Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 februari 2022
Op 10 december 2021 is uw Kamer geïnformeerd dat er binnen de kaders van de Luchtvaartnota
versneld wordt gewerkt aan een programmatische aanpak geluid voor Schiphol1. Dit gebeurt vanuit het belang van de gezondheid van omwonenden en om bij te dragen
aan het versterken van de brede leefomgevingskwaliteit in de omgeving van Schiphol.
De programmatische aanpak wordt op dit moment vormgegeven, waarbij via drie sporen
invulling zal worden gegeven aan het terugdringen van geluidhinder van luchtvaart,
te weten: (1) sturingsmaatregelen om de geluidbelasting van de omgeving aan de bron
te verminderen, (2) gevolgbeperkende maatregelen, zoals gevelisolatie en (3) innovatiegerichte
maatregelen, zoals geluidadaptief bouwen. Zodra deze aanpak gereed is zal ik dit aan
uw Kamer toezenden, zoals ik ook in mijn brief van 18 februari jl. heb gemeld2. De programmatische aanpak geluid staat los van de vaststelling van het Luchthavenverkeersbesluit,
waaraan ook wordt gewerkt.
Het kabinet vindt het van belang om snel eerste stappen te zetten in de verbetering
van de leefomgevingskwaliteit van de omwonenden. Daarom heeft het besloten om binnen
spoor 2 (gevolgbeperkende maatregelen), en vooruitlopend op de verdere uitwerking
van de programmatische aanpak geluid alvast een eerste stap te zetten om zo aan de
woningen waar de geluidbelasting het hoogst is, een gevelisolatieprogramma aan te
kunnen bieden. Dit gaat naar verwachting om een relatief beperkt aantal woningen die
met voorrang benaderd zullen worden.
Met gevelisolatie kan het geluidniveau in deze woningen omlaag worden gebracht door
aanpassingen aan de woning. Hierbij kijken we naar onder meer slaapkamers, woonkamers
en keukens. Het aanbrengen van gevelisolatie kan bijvoorbeeld door het afdichten van kieren, het plaatsen van dikkere
of dubbele ruiten, speciale ventilatievoorzieningen of verbetering van de dakisolatie.
Benadrukt moet worden dat dit slechts een eerste en beperkte stap in de programmatische
aanpak is. Het kabinet realiseert zich dat er beduidend meer ernstig gehinderden rond
de luchthaven zijn, en dat het nodig is om de geluidhinder rondom de nationale luchthaven
terug te dringen. Hiervoor is de bredere programmatische aanpak langs de bovengenoemde
drie sporen noodzakelijk. Dit zal het kabinet voortvarend ter hand nemen. Niettemin
acht het kabinet het van groot belang om vooruitlopend daarop zo snel mogelijk aan
de slag te gaan met deze zwaarst getroffen categorie woningen.
Ik zal dit prioritaire isolatieprogramma voor deze beperkte set woningen de komende
tijd uitwerken, en zal daarbij ook de mogelijkheden voor een beperkte hernieuwing
van de eerdere vrijwillige uitkoopregeling betrekken. Het kabinet hanteert hierbij
het principe dat de vervuiler betaalt. Dit betekent dat de kosten van het isolatieprogramma
zullen worden doorbelast aan de sector. Ik verwacht uw Kamer in het derde kwartaal
over de resultaten van deze uitwerking te kunnen informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers