29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 518 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 september 2024

Met deze brief ontvangt de Kamer het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (hierna: Commissie) over de notitie reikwijdte en detailniveau van het milieueffectrapport ter voorbereiding op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol1. Het advies is als bijlage opgenomen in deze brief.

Ik dank de Commissie voor het deskundige advies. De Commissie bouwt in haar advies voort op de notitie reikwijdte en detailniveau: «Op twee belangrijke punten adviseert de Commissie het onderzoek uit te breiden ten opzichte van de NRD.

Gebruik ten eerste het MER om de keuze te onderzoeken voor nieuwe punten waarop geluid wordt gehandhaafd («handhavingspunten»). Geef daarvoor inzicht hoe deze keuze de geluidhinder, luchtkwaliteit, andere milieueffecten en rechtsbescherming beïnvloedt. Deze informatie helpt de Minister het besluit over de keuze voor de nieuwe handhavingspunten te onderbouwen en uit te leggen.

Als tweede adviseert de Commissie ook andere mogelijkheden te onderzoeken om de kwaliteit van de leefomgeving rondom Schiphol te verbeteren. Voeg daarvoor het alternatief «verdergaande geluidsbescherming» toe en optimaliseer alle alternatieven voor de kwaliteit van de leefomgeving.»

Vervolg

Een inhoudelijk reactie op het advies van de Commissie volgt middels een reactienota. In deze reactienota wordt ook de input betrokken van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)2, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de sectorpartijen verenigd in het sectoroverleg. Naar verwachting is deze reactienota eind oktober gereed, waarna de Kamer wordt geïnformeerd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

Naar boven