29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 465 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 april 2023

In interviews in het NRC en Parool van 4 april benoemt de CEO van Schiphol 8 punten voor het toekomstperspectief van Schiphol, waaronder dat de ruimtereservering voor de Parallelle Kaagbaan wat Schiphol betreft opgeheven kan worden. Met deze brief wordt een eerste reactie op dit artikel gegeven, aangezien over de Parallelle Kaagbaan eerder is gesproken in debatten met de Kamer en ik heb toegezegd voor de zomer een besluit daarover te nemen.

Schiphol is zich bewust van haar maatschappelijke rol en heeft oog voor de verschillende belangen. Het kabinet verwelkomt deze inzet. Uiteraard is het Ministerie van IenW bereid om op de genoemde punten samen te werken. In de volgende voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol zal verder worden ingegaan op deze 8 punten.

Zoals aangegeven in de derde voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol van 16 december 2022 wordt voor de zomer van 2023 een besluit genomen over het continueren of schrappen van de ruimtereservering voor de Parallelle Kaagbaan.1 Hierbij worden de standpunten van alle partijen die te maken hebben met de Parallelle Kaagbaan meegewogen. Het standpunt van Schiphol is een significante stap die we met belangstelling hebben verwelkomd, en dit zal worden meegenomen in de besluitvorming. De Kamer wordt zoals toegezegd hierover geïnformeerd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 29 665, nr. 450.

Naar boven