29 648
Het Nederlandse internationale aids-beleid

nr. 2
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2004

Hierbij bied ik u een verdere uitwerking van de Aidsnotitie aan, zoals ik u heb toegezegd in mijn brief van 27 mei 2004, 29 648, nr. 1.

Het werkplan geeft voor elk van de resultaatvelden onder de drie pijlers Commitment, Coördinatie en Capaciteit aan welke resultaten gedurende de periode 2004–2007 beoogd worden. In het jaarverslag van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zal gerapporteerd worden over de voortgang ten aanzien van deze resultaten op basis van jaarverslagen van de verschillende posten en directies die bij de uitvoering van de Aidsnotitie betrokken zijn.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A. M. A. van Ardenne-van der Hoeven

COMMITMENT

ResultaatveldResultaatTijdpad
Vergroten van de politieke bewustwording en betrokkenheid  
DepartementBeschikbare menskracht en kennis t.a.v. HIV/Aids en reproductieve gezondheid binnen departement en ambassades toegenomen. 2005
 Kennis over de impact van HIV/Aids binnen de verschillende regio's toegenomen, o.m. door uitvoering «aids scans» in Azië.2005
 HIV/Aids notitie uitgewerkt in strategische resultaten in de meerjarenstrategieën en jaarplannen van alle betrokken directies.2005
 Kennis vergroot op gebied van relatie HIV/Aids en mensenrechten, mensenhandel, veiligheid en stabiliteit; economische ontwikkeling door doen uitvoeren van minimaal twee regionale studie.2006
 Beschikbare middelen voor HIV/Aids worden verdubbeld tot EUR 270 miljoen. 2007
BilateraalHIV/Aids notitie uitgewerkt in strategische resultaten in de meerjarenstrategieën en jaarplannen van ambassades in alle landen  
 In alle partnerlanden maakt HIV/Aids deel uit van de beleidsdialoog, onder meer in relatie tot mensenrechten, discriminatie en stigma.2005
 HIV/Aids krijgt meer aandacht en middelen binnen het MATRA programma voor Zuidoost en Oost Europa.2005
 In alle partnerlanden in Afrika hebben ambassades bevorderd dat HIV/Aids geïntegreerd wordt in PRSP en sectorbeleid, en wordt de keuze voor partners en instrumenten medebepaald door de HIV/Aids situatie. 2006
InternationaalNederland heeft bevorderd dat HIV/Aids geagendeerd is op internationale bijeenkomsten op gebied van veiligheid, migratie, mensenrechten etc.2004
 EU Common Position on Conflict Prevention, Resolution and Management in Afrika uitgewerkt in relatie tot HIV/Aids.2004
 HIV/Aids geagendeerd op relevante regionale politieke fora, zoals SADC, NEPAD (Afrika), ASEM (Azië).2004
 In Afrika is voorlichting aan ECOWAS troepenmachten expliciet t.a.v. HIV transmissie en preventie (incl. seksueel geweld).2005
 De inzet van TACIS middelen in Zuidoost en Oost Europa is beter toegespitst op de HIV/Aids problematiek.2006
NederlandOvereenstemming met andere departementen om op beperkte schaal HGIS middelen beschikbaar te stellen voor Aids-activiteiten in niet-DAC landen in Oost Europa.2006
Gerichte ondersteuning van en samenwerking met maat-schappelijke organisaties  
DepartementHIV/Aids onderdeel van de beleidsdialoog met MFO's en TMF organisaties.2004
 Specifieke aandacht voor HIV/Aids vastgelegd in werkafspraken met Nederlandse organisaties (MFOs, TMF, SNV, vakcentrales, PSO)2005
 Beschikbare middelen voor maatschappelijke organisaties die werken op gebied van HIV/Aids zijn toegenomen. 2007
BilateraalAmbassades in partnerlanden bevorderen de participatie van maatschappelijke organisaties en PLWHA1 in nationale coördinatie mechanismen (o.m. via beleidsdialoog).2005
 Openheid t.a.v. samenwerking met maatschappelijke organisaties maakt in alle partnerlanden deel uit van de beleidsdialoog op gebied van HIV/Aids.2005
 In 5 partnerlanden zijn werkafspraken op gebied van HIV/Aids vastgelegd en uitgewerkt. 2007
InternationaalBeschikbare middelen voor bijdragen aan internationale organisaties die cruciaal zijn voor de beleidsuitvoering zijn toegenomen2007
NederlandGezamenlijke activiteiten met Nederlandse NGOs als Stop Aids Now en Sharenet zijn georganiseerd met het oog op versterking van het draagvlak.2004
 Kennis in en afstemming met Nederlandse organisaties en kennisinstituten verbeterd door de organisatie van regelmatige thematische bijeenkomsten.2004
 Beschikbare middelen voor bijdragen aan Nederlandse organisaties die cruciaal zijn voor de beleidsuitvoering of draagvlakversterking zijn toegenomen. 2007
Partnerschap aangaan met het bedrijfsleven  
DepartementKennis en beschikbare menskracht voor uitwerking samenwerking HIV/Aids en bedrijfsleven toegenomen.2004
 Er vindt regelmatig beleidsoverleg plaats met relevante actoren (w.o. PharmAccess International, Global Business Coalition on HIV/Aids, De Grote Onderneming, World Economic Forum en bedrijven), met als resultaat toenemende samenwerking rond concrete onderwerpen. 2005
BilateraalToename van kennis en betere implementatie door bedrijfsleven door financiering van technische assistentie.2005
 In 5 partnerlanden vindt samenwerking met het bedrijfsleven plaats op gebied van HIV/Aids.2007
 In 5 partnerlanden is een bijdrage geleverd aan sterkere betrokkenheid van het bedrijfsleven in nationale Aids coördinatie mechanismen en de uitvoering van nationaal Aids-beleid. 2007
InternationaalWorkshop HIV/Aids tijdens het MVO seminar (binnen EU voorzitterschap) draagt bij aan grotere bewustwording en betrokkenheid bedrijfsleven bij Aids-bestrijding.2004
NederlandMeer inzicht in en samenwerking met Nederlands bedrijfsleven op gebied van HIV/Aids door lidmaatschap van De Grote Onderneming2004

1 People living with HIV/Aids

COÖRDINATIE

ResultaatveldResultaatTijdpad
Actieve betrokkenheid bij nationale Aids-coördinatie mechanismen  
DepartementTaakgroep HIV/Aids en reproductieve gezondheid gelanceerd en coördineert de BZ-brede inzet. 2004
BilateraalAmbassades in partnerlanden bevorderen de participatie van maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en PLWHA1 in nationale coördinatie mechanismen (o.m. via beleidsdialoog).2005
 Openheid t.a.v. samenwerking met maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven maakt in alle partnerlanden deel uit van de beleidsdialoog op gebied van HIV/Aids.2005
 In 5 partnerlanden is uitwerking gegeven aan de overeenkomst tot samenwerking op gebied van HIV/Aids met de VS.2005
 De ambassades in 5 partnerlanden zijn actief betrokken in nationale coördinatie mechanisme op gebied van HIV/Aids.2007
InternationaalNederland stuurt door haar gefinancierde internationale organisaties en initiatieven met een mandaat op gebied van HIV/Aids via instructies aan op coördinatie en harmonisatie.2004
 Nederland bevordert in alle relevante fora een betere coördinatie tussen de verschillende internationale organisaties die zich bezighouden met HIV/Aids en onderwijs.2004
 Nederland onderzoekt mogelijkheden tot nauwere samenwerking met andere donoren, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Canada. 2005
Nederland  
Harmonisatie van Aids-inspanningen in het kader van «the three ones2»  
DepartementDe beginselen van «the three ones» zijn bij medewerkers algemeen bekend en vormen leidraad voor instructies voor relevante organisaties (w.o. UNAIDS en co-sponsoren, GFATM) en fora. 2004
BilateraalAmbassades geven feedback aan betrokken directies op departement over de implementatie van «the three ones» om organisaties gericht hierop te kunnen aansturen.2004
 Aandacht voor HIV/Aids is geïntegreerd in bredere harmonisatieprocessen op landenniveau in alle partnerlanden waar harmonisatie plaatsvindt. 2007
InternationaalNederland ondersteunt UNAIDS in de implementatie van «the three ones» op landenniveau.2005
 Nederland draagt bij aan een sterker internationaal draagvlak voor harmonisatie en implementatie van «the three ones» door andere donoren en internationale organisaties hierop aan te spreken. 2005
NederlandKennis en bewustwording bij Nederlandse organisaties vergroot door organisatie van thematische bijeenkomsten over harmonisatie en coördinatie.2004
Ondersteuning van UNAIDS en consistente aansturing co-sponsoren  
DepartementNederland heeft een meerjaren strategische benadering t.a.v. UNAIDS en co-sponsoren die de basis vormt voor de aansturing van deze organisaties.2004
BilateraalNederlandse ambassades geven het departement feedback over het functioneren van UNAIDS op landenniveau2004
InternationaalNederland verhoogt de bijdrage voor UNAIDS geleidelijk om in 2007 tot een structurele bijdrage te komen van EUR 36 miljoen per jaar en zet in op harmonisatie en versterking van de capaciteit op landenniveau.2007
 Nederland handhaaft de bijdrage aan UNFPA en bepleit betere synergie tussen reproductieve gezondheid en HIV/Aids. 
Nederland  

1 People living with HIV/Aids

2 One national Aids authority with a borad multisectoral mandate; one agreed HIV/Aids action framework that drices alignment of all partners and one agreed country level M&E system.

CAPACITEIT

ResultaatveldResultaatTijdpad
Versterking van cruciale sectoren en mainstreamen van HIV/Aids in andere sectoren  
DepartementBeschikbare menskracht en kennis in relevante themadirecties vergroot2004
 HIV/Aids is geïntegreerd in Nederlands beleid m.b.t. humanitaire hulp.2005
 Bestaand beleid voor TA wordt bekeken in licht van HIV/Aids, en waar nodig herzien. 2006
BilateraalIn 12 partnerlanden wordt de financiële en inhoudelijke steun aan de gezondheidssector minimaal gehandhaafd en zo mogelijk verhoogd – met speciale aandacht voor HIV/Aids en reproductieve gezondheid en met nadruk op toegang van armen, vrouwen en jongeren.2004
 In minimaal 10 partnerlanden is de overheid gestimuleerd om reproductieve gezondheid en HIV/Aids te integreren in onderwijsplannen.2006
 In alle partnerlanden in Afrika wordt HIV/Aids gemainstreamed op basis van 1) de effecten van HIV/Aids voor de sector en 2) de bijdrage van de sector aan Aids-bestrijding.2006
 In minimaal 5 partnerlanden in Afrika is Nederland actief betrokken bij het vinden en implementeren van creatieve oplossingen voor urgente capaciteitsproblemen2007
 In minimaal 1 partnerland is Nederland betrokken bij een TA pool2007
InternationaalRegionale activiteiten in zuidelijk Afrika worden voortgezet en geïntensiveerd op basis van complementariteit en strategische meerwaarde.2004
 In minimaal twee partnerlanden heeft Nederland een voortrekkersrol in de uitwerking van de discussies o.l.v. UNAIDS over HIV/AIDS en capaciteitsvraagstukken.2005
 De financiële bijdrage aan onderzoek dat inzicht genereert in de sociaal-economische dimensies van de HIV/Aids pandemie is toegenomen.2005
 Op basis van de ervaringen in zuidelijk Afrika worden mogelijkheden voor regionale activiteiten geëxploreerd in Azië en mogelijke andere regio's.2005
 Ondersteuning en aansturing binnen het partnership programma WHO – als cosponsor van UNAIDS verantwoordelijk voor gezondheidsaspecten van Aids – gericht op versterking van de capaciteit op landenniveau, ondersteuning op gebied van toegang tot geneesmiddelen (incl. essential drugs, implementatie WTO/TRIPs en «pre-qualification») en normatief werk t.a.v. behandeling. 2006
Nederland  
Toegang vergroten tot de benodigde middelen voor Aids-bestrijding  
Departement  
BilateraalAmbassades in partnerlanden zijn actief betrokken bij de t.b.v. GFATM opgezette CCMs12004
 Ambassades in partnerlanden geven ondersteuning bij de implementatie van het WTO/TRIPs besluit over goedkope medicijnen.2004
 Nederland draagt inhoudelijk en financieel bij aan het opzetten en beheren van een buffervoorraad Aids-remmers t.b.v. zuidelijk Afrika2005
InternationaalNederlandse bijdrage aan GFATM wordt gehandhaafd op huidig niveau van EUR 45 miljoen per jaar.2004
 Nederlandse inzet in WTO/TRIPs draagt bij aan snelle en loyale implementatie van de overeenkomst over goedkope medicijnen.2004
 Nederland levert een inhoudelijke bijdrage aan het opzetten van een Global Commodity Facility en levert na succesvolle lancering een financiële bijdrage.2006
 Nederlandse blijft bijdragen aan internationale organisaties die cruciaal zijn voor beleidsuitvoering. 
NederlandKabinetsbesluit over beleidsregels bij de Rijksoctrooiwet geven de Nederlandse generieke producent recht op dwanglicentie voor export. 2005
Meer investeren in de ontwikkeling van nieuwe preventieve technologieën  
Departement  
BilateraalNederland zet zich in voor het vergroten van de eigen capaciteit van ontwikkelingslanden en hun betrokkenheid bij de bij de ontwikkeling van nieuwe middelen o.m. door Nederlandse inzet en een financiële bijdrage van EUR 20 miljoen aan EDTCP22007
InternationaalIers-Nederlandse bijeenkomst tijdens EU voorzitterschap draagt bij aan grotere bewustwording en financiële steun vanuit EU.06/04
 Blijvende financiële bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe preventieve technologieën die toepasbaar en toegankelijk zijn voor mensen in ontwikkelingslanden via het International Aids Vaccine Initiative en het International Partnership on Microbicides2007
NederlandGoede afstemming en samenwerking met het Aids Fonds (partner van IAVI en IPM). 2004
Betere opvang van Aidswezen (OVC3)  
Departement  
BilateraalIn 5 partnerlanden in Afrika is aandacht voor Aidswezen integraal onderdeel van sectorbeleid voor de onderwijs- en de gezondheidssector.2007
 In 5 partnerlanden in Afrika worden nationale plannen voor de opvang van Aidswezen ondersteund. 2007
InternationaalNederland verhoogt de bijdrage aan UNICEF voor de uitvoering van hun beleid t.a.v. Aidswezen en ondersteuning van kwetsbare kinderen (kinderprostitutie, kinderhandel). 2007
NederlandNederlandse organisaties werkzaam op gebied van HIV/Aids en/of kinderen werken samen in een kennisforum Aidswezen op gebied van coördinatie en beleidsontwikkeling op dit gebied. 2004

1 Country Coordinating Mechanism

2 European and developing countries clinical trials partnership

3 Orphans and Vulnerable Children

Naar boven