Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 maart 2018
Op grond van de Wet luchtvaart en de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol
(RMI) brengt de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag
uit over de in de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol vastgelegde
veiligheids- en milieuaspecten over de periode van een (deel van een) gebruiksjaar.
Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober.
In de bijgevoegde rapportage1 wordt verslag gedaan over het gebruiksjaar 2017, de periode 1 november 2016 tot en
met 31 oktober 2017.
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT) over het gebruiksjaar 2017 zijn dat:
-
• de grenswaarden voor de geluidbelasting in vier handhavingspunten Lden (punt 19, 20, 24 en 25) en één handhavingspunt Lnight (punt 23) overschreden zijn;
-
• de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, het totale volume van de geluidbelasting
en de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden
zijn;
-
• 13 luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief hebben ontvangen in verband met
een afwijking van de voorgeschreven luchtverkeerweg;
-
• zich bij LVNL geen overtredingen van de regels voor het luchtruimgebruik hebben voorgedaan;
-
• zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn
van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik;
-
• zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik hebben voorgedaan;
-
• van de 947 door Schiphol uitgevoerde inspecties in acht gevallen door een luchtvaartmaatschappij
gebruik is gemaakt van de Auxiliary Power Unit (APU) van het vliegtuig, daar waar
een vaste stroomaansluiting op het platform beschikbaar was;
-
• twee luchtvaartmaatschappijen in verband met deze overschrijdingen een waarschuwingsbrief
hebben ontvangen;
-
• negen luchtvaartmaatschappijen wegens «slotsmisbruik» een last onder dwangsom is opgelegd;
-
• zes luchtvaartmaatschappijen, in verband met nieuwe nachtslotovertredingen, dwangsommen
van in totaal 345.000 euro hebben moeten betalen.
Toelichting bij de overschrijdingen in de handhavingspunten
Gehanteerde grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten
De grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten zijn lopende het gebruiksjaar
aangepast. Het gaat hierbij om vervangende grenswaarden op basis van een ministeriële
regeling in verband met groot onderhoud aan de Kaagbaan. In deze regeling staan de
vervangende grenswaarden zoals die tot en met 31 oktober 2017 van kracht zijn geweest.
Anticiperend handhaven
Op 25 september 2015 heeft de toenmalige Staatssecretaris aan de Tweede Kamer gemeld
dat bij een overschrijding van de grenswaarden geluid in handhavingspunten anticiperend
zal worden gehandhaafd (zie Kamerstuk 31 936, nr. 296). Dit houdt in dat bij een overschrijding van de grenswaarden geluid door de ILT
geen maatregel aan de luchtvaartsector wordt opgelegd, indien blijkt dat de overschrijding
het gevolg is van de toepassing van de regels uit het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel
Schiphol (NNHS). Op basis hiervan zal door de ILT geen maatregel worden opgelegd naar
aanleiding van genoemde overschrijdingen.
Overschrijdingen grenswaarden geluid
Naar aanleiding van de overschrijding van de grenswaarden geluid in de Lden-handhavingspunten 19, 20, 24 en 25 en Lnight-handhavingspunt 23 heeft de ILT een onderzoeksrapport opgesteld. Uit dit rapport
blijkt dat het om overschrijdingen vanwege een niet unieke oorzaak gaat die niet het
gevolg zijn van buitengewone meteorologische omstandigheden. Tevens is in dit rapport
vastgesteld dat de overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels
van het NNHS.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga