Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 februari 2013
Ingevolge aanwijzing 6A van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking (verder: As)1 doe ik u hierbij toekomen het ontwerp van een Regeling houdende bepalingen inzake
het verstrekken van subsidie aan de stichting Knowledge and Development Centre Mainport
Schiphol voor de jaren 2013 tot en met 2017. De ontwerpregeling gaat vergezeld van
een daarbij behorende toelichting2.
Uit Aanwijzing 6A, derde lid, van de As vloeit voort dat een regeling die strekt tot
het verstrekken van subsidie onder in belangrijke mate dezelfde voorwaarden als een
eerdere – vervallen – regeling, waarbij een periode van vijf jaar wordt overschreden,
aan Uw Kamer dient te worden overgelegd. Van deze situatie is in het onderhavige geval
sprake.
KDC in de afgelopen jaren
De stichting Knowledge and Development Centre Mainport Schiphol (verder: KDC) krijgt
reeds gedurende een aantal jaren een subsidie vanuit mijn departement. Respectievelijk
de Subsidieregeling KDC en de Regeling subsidie KDC 2010–2012 hebben daar in die periode
de formele grondslag voor gevormd. Mijn voornemen is om ook de komende jaren een bijdrage
te leveren – in de vorm van een subsidie – aan de activiteiten van KDC. De bijgevoegde
regeling zal daar als formele grondslag voor dienen.
KDC is een stichting waarin Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Luchthaven Schiphol
en KLM samenwerken om gezamenlijk te bepalen welke direct toepasbare innovaties van
toegevoegde waarde zijn voor verbetering op gebied van veiligheid, efficiency of milieu.
Gezien de economische meerwaarde van Schiphol voor Nederland, draagt ieder KDC project
tevens bij aan de uitvoering van de beleidsdoelen van mijn departement. Door KDC uitgevoerd
onderzoek wordt breed gedeeld met universiteiten, technologische instituten en overige
betrokken partijen. Dit maakt KDC tot een gerespecteerd centraal punt van waaruit
innovatie op de luchthaven plaats vindt en kennis gedeeld wordt.
Gezien het belang van innovatie voor de ontwikkeling van Schiphol en de goede ervaringen
met KDC vind ik het van belang dat KDC haar werkzaamheden ook in de komende vijf jaar
kan continueren.
Doel van KDC is het verlenen van ondersteuning aan de mainportontwikkeling van Schiphol
door middel van het initiëren, coördineren en uitvoeren van implementatiegericht onderzoek
op verzoek van opdrachtgevers. KDC initieert onderzoek naar innovaties in het luchtzijdig
gebruik van de mainport Schiphol en effectieve begeleiding op de luchthaven. Dit betreft
zowel innovaties om te komen tot stillere vliegroutes met de daarbij behorende procedures
en veiligheidstoets, als innovaties waarmee de economische meerwaarde van de luchthaven
kan worden versterkt. Onderzoeken en projecten die KDC de afgelopen jaren heeft opgeleverd,
of waaraan door KDC een bijdrage is geleverd, zijn onder andere Veiligheid en efficiency
van de ACC verkeersleiding, Verbeterde aanlevering van verkeer aan TMA, Human Factors
in Future ATM en Luchtruimontwerp.
Bijdrage voor de komende jaren
Mijn doel is om met bijgevoegde regeling de formele grondslag te creëren voor een
bijdrage vanuit IenM aan de werkzaamheden van KDC voor de komende jaren. Hiermee beoog
ik een continuering van de waardevolle activiteiten van KDC juist in een periode waarin
de verdere ontwikkeling van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim alsmede de uitvoering
van de Luchtruimvisie een prominente plek op de agenda hebben. Het totaal beschikbare
bedrag voor KDC ligt, gerekend over een periode van vijf jaren, ongeveer 30% lager
dan in de voorgaande vijfjaarsperiode.
Ingevolge aanwijzing 6A, derde lid, van de As zal ik deze regeling niet eerder vaststellen
dan vier weken na de datum van toezending van het ontwerp van deze regeling aan Uw
Kamer.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld