzigingen aan te brengen in het onderhavige initiatief-wetsvoorstel.
Hiermee wordt ook tegemoet gekomen aan de inbreng van de diverse fracties
in de Tweede Kamer. De indiener meent dat met name de zorgen op het punt van
de administratieve lasten hiermee weggenomen kunnen worden.
Allereerst wordt de eerste volzin van artikel 2 geschrapt. Deze zin kon
worden opgevat als een dwingende zorgplicht, op grond waarvan administratieve
lasten zouden ontstaan. Er komt nu in artikel 2 te staan dat bij of krachtens
AMvB regels gesteld kunnen worden voor de toegankelijkheid, veiligheid en
oprijs van basisbetaaldiensten. Doordat de indiener geen rapportageverplichtingen
aan de toezichthouder voorziet, anders dan het één keer per
jaar versturen van een tarieventabel, zal de AMvB slechts tot zeer beperkte
administratieve lasten leiden. Met betrekking tot de toegankelijkheid bestaat
er reeds een richtlijn die niet heeft geleid tot administratieve lasten. Het
publieke belang van de veiligheid moet wat de indiener betreft op een wijze
worden geregeld die analoog is aan die van de toegankelijkheid.
De maximale termijn voor het verstrekken van een opdracht wordt verlengd
van 5 jaar naar 10 jaar door een wijziging van artikel 3, lid 1. Hiermee worden
de administratieve lasten van het organiseren van de aanbesteding gehalveerd.
Met een wijziging van artikel 4 wordt bewerkstelligd dat geen administratie
behoeft te worden bijgehouden van de daadwerkelijke gemaakte nettokosten.
Er kan worden volstaan met uitbetaling van de geraamde nettokosten, op basis
waarvan de opdracht is verstrekt. Hiermee worden de administratieve lasten
verder gereduceerd.
Verwijzend naar het Actal-rapport van 20 april 2006 komt de indiener
op administrieve lasten van incidenteel 100 000 euro en structureel 95 000
euro. Het Actal-rapport geeft voorts aan dat er geen effecten zijn voor de
administratieve lasten van burgers.
De wijziging van artikel 28, waarin de voorhang wordt geregeld, betreft
een technische wijziging. In het eerder gewijzigde voorstel van wet van 7 oktober
2005 (TK, 2005–2006, 29 688, nr. 5) zijn artikel 1, onderdeel c,
subonderdelen 7 en 8 toegevoegd, waardoor in artikel 28 nu verwezen moet worden
naar artikel 1, onderdeel c, sub 9°.
Crone