Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 maart 2024
Op 25 januari 2024 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat verzocht
om een reactie op de brief van de Bewonersvereniging Vlieghinder Nieuwkoop. Hierbij
ontvangt de commissie de gevraagde reactie.
De brief van de Bewonersvereniging Vlieghinder Nieuwkoop (hierna: Vlieghinder Nieuwkoop)
betreft de door haar ingediende reactie op de internetconsultatie van de tijdelijke
regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 (hierna: de tijdelijke regeling).
Met de tijdelijke regeling wordt groot onderhoud mogelijk gemaakt door Schiphol toestemming
te verlenen af te mogen wijken van regels met betrekking tot het baan- en routegebruik
in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De concept-regeling is van 19 december
2023 tot en met 16 januari 2024 openbaar geconsulteerd, waarbij alle belanghebbenden
hebben kunnen reageren. In totaal heeft deze consultatie 196 reacties opgeleverd,
waarvan 163 openbare reacties. Daarna is de definitieve regeling opgesteld en op 16 februari
gepubliceerd in de Staatscourant.1
Met de ingediende reactie van Vlieghinder Nieuwkoop wordt bezorgdheid geuit over de
tijdelijke toestemming om af te mogen wijken van regels in het LVB. Dit met name op
het punt van toenemend geluidsoverlast als gevolg van het onderhoud. En daarnaast
het in hun ogen benutten van de onderhoudsperiodes voor het optimaliseren van de vluchtbegeleiding
met als doel om de frequentie van de vluchten per baan te verhogen. Daarnaast stelt
Vlieghinder Nieuwkoop in haar reactie dat de jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden mee
kunnen worden gewogen met het vaststellen van een gebruiksprognose. Ook andere reacties
in de internetconsultatie geven duidelijk aan dat er kritiek is op het verlenen van
vervangende grenswaarden op handhavingspunten en het verlenen van vrijstellingen voor
het gebruik van alternatieve banen gedurende de nacht. Veel omwonenden hebben het
beeld dat de (economische) belangen van Schiphol nog altijd prevaleren boven de belangen
van omwonenden.
De signalen van omwonenden over de geluidsoverlast als gevolg van baanonderhoud zijn
serieus en stevig. Tegelijkertijd zijn onderhoudswerkzaamheden van groot belang voor
een veilig en adequaat functioneren van Schiphol. Bij de aanvraag van Schiphol voor
een tijdelijke regeling wordt gekeken naar de technische noodzaak en onderbouwing
van de doorlooptijd van de werkzaamheden. Schiphol hanteert hierbij als uitgangspunt
dat aanpalende werkzaamheden zoveel mogelijk geclusterd worden, zodat de desbetreffende
baan zo min mogelijk buiten dienst hoeft te worden gesteld. Met het oog op de onderhoudswerkzaamheden
in 2024 is, mede na een onafhankelijke toets door een extern ingenieursbureau, geconcludeerd
dat de noodzaak van de werkzaamheden en de bijbehorende doorlooptijd voldoende is
onderbouwd. Evenwel is het niet wenselijk dat de effecten van het onderhoud vrijwel
volledig op de omgeving worden afgewenteld. Dat is ook een belangrijk signaal uit
de consultatie, mede ingebracht door Vlieghinder Nieuwkoop. Daarom is op nadrukkelijk
verzoek van het ministerie bekeken welke operationele maatregelen op korte termijn
haalbaar zijn om de impact van de onderhoudswerkzaamheden op de omgeving te verminderen.
Na analyse heeft het ministerie helaas de conclusie moeten trekken dat het op deze
korte termijn niet realistisch is om mitigerende maatregelen voor te schrijven.
Het blijft van belang om te komen tot een betere balans tussen Schiphol en haar leefomgeving,
indachtig het Hoofdlijnenbesluit Schiphol van 24 juni 2022.2 Dit geldt ook voor het thema baanonderhoud. Het uitgangspunt hierbij is dat er voor
de toekomst niet zonder meer vanuit kan worden gegaan dat vrijstellingen of vervangende
grenswaarden voor groot baanonderhoud zonder passende mitigerende maatregelen worden
verleend. Schiphol is opgeroepen om samen met LVNL en luchtvaartmaatschappijen te
bezien welke noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd moeten worden om passende mitigerende
maatregelen in het vervolg mogelijk te maken, waaronder eventuele aanpassingen in
de capaciteit. Daarnaast treedt IenW spoedig met Schiphol in gesprek om samenwerkingsafspraken
te maken zodat bij toekomstig baanonderhoud sneller geanticipeerd kan worden op de
impact hiervan. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de motie Koerhuis c.s., waarin
de regering verzocht wordt te zorgen dat bij toekomstig groot baanonderhoud vermindering
van geluidsoverlast zo veel mogelijk geborgd is en luchthavens hierop te blijven wijzen.3
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers