nr. 151
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 maart 2010
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat om uw Kamer te informeren over de consequenties die verbonden zijn
aan het controversieel verklaren van het dossier Luchtvaartnota en het proces
van de regionale Alderstafels in de regio’s Eindhoven en Lelystad informeer
ik u, mede namens de minster van VROM, middels deze brief over de consequenties
hiervan.
Luchtvaartnota
De Luchtvaartnota «Een concurrerende en duurzame luchtvaart voor
een sterke economie» heb ik op 17 april 2009 aan u aangeboden.
Het vormt een integrale visie op de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart.
De doelstelling betreft het verder ontwikkelen van een optimale netwerkkwaliteit
in combinatie met een concurrerende en duurzame luchtvaart. Hierbij wordt
ingezet op randvoorwaardelijk beleid in vier pijlers: concurreren (kosten
en concurrentiepositie), accommoderen (luchthavencapaciteit, landzijdige en
luchtzijdige bereikbaarheid luchthavens), excelleren (klimaat, milieu en veiligheid)
en coöpereren (besturing en samenwerking). Het is bijna een jaar geleden
dat ik u deze Luchtvaartnota heb doen toekomen. Ik betreur het dat de nota
nog niet besproken is in uw Kamer. Behandeling van de luchtvaartnota draagt
zowel voor de luchtvaartsector als voor alle stakeholders bij aan een duidelijk
toekomstperspectief. Zeker gezien de crisis waarin de luchtvaartsector verkeert.
De Luchtvaartnota is een visiedocument en bevat in beperkte zin concrete
beleidsbeslissingen. Dit betekent dat er in de praktijk beperkte consequenties
zijn aan het controversieel verklaren van de luchtvaartnota. De luchtvaartnota
biedt echter wel een perspectief voor de nadere uitwerking van een aantal
beleidstrajecten en wordt ook door de luchtvaartpartijen en de omgeving als
zodanig gewaardeerd.
Regionale Alderstafels in regio Eindhoven en Lelystad
a. Eindhoven
Het proces van de Alderstafel Eindhoven is reeds ver gevorderd. Gelet
op de gemeenteraadverkiezingen en het door uw Kamer controversieel verklaren
van de Alderstafel Eindhoven, wat leidt tot het uitblijven van een spoedige
kabinetsstandpunt op het advies, wil ik de heer Alders meer tijd geven om
met een zo breed mogelijk gedragen advies te komen. Ik zal de heer Alders
vragen met een bijgestelde planning en actieagenda te komen. Deze zal ik vervolgens
aan u doorsturen.
b. Lelystad
Op basis van de eerder aan de heer Alders verstrekte opdracht en de aanvullende
opdracht naar aanleiding van het AO Lelystad van 8 oktober 2009, wordt
momenteel door de heer Alders een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden
van inpassing van Lelystad in het luchtruim. Ik heb onlangs een plan van aanpak
hierover ontvangen dat invulling geeft aan een wens van uw Kamer (motie in
debat over aanwijzing Lelystad). Het plan van aanpak ontvangt u hierbij.1 Ik stel voor dit onderzoekstraject wel af te ronden maar
nog niet over te gaan tot besluitvorming. Het volgende kabinet kan dan een
afweging maken over de ontwikkeling van Lelystad na 2015. De resultaten van
dit onderzoekstraject zijn naar verwachting na de zomer beschikbaar.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings