29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 241 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 oktober 2017

Op grond van de Wet luchtvaart en de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol (RMI) brengt de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag uit over de in de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol vastgelegde veiligheids- en milieuaspecten over de periode van een (deel van een) gebruiksjaar. Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de bijgevoegde rapportage wordt verslag gedaan over de eerste helft van het gebruiksjaar 2017, de periode 1 november 2016 tot en met 30 april 20171.

Bevindingen en acties

De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie over de eerste helft van het gebruiksjaar 2017 zijn, dat:

  • de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de geluidbelasting en de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden zijn;

  • bij vijf handhavingspunten voor de geluidbelasting (Lden) sprake is van een risico aan het eind van het gebruiksjaar en sprake kan zijn van een overschrijding van grenswaarden;

  • zeven luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief hebben ontvangen, voornamelijk in verband met een afwijking van de voorgeschreven luchtverkeerweg;

  • zich bij LVNL geen overtredingen van de regels voor het luchtruimgebruik hebben voorgedaan;

  • zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik;

  • zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik hebben voorgedaan;

  • in slechts één van de geïnspecteerde gevallen door een luchtvaartmaatschappij gebruik is gemaakt van de Auxiliary Power Unit (APU) van het vliegtuig, daar waar een vaste stroomaansluiting op het platform beschikbaar was. Deze overtreding heeft niet tot een bestuursrechtelijke actie van de Inspectie geleid;

  • één luchtvaartmaatschappij wegens «slotsmisbruik» een last onder dwangsom is opgelegd;

  • één luchtvaartmaatschappij, waaraan in het gebruiksjaar 2016 wegens «slotsmisbruik» een last onder dwangsom was opgelegd, in verband met een nieuwe overtreding een dwangsom van 15.000 euro heeft moeten betalen.

Grenswaarden-overschrijdingen gebruiksjaar 2016

Naar aanleiding van de overschrijdingen van de grenswaarden geluid in het gebruiksjaar 2016 heeft de ILT begin 2017 geconcludeerd dat met betrekking tot de overschrijding in handhavingspunt 20 niet kon worden vastgesteld dat deze overschrijding het gevolg was van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen en Handhavingstelsel (NNHS). Dit is de reden dat bij de aanbieding van de handhavingsrapportage 2016 (Kamerstuk 28 140, nr. 237) sprake was van een voornemen tot een maatregel door de ILT. Inmiddels heeft de sector aangetoond dat de betreffende overschrijding veroorzaakt is door het vliegen volgens de regels van het NNHS. Zoals in 2015 aan de Kamer gemeld (Kamerstuk 31 936, nr. 296) wordt in dat geval anticiperend gehandhaafd. Dit betekent dat de voorgenomen maatregelen met betrekking tot de overschrijding grenswaarde geluid in handhavingspunt 20 niet is geëffectueerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven