29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 184 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Ontvangen ter Griffie op 6 februari 2013.

De regeling kan niet eerder worden vastgesteld dan op 7 maart 2013.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 februari 2013

Ingevolge aanwijzing 6A van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking (verder: As)1 doe ik u hierbij toekomen het ontwerp van een Regeling houdende bepalingen inzake het verstrekken van subsidie aan de stichting Knowledge and Development Centre Mainport Schiphol voor de jaren 2013 tot en met 2017. De ontwerpregeling gaat vergezeld van een daarbij behorende toelichting2.

Uit Aanwijzing 6A, derde lid, van de As vloeit voort dat een regeling die strekt tot het verstrekken van subsidie onder in belangrijke mate dezelfde voorwaarden als een eerdere – vervallen – regeling, waarbij een periode van vijf jaar wordt overschreden, aan Uw Kamer dient te worden overgelegd. Van deze situatie is in het onderhavige geval sprake.

KDC in de afgelopen jaren

De stichting Knowledge and Development Centre Mainport Schiphol (verder: KDC) krijgt reeds gedurende een aantal jaren een subsidie vanuit mijn departement. Respectievelijk de Subsidieregeling KDC en de Regeling subsidie KDC 2010–2012 hebben daar in die periode de formele grondslag voor gevormd. Mijn voornemen is om ook de komende jaren een bijdrage te leveren – in de vorm van een subsidie – aan de activiteiten van KDC. De bijgevoegde regeling zal daar als formele grondslag voor dienen.

KDC is een stichting waarin Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Luchthaven Schiphol en KLM samenwerken om gezamenlijk te bepalen welke direct toepasbare innovaties van toegevoegde waarde zijn voor verbetering op gebied van veiligheid, efficiency of milieu. Gezien de economische meerwaarde van Schiphol voor Nederland, draagt ieder KDC project tevens bij aan de uitvoering van de beleidsdoelen van mijn departement. Door KDC uitgevoerd onderzoek wordt breed gedeeld met universiteiten, technologische instituten en overige betrokken partijen. Dit maakt KDC tot een gerespecteerd centraal punt van waaruit innovatie op de luchthaven plaats vindt en kennis gedeeld wordt.

Gezien het belang van innovatie voor de ontwikkeling van Schiphol en de goede ervaringen met KDC vind ik het van belang dat KDC haar werkzaamheden ook in de komende vijf jaar kan continueren.

Doel van KDC is het verlenen van ondersteuning aan de mainportontwikkeling van Schiphol door middel van het initiëren, coördineren en uitvoeren van implementatiegericht onderzoek op verzoek van opdrachtgevers. KDC initieert onderzoek naar innovaties in het luchtzijdig gebruik van de mainport Schiphol en effectieve begeleiding op de luchthaven. Dit betreft zowel innovaties om te komen tot stillere vliegroutes met de daarbij behorende procedures en veiligheidstoets, als innovaties waarmee de economische meerwaarde van de luchthaven kan worden versterkt. Onderzoeken en projecten die KDC de afgelopen jaren heeft opgeleverd, of waaraan door KDC een bijdrage is geleverd, zijn onder andere Veiligheid en efficiency van de ACC verkeersleiding, Verbeterde aanlevering van verkeer aan TMA, Human Factors in Future ATM en Luchtruimontwerp.

Bijdrage voor de komende jaren

Mijn doel is om met bijgevoegde regeling de formele grondslag te creëren voor een bijdrage vanuit IenM aan de werkzaamheden van KDC voor de komende jaren. Hiermee beoog ik een continuering van de waardevolle activiteiten van KDC juist in een periode waarin de verdere ontwikkeling van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim alsmede de uitvoering van de Luchtruimvisie een prominente plek op de agenda hebben. Het totaal beschikbare bedrag voor KDC ligt, gerekend over een periode van vijf jaren, ongeveer 30% lager dan in de voorgaande vijfjaarsperiode.

Ingevolge aanwijzing 6A, derde lid, van de As zal ik deze regeling niet eerder vaststellen dan vier weken na de datum van toezending van het ontwerp van deze regeling aan Uw Kamer.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Inwerkingtreding 1 juli 2012. Hoofddoel van Aanwijzing 6A is dat in subsidieregelingen een vervaldatum wordt opgenomen, welke maximaal vijf jaar na de datum van inwerkingtreding ligt.

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven