29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 427 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 mei 2022

Naar aanleiding van het verzoek van uw Kamer ontvangt u hierbij een reactie op de problemen deze meivakantie op Schiphol.

Voor reizigers op Schiphol is het erg vervelend dat zij deze meivakantie te maken hebben gehad met lange wachtrijen en annuleringen van vluchten vanwege de drukte. Schiphol heeft hier excuses voor aangeboden en aangegeven dat dit niet het kwaliteitsniveau is dat van Schiphol verwacht mag worden. Ik ben het daarmee eens en heb Schiphol opgeroepen alles op alles te zetten om deze situatie in de zomervakantie te voorkomen.

De afgelopen weken is er uiteraard intensief contact geweest tussen het ministerie en Schiphol om een vinger aan de pols te houden. Ik heb zelf ook een bezoek gebracht aan Schiphol om mij op de hoogte te laten stellen van de situatie. Medewerkers trekken zich de situatie erg aan en het is duidelijk dat zij zich extra inzetten om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Dat neemt helaas niet weg dat het Schiphol deze meivakantie niet is gelukt om de service te verlenen die we van de luchthaven mogen verwachten. Het is daarom goed dat Schiphol in gesprek is met de ANVR, luchtvaartmaatschappijen en vakbonden om te kijken naar oplossingen om de drukte tijdens de zomervakantie aan te kunnen. Hieronder zal ik allereerst ingaan op mijn inzet om de arbeidsomstandigheden voor het grondafhandelingspersoneel te verbeteren. Vervolgens ga ik in op de stappen die Schiphol gaat nemen en de betrokkenheid van het Rijk daarbij.

Verbetering arbeidsomstandigheden grondafhandelingspersoneel

Eind vorig jaar heeft uw Kamer een brief ontvangen waarin is aangekondigd dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actief bij wil dragen aan het verbeteren van de situatie van medewerkers in de grondafhandeling op Schiphol. Daarbij is een drietal acties centraal gesteld:

  • 1. Het sluiten van een sector-CAO;

  • 2. het aanpassen van de regels die gelden voor bedrijven in de grondafhandeling;

  • 3. en het indien nodig beperken van het aantal afhandelaren op Schiphol.

Het ministerie heeft het initiatief genomen een overleg te organiseren om bij alle betrokken partijen te toetsen in hoeverre er een gedeeld beeld bestaat over de problematiek en om de aanpak van de genoemde actiepunten te bespreken. De eerste resultaten zijn inmiddels behaald. Zo hebben vakbonden en de werkgeversvereniging een akkoord bereikt over een sector-CAO voor werknemers in de grondafhandeling die zal leiden tot een forse verbetering van de arbeidsomstandigheden voor medewerkers. De gezamenlijke aanpak wordt voortgezet om de arbeidsomstandigheden stapsgewijs verder te verbeteren.

Vervolgstappen

De operationele afhandeling van passagiersstromen is bij uitstek de verantwoordelijkheid van Schiphol als luchthavenexploitant en van de luchtvaartmaatschappijen. Wel vervult het Rijk de rol van aandeelhouder en heeft zij een formele bevoegdheid in haar rol als verstrekker van de exploitatievergunning.

De Minister van Financiën is namens de staat aandeelhouder in Schiphol, maar is als aandeelhouder niet betrokken bij de operationele bedrijfsvoering van Schiphol. De raad van bestuur van Schiphol heeft de Minister wel geïnformeerd over de situatie. De Minister van Financiën zal als aandeelhouder ook de komende periode een vinger aan de pols houden en in gesprek blijven met de luchthaven om de situatie en de maatregelen die Schiphol neemt te monitoren.

Via de Wet luchtvaart is een exploitatievergunning verleend aan Schiphol. De wet geeft het Ministerie van IenW de mogelijkheid om Schiphol een aanwijzing te geven om maatregelen te treffen ter voorkoming van wanbeheer. Een aanwijzing is echter pas aan de orde als Schiphol na overleg en waarschuwingen niet uit eigen beweging de nodige maatregelen treft en daardoor de continuïteit van de luchthaven in gevaar komt. Daar is in dit geval geen sprake van geweest.

Duidelijk is wel dat Schiphol aan de slag moet om te voorkomen dat de situatie van de afgelopen twee weken zich herhaalt in de zomerperiode. Schiphol heeft gemeld dat ze hiervoor vier actielijnen hebben geformuleerd:

  • 1. «aantrekken personeel», dat zich richt op het aantrekken van meer (beveiligings-) personeel door overleg met beveiligingsbedrijven en de vakbonden.

  • 2. «operational excellence», waarbij onder meer wordt gekeken naar optimalisatie van de afhandeling van grote passagiersstromen door inzet van support teams, informatievoorziening etc.

  • 3. «aantrekkelijk werken op Schiphol», gericht op verbetering van arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden

  • 4. «Maakbare operatie», waarbij men onder meer wil inzetten op betere forecasting en data-uitwisseling. Daarnaast wil Schiphol in overleg met de slotcoördinator en luchtvaartmaatschappijen bekijken welke mogelijkheden er zijn in de slotallocatie. Ook zal in overleg met luchtvaartmaatschappijen worden bezien of in de zomerperiode vluchten van andere luchthavens kunnen vertrekken om de pieken wat af te vlakken.

Het is goed én zeer noodzakelijk dat Schiphol langs deze actielijnen kijkt naar maatregelen met het oog op de verwachte drukte deze zomer. Ik heb hen gevraagd mij tijdig te informeren over de uitwerking van bovenstaande en andere maatregelen die men van plan is om te nemen om er voor te zorgen dat de drukte in de zomerperiode beheersbaar is. Vanzelfsprekend zal ik de Kamer te zijner tijd informeren over de voortgang die Schiphol maakt met de zomeraanpak.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven