29 644
Planologische Kernbeslissing Nota Mobiliteit

nr. 84
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 november 2007

Hierbij bied ik u namens het kabinet de binnenvaartbrief aan. Het kabinet heeft aan deze brief als titel «Varen voor een vitale economie: een veilige en duurzame binnenvaart» meegegeven. Het kabinet heeft in het Coalitieakkoord aangekondigd dat goederenvervoer over water en de innovatie van de binnenvaart zullen worden gestimuleerd. In de binnenvaartbrief geeft het kabinet aan welke maatregelen getroffen worden om aan deze intentie invulling te geven.

De binnenvaart wordt de komende jaren duurzamer, veiliger en concurrerender. Hiervoor treft het kabinet 10 nieuwe maatregelen en 24 bestaande maatregelen. Een impuls van 55 miljoen euro aan binnenhavens moet ervoor zorgen dat bedrijven ook in de toekomst gebruik kunnen maken van de binnenvaart. Zonder binnenhavens heeft de binnenvaart namelijk geen kans. De concurrentiepositie van de binnenvaart wordt verder versterkt. Ten eerste door de overslag en het transport van containers door binnenvaartschepen betrouwbaarder te maken. Ten tweede door ondernemers te helpen om met kleine schepen een goed binnenvaartproduct aan te bieden. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol. Tot slot moet het programma «VoortVarend Besparen» ervoor zorgen dat de hele Nederlandse binnenvaartvloot vijf procent minder CO2-uitstoot.

Het succes van deze en andere maatregelen uit de binnenvaartbrief wordt mede bepaald door regionale overheden en het bedrijfsleven. Het kabinet wil dan ook de samenwerking met deze partners versterken.

De binnenvaartbrief bouwt voort op de Nota Mobiliteit en is een resultaat van actie 17 uit de «Beleidsbrief logistiek en supply chains». Deze aanbiedingsbrief kent naast de binnenvaartbrief zelf nog drie bijlagen1.

Met bijlage 1 wordt invulling gegeven aan de toezegging van de minister van Verkeer en Waterstaat van april 2007 om in het kader van de Netwerkaanpak een «Landelijke markt- en capaciteitsanalyse voor de vaarwegen» (LMCA) op te stellen. Andere LMCA’s zijn uitgevoerd voor de netwerken van wegen en spoor en voor het regionaal openbaar vervoer. Over de samenhangende conclusies van deze LMCA’s ontvangt u voor de begrotingsbehandeling een brief.

Bijlage 2 is een second opinion van het Centraal planbureau op deze zogenaamde LMCA. Bijlage 3 bevat de beleidsdoorlichting «Benutting binnenvaart en vaarwegen» die is aangekondigd in de begroting 2007.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven