29 665
Evaluatie Schipholbeleid

27 406
Nota «De kenniseconomie in zicht»

nr. 75
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 november 2007

Het vorige kabinet heeft via de instelling van het Innovatieplatform de innovatie in Nederland willen stimuleren. V&W heeft hiervan een doorvertaling gemaakt via het Innovatieberaad Mobiliteit en Water. Het Innovatieberaad Mobiliteit en Water is aan de slag gegaan aan de hand van de thema’s logistiek, bouw, water, verkeer en luchtvaart. Het Innovatieberaad heeft voor elk thema een team bestaande uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van kennisinstellingen uitgedaagd met innovatieve voorstellen te komen.

Voor het thema luchtvaart hebben de luchtvaartpartijen Schiphol, KLM en LVNL samen met de kennisinstellingen NLR, TU Delft en TNO en samen met Stork op 3 oktober hun voorstellen aan mij gepresenteerd onder de titel «Schiphol als de meest innovatieve en duurzame luchthaven ter wereld». De voorstellen zijn in de media ook wel aangeduid als «Deltaplan Schiphol».

Het «Deltaplan Schiphol» behelst voorstellen die een breed scala aan onderwerpen betreffen. Zo bevat het plan voorstellen die de bereikbaarheid van Schiphol betreffen; voor een onbelemmerd verblijf op Schiphol moeten gaan zorgen; de milieulast terugdringen; tot C02-reductie leiden; alternatieve energiedragers voor grondvoertuigen voorstellen en een milieuvriendelijk vliegtuig ontwerpen. Voor een uitwerking van de voorstellen verwijs ik u naar bijlage 1.1

Ik heb mijn waardering voor dit plan aan de opstellers overgebracht maar daarbij wel aangegeven dat ik het plan primair beschouw als een plan dat onder verantwoordelijkheid van de sector en kennisinstellingen valt.

De ambitie van Schiphol om zich te ontwikkelen tot de meest innovatieve en duurzame luchthaven, ondersteun ik. Ik koppel dit niet automatisch aan een verdere groei van Schiphol. Over de groei van Schiphol wordt besloten in samenhang met maatregelen voor hinderbeperking en verbetering van de leefbaarheid. Over dit onderwerp vinden op dit moment de gesprekken plaats aan de Alderstafel.

De indieners van het Deltaplan Schiphol heb ik gevraagd de voorstellen nader uit te werken en mij te laten weten als ze een actieve betrokkenheid van VenW nodig achten. Daar zal ik dan apart over beslissen. Tevens heb ik aangegeven dat de uitgewerkte voorstellen binnen bestaande onderzoeksstructuren dienen te worden ondergebracht. Het is duidelijk niet mijn bedoeling hiervoor nieuwe structuren te creëren.

Ik heb met de indieners van het plan afgesproken jaarlijks over de voortgang van het Deltaplan geïnformeerd te worden.

Daarnaast heb ik aangegeven dat ik:

– het voorstel over het gebruik van antigeluid ter vermindering van de geluidsoverlast eventueel financieel wil ondersteunen;

– het voorstel over «Frontports» wil betrekken bij de plannen van de NS;

– een concreet voorstel van de LVNL gevraagd heb om operationele ATM ontwikkelingen te versnellen zodat in de toekomst de capaciteit verder omhoog kan, maar ook de hinder beperkt kan worden en de emissies gereduceerd kunnen worden.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven