29 665
Evaluatie Schipholbeleid

nr. 70
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 oktober 2007

In het Algemeen Overleg van 7 juni en 26 juni over de resultaten van de Alderstafel (Kamerstukken 29 665, nrs. 64 en 66) heb ik u een aantal toezeggingen gedaan. Eén van de toezeggingen betrof de evaluatie van het proces voor de korte termijn ontwikkeling van Schiphol. Deze evaluatie is door dhr. Alders uitgevoerd en aan de Alderstafel besproken. De brief van dhr. Alders die de minister van VROM en ik op 5 oktober hebben ontvangen bieden wij hierbij aan.1 In deze brief wil ik, mede namens de minister van VROM, verder aangeven hoe met de andere toezeggingen uit het algemeen overleg van 7 en 26 juni wordt omgegaan en wat de voortgang is van de korte termijn acties (ontwerp LVB en convenanten).

Evaluatie korte termijn van de Alderstafel

In het algemeen overleg van 26 juni 2007 heb ik u toegezegd dhr. Alders te vragen een evaluatie op te stellen over de vertegenwoordiging van de partijen en de gehanteerde manier van werken. Dit naar aanleiding van uw vragen over de vertegenwoordiging van de bewoners en over de informatievoorziening richting achterbannen. In de bijgevoegde brief van dhr. Alders zijn de hoofdconclusies van de evaluatie opgenomen. Deze zijn besproken in het eerste overleg van de Alderstafel na het zomerreces (18 september jl.).

De opmerkingen van de kamercommissie en de evaluatie hebben geleid tot wijzigingen in de samenstelling van de delegaties. De «bewonersdelegatie» kent nu zowel een deelnemer die de bewonersvertegenwoordigers van de CROS vertegenwoordigt (dhr. Van Ojik), als een deelnemer die de Vereniging Gezamenlijke Platforms vertegenwoordigt (dhr. Von der Meer). Tezamen met dhr. Van Gijzel vormen zij de bewonersdelegatie. Verder zijn verbetervoorstellen doorgevoerd in de werkwijze en voorbereiding en zijn de «spelregels» voor participatie aan de tafel herbevestigd. Ik verwijs u hiervoor naar de brief van dhr. Alders.

Voortgang overeengekomen korte termijn maatregelen

In de zomermaanden is het ontwerp-LVB opgesteld in lijn met de afspraken die gemaakt zijn tijdens het algemeen overleg met de Tweede Kamer in juni: in het MER is de verhoging van de grenswaarden bij de Buitenveldertbaan beperkt tot minder dan 2 dB(A), de berekeningen voor geluid en externe veiligheid zijn getoetst door Adecs, de grenswaarden in het ontwerp-LVB zijn gebaseerd op 480 000 vliegtuigbewegingen conform het Aldersadvies en de convenanten met de hinderbeperkende maatregelen en maatregelen voor omgevingskwaliteit zijn ondertekend. Voor een volledig overzicht van de stand van zaken van moties en toezeggingen verwijs ik u naar de bijlage.

Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie om voorafgaand aan het algemeen overleg geen onomkeerbare besluiten te nemen (brief 07-VW-B-067), wil ik u als volgt informeren. Op dit moment loopt de inspraak voor het ontwerp-LVB en het MER en zijn deze stukken bij de Tweede Kamer voorgehangen. De inspraakperiode loopt van 10 september tot en met 21 oktober.

Mede op basis van de inspraak zal de Commissie voor de m.e.r. advies uitbrengen over het MER. Het advies wordt verwacht in november. Het algemeen overleg met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat staat gepland op 14 november. De uitkomsten van dit overleg, alsmede de inspraakreacties en het advies van de Commissie, worden verwerkt in het ontwerp-LVB. Ik zal dan ook in de periode tot 14 november geen onomkeerbare besluiten nemen in dit traject. De Ministerraad zal in december het ontwerp-LVB voor advies aanbieden aan de Raad van State. Met inachtneming van dit advies wordt het LVB definitief vastgesteld, naar verwachting begin 2008.

De uitvoering van de afspraken uit het convenant hinderbeperking is in volle gang. U zult binnenkort geïnformeerd worden over twee ministeriële regelingen voor experimenten (in het kader van de experimentenwet), gelijktijdig met de ter inzage legging. Het eerste experiment betreft het zoveel mogelijk volgens een vaste bochtstraal vliegen tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot). Het tweede experiment regelt het volgen van de nachtroutes vanaf de Polderbaan tussen 6.00 en 6.45 uur. Verder is LVNL bezig de naderingsprocedures naar de Polderbaan tussen 23.00 uur en 6.00 uur te verbeteren, zodanig dat de nadering vanaf een grotere hoogte aanvangt en de gemiddelde aanvlieghoogte boven land toeneemt. Deze maatregel is gepland om in maart 2008 in te gaan, samen met nog een aantal route-optimalisaties. Verder ontmoedigt Schiphol lawaaiige vliegtuigtypes in de nacht door tariefsverhoging en verhoogt ook voor de dagperiode tarieven van lawaaiige toestellen.

Opdracht en afspraken Alderstafel voor de middellange termijn

In het Aldersoverleg van 18 september jl. is gesproken over de opdracht voor de middellange termijn. De opdrachtformulering is gebaseerd op de uitgangspunten die door de minister van VROM en mij zijn geformuleerd in antwoord op uw vragen (juni 2007) en op de uitgangspunten die bij het opstellen van het ontwerp-LVB naar voren zijn gekomen. Dit betreft bijvoorbeeld de ligging van de 20 Ke contour met betrekking tot Hoofddorp-West en het door de bewoners ingebrachte verzoek om nader onderzoek te doen naar het ophogen van grenswaarden in zeven handhavingspunten.

Door de deelnemers zijn in het Aldersoverleg daarnaast aanvullende afspraken gemaakt over de coördinatie van de uitvoering van de convenantafspraken.

Door dhr. Alders wordt in zijn brief aangegeven dat op 31 maart 2008 een concept-advies gereed is op basis van (onder meer) de convenanten en de resultaten van het m.e.r.-onderzoek. Het definitieve MER-rapport is gereed op 1 mei 2008. Door de deelnemers van de Alderstafel is de wens geuit om het advies over de middellange termijn pas definitief te maken nadat dit MER-rapport in definitieve vorm is opgeleverd. Ik verwacht dan ook in mei 2008 het definitieve Aldersadvies aan uw Kamer aan te bieden.

De opgave voor de Alderstafel voor de middellange termijn is geen eenvoudige. De komende periode wordt veel onderzoek gedaan (naast het MER o.a. een netwerkanalyse en MKBA) dat de basis zal vormen voor het advies en verdere besluitvorming. Deze onderzoeken zullen ook gebruikt worden ten behoeve van de Lange Termijn Verkenning Schiphol (u ontvangt spoedig de probleemanalyse voor de lange termijn en het advies van de planbureaus hierover) en de Luchthavennota die in de wetsbehandeling RBML uitgebreid aan de orde is geweest (en naar verwachting eerste deel 2008 gereed zal zijn). Daarnaast zullen door de Alderstafel ook twee convenanten opgesteld worden met afspraken over hinderbeperkende maatregelen en omgevingskwaliteit voor de middellange termijn.

Met de wijzigingen die als gevolg van de evaluatie door de deelnemers van de Alderstafel zijn doorgevoerd, heb ik er veel vertrouwen in dat het proces voor de middellange termijn goed is ingericht. De opdrachtformulering voor de middellange termijn en de afspraken die door de Alderstafel hieromtrent zijn gemaakt, kunnen op mijn instemming rekenen.

Graag bespreek ik met uw Kamer tijdens het algemeen overleg op 14 november het ontwerp-Luchthavenverkeerbesluit en de voortgang van de activiteiten in het kader van de middellange termijn.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven