nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juni 2004
Mede namens de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) zend
ik u hierbij het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO)1. Dit MJPO levert een bijdrage aan de doelstelling van doel het kabinet
om de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) te realiseren (hoofdlijnenakkoord kabinet
Balkenende-II) en is door Verkeer en Waterstaat (V&W), LNV en VROM gezamenlijk
opgesteld. De doelstelling van dit uitvoeringsprogramma is opgenomen in de
Nota Ruimte, Agenda Vitaal Platteland en de Nota Mobiliteit.
Het MJPO vormt het beleidskader voor het ontsnipperingsbeleid aan rijksinfrastructuur
voor de periode tot en met 2018. Het MJPO draagt bij aan de verbetering van
de natuurkwaliteit van Nederland; in het bijzonder aan de samenhang van het
netwerk van natuurgebieden door het wegnemen van barrières in de EHS
veroorzaakt door de rijksinfrastructuur. Ontsnippering is essentieel voor
de realisatie van de EHS; met het MJPO wordt hieraan een nieuwe impuls gegeven.
Op basis van het beleidskader MJPO wordt voor de komende begroting een
uitvoeringsprogramma opgesteld dat vierjaarlijks geactualiseerd wordt. Jaarlijks
vindt een verantwoording plaats.
Het MJPO is een verbreding en herziening van het ontsnipperingsbeleid
dat V&W sinds 1990 voert voor knelpunten van rijkswegen met de EHS. Sindsdien
is meer kennis ontwikkeld en ervaring opgedaan met de versnipperingsproblematiek.
Naast een knelpuntenoverzicht van spoorwegen en rijksvaarwegen ontbrak het
aan samenhang met andere noodzakelijke maatregelen en samenwerking met andere
actoren in een gebied.
De doelstelling van het MJPO is:
In 2018 (de planningshorizon van de EHS) zijn de belangrijkste barrières
voor de EHS (inclusief de Robuuste Verbindingen) opgeheven, voor zover veroorzaakt door rijkswegen, spoorwegen en rijkswaterwegen. In het
uitvoeringsprogramma MJPO staan deze belangrijkste barrières beschreven.
Bepalend hiervoor is dat dieren en planten niet meer in hun migratie en dispersie
worden belemmerd door de aanwezigheid van auto-, spoor- en waterwegen, voor
zover die migratie en dispersie noodzakelijk zijn voor het duurzaam voortbestaan
van populaties op provinciaal, nationaal en internationaal schaalniveau.
Het beleidskader MJPO bevat de volgende aspecten:
1. Een gedegen onderbouwing van het (nationale) infrastructurele ontsnipperingsbeleid;
2. Bepaling van de te ontsnipperen knelpunten van de rijksinfrastructuur
met de EHS, inclusief de Robuuste Verbindingen;
3. Criteria ten behoeve van de prioritering en programmering van deze
knelpunten;
4. Waarborgen dat het oplossen van de knelpunten gebiedsgericht en in
afstemming met de plannen voor natuur en inrichting van het landelijk gebied
wordt aangepakt.
De knelpuntenlijst van het MJPO is opgesteld met behulp van regionale
workshops en een modelmatige ecologische analyse. In de regionale workshops
zijn met de rijkspartijen, betrokken provincies, gemeenten en maatschappelijke
organisaties knelpunten per provincie bepaald. Met behulp van de ecologische
analyse is het ecologische nut van het oplossen van de knelpunten bepaald.
Daarnaast zijn, mede op basis van de visie «Ruim baan voor dier en plant»
van de coalitie «Nederland Natúúrlijk», tien prioritaire
gebieden gekozen. Knelpunten die in deze gebieden zijn gelegen en in de workshops
en/of de ecologische analyse naarvoren zijn gekomen worden met voorrang (voor
2010) aangepakt. In het beleidskader zijn deze 13 knelpunten aangegeven. De
overige knelpunten die op één of meer van de hierboven onder
punt 3 aangehaalde criteria scoren zullen voor 2018 worden aangepakt.
Knelpunten die niet op één van bovenstaande criteria scoren
en buiten de Robuuste Verbindingen vallen zullen in de komende jaren nog nader
op ecologisch rendement worden onderzocht. Bij de actualisatie van het Meerjarenprogramma
Ontsnippering in 2007 zal uitsluitsel worden gegeven of deze punten zullen
worden opgelost.
De uitvoering van het MJPO wordt gefinancierd door V&W en LNV samen.
In totaal gaat het om circa € 410 mln tot 2018. Ten behoeve van
de knelpunten buiten de Robuuste Verbindingen zal het Ministerie van V&W € 250
mln reserveren in de periode van 2004 tot 2018. Dit is voldoende om alle knelpunten
die aan één of meer criteria voldoen aan te pakken. Ten behoeve
van de knelpunten die binnen een Robuuste Verbinding zijn gelegen heeft het
ministerie van LNV in de periode 2006–2018 uit de uitgavenintensivering
voor EHS en reconstructie € 160 mln gereserveerd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs