29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 210 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 januari 2015

In oktober 2013 is de invulling van een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol overeengekomen tussen de luchtvaartsector, regionale bestuur en bewoners en het Rijk aan de Alderstafel Schiphol. Dit als uitwerking van het Aldersakkoord 2008 waarin een aantal hoofdprincipes waren vastgelegd, zoals een volumeplafond van maximaal 510.000 vliegtuigbewegingen tot en met 2020 en onder een beperkt gebruik van vier startbanen tegelijkertijd.

Bij het ontwerp van het nieuwe stelsel is onder meer twee jaar in de praktijk geëxperimenteerd met de regels en normen van het nieuwe stelsel en is een toets uitgevoerd op de robuustheid van de regels en normen bij een ontwikkeling naar 510.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol.

Op basis van deze analyse is in het eindadvies van de heer Alders (d.d. 8 oktober 2013) geconstateerd dat «er vanaf een volume van 470.000 bewegingen een serieus knelpunt kan ontstaan met regel 4 die handelt over het maximaal mogen inzetten van de vierde baan. Op basis van de beschikbare informatie over het vliegverkeer, de mogelijkheden in het luchtruim, alsmede de vooruitzichten van verbeteringen in de operatie op Schiphol kan niet worden uitgesloten dat ofwel de regel zal worden overtreden dan wel dat de vereiste punctualiteit niet kan worden gehaald». De luchtvaartsector heeft bij de gemaakte afspraken destijds (oktober 2013) aangegeven «mogelijkheden te zien voor een oplossing van (een deel van) de gesignaleerde knelpunten in combinatie met de tijdspanne waarin de verwachte groei zich zou voordoen». Hierover heb ik u op 8 oktober 2013 geïnformeerd (Kamerstuk 29 665, nr. 190).

Op 22 oktober 2014 heeft overleg tussen de delegatieleiders van de partijen aan de Alderstafel plaatsgevonden, waarin de vertegenwoordigers van de luchtvaartsector hebben gemeld dat zij er op dit moment in ontoereikende mate in slagen om een substantiële bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van het knelpunt met de regel voor de inzet van de vierde baan. Ik heb u op 18 november jl. geïnformeerd (Kamerstuk 31 936, nr. 232) over de gesprekken die op dat moment werden gevoerd aan de Alderstafel over het oplossen van het knelpunt met betrekking tot een van de regels van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel in relatie tot de ontwikkeling van Schiphol. In het AO Luchtvaart d.d. 26 november 2014 heb ik tevens toegezegd uw Kamer voor het debat over het inmiddels ingediende wetsvoorstel over het normen- en handhavingsstelsel Schiphol te informeren over de uitkomsten van het overleg. Middels deze brief geef in invulling aan deze toezegging.

De afgelopen weken heeft aan de Alderstafel intensief overleg plaatsgevonden waarin gezamenlijk een oplossing is verkend die op draagvlak kan rekenen bij alle partijen aan de Alderstafel. Bijgevoegd vindt u het advies dat ik vandaag heb ontvangen van de heer Alders1.

Op korte termijn zal u namens het kabinet een reactie op dit advies doen toekomen, waarbij ik tevens in zal gaan op de gevolgen die dit advies heeft op het traject en de precieze invulling van het reeds bij uw Kamer ingediende wetsvoorstel inzake net nieuwe normen- en handhavingstelsel, het onderliggende Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) en de m.e.r.-procedure.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven