29 665
Evaluatie Schipholbeleid

nr. 151
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 maart 2010

Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat om uw Kamer te informeren over de consequenties die verbonden zijn aan het controversieel verklaren van het dossier Luchtvaartnota en het proces van de regionale Alderstafels in de regio’s Eindhoven en Lelystad informeer ik u, mede namens de minster van VROM, middels deze brief over de consequenties hiervan.

Luchtvaartnota

De Luchtvaartnota «Een concurrerende en duurzame luchtvaart voor een sterke economie» heb ik op 17 april 2009 aan u aangeboden. Het vormt een integrale visie op de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart. De doelstelling betreft het verder ontwikkelen van een optimale netwerkkwaliteit in combinatie met een concurrerende en duurzame luchtvaart. Hierbij wordt ingezet op randvoorwaardelijk beleid in vier pijlers: concurreren (kosten en concurrentiepositie), accommoderen (luchthavencapaciteit, landzijdige en luchtzijdige bereikbaarheid luchthavens), excelleren (klimaat, milieu en veiligheid) en coöpereren (besturing en samenwerking). Het is bijna een jaar geleden dat ik u deze Luchtvaartnota heb doen toekomen. Ik betreur het dat de nota nog niet besproken is in uw Kamer. Behandeling van de luchtvaartnota draagt zowel voor de luchtvaartsector als voor alle stakeholders bij aan een duidelijk toekomstperspectief. Zeker gezien de crisis waarin de luchtvaartsector verkeert.

De Luchtvaartnota is een visiedocument en bevat in beperkte zin concrete beleidsbeslissingen. Dit betekent dat er in de praktijk beperkte consequenties zijn aan het controversieel verklaren van de luchtvaartnota. De luchtvaartnota biedt echter wel een perspectief voor de nadere uitwerking van een aantal beleidstrajecten en wordt ook door de luchtvaartpartijen en de omgeving als zodanig gewaardeerd.

Regionale Alderstafels in regio Eindhoven en Lelystad

a. Eindhoven

Het proces van de Alderstafel Eindhoven is reeds ver gevorderd. Gelet op de gemeenteraadverkiezingen en het door uw Kamer controversieel verklaren van de Alderstafel Eindhoven, wat leidt tot het uitblijven van een spoedige kabinetsstandpunt op het advies, wil ik de heer Alders meer tijd geven om met een zo breed mogelijk gedragen advies te komen. Ik zal de heer Alders vragen met een bijgestelde planning en actieagenda te komen. Deze zal ik vervolgens aan u doorsturen.

b. Lelystad

Op basis van de eerder aan de heer Alders verstrekte opdracht en de aanvullende opdracht naar aanleiding van het AO Lelystad van 8 oktober 2009, wordt momenteel door de heer Alders een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van inpassing van Lelystad in het luchtruim. Ik heb onlangs een plan van aanpak hierover ontvangen dat invulling geeft aan een wens van uw Kamer (motie in debat over aanwijzing Lelystad). Het plan van aanpak ontvangt u hierbij.1 Ik stel voor dit onderzoekstraject wel af te ronden maar nog niet over te gaan tot besluitvorming. Het volgende kabinet kan dan een afweging maken over de ontwikkeling van Lelystad na 2015. De resultaten van dit onderzoekstraject zijn naar verwachting na de zomer beschikbaar.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven