29 557
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2004 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE Blz.

    
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL2
 Wetsartikelen 1 en 22
    
B.BEGROTINGSTOELICHTING3
 1.Leeswijzer3
 2.Het beleid3
 2.1.Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3
 2.2.De artikelen7
  1: Grondwet en democratie7
  2: Politie7
  3: Rampenbeheersing en brandweer10
  4: Partners in veiligheid10
  5: Nationale Veiligheid12
  6: Functioneren Openbaar Bestuur12
  7: Informatiebeleid Openbare Sector14
  9: Grotestedenbeleid15
  10: Arbeidszaken overheid16
  11: Kwaliteit Rijksdienst17
  12: Algemeen19
  13: Nominaal en onvoorzien19
  14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid20
 3.Baten-lastendiensten20
 4.De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid24

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

Th. C. de Graaf

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Inhoud 1e suppletore begroting

Deze suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2004 en van budgettaire gevolgen van enkele nieuwe beleidsplannen, die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en waar nodig toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen. Mutaties van € 2 mln of meer worden van een korte toelichting voorzien.

De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2004. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota wordtopgenomen in de ontwerp-begroting 2005.

Opbouw 1e suppletore begroting

De suppletore begroting bestaat uit:

A. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstel

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 De niet-beleidsartikelen

3. Baten-lastendiensten

4. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x € 1 000)

Totaal begrotingArt.nr.VerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerp-begroting 2004 4 898 6074 966 858210 866
Belangrijkste1e suppletore mutaties:    
1) Terrorismebestrijding2.2200200 
2) Beveiliging voorzitterschap EU2.28 6008 600 
3) Beveiliging voorzitterschap EU2.34 5004 500 
4) Groot materieel politie2.31 1781 178 
5) Terrorismebestrijding2.3400400 
6) Nibra3.2800800 
7) WTS3.35 5005 500 
8) Territoriale congruentie3.31 5001 500 
9) Beveiliging voorzitterschap EU4.1100100 
10) Beveiliging voorzitterschap EU4.2100100 
11a) ITO Radiobediensystemen4.445 40045 400 
11b) ITO Radiobediensystemen – aflossing4.4– 2 250– 2 250 
11c) ITO Radiobediensystemen – rente4.4– 2 455– 2 455 
12) Beveiliging voorzitterschap EU5.1700700 
13) AIVD Terrorismebestrijding5.1800800 
14a) Efficiency GSB9.3– 3 000– 3 000 
14b) Veiligheidspijler GSB III9.320 00020 000 
14c) Veiligheidspijler GSB III – intertemporele compensatie9.3– 24 000– 24 000 
15) Werkgelegenheidsimpuls9.3162 718 
16) St. Administratie Indonesische Pensioenen10.5– 3 000– 3 000 
17) Versobering ontwikkelingsproducten ABD11.2– 1 000– 1 000 
18a) Compensatie arbeidsvoorwaarden11.611 25111 251 
18b) Efficiency taakstelling ivm compensatie arbeidsvoorwaarden13.3– 5 305– 5 305 
18c) Efficiency taakstelling ivm compensatie arbeidsvoorwaarden13.3– 300– 300 
19) Huisvesting BZK12.1– 1 200– 1 200 
20) Aanwending eindejaarsmargeDiv70 27470 274 
21) Verhoging ontvangstenraming politie2.0  5 000
22) Overige mutaties 75 38960 0348 972
Stand 1e suppletore begroting 2004 5 251 5075 141 685224 838

Specificatie:

Artikelen 2.2, 2.3, 4.1, 4.2 en 5.1. Beveiliging voorzitterschap EU

In verband met de veiligheidskosten die zijn verbonden aan het EU-voorzitterschap worden middelen overgeboekt van Buitenlandse Zaken naar BZK. Deze kosten worden hierna ter beschikking gesteld aan regiokorpsen van de politie, KLPD, AIVD en NCC. In totaal gaat het om een bedrag van € 14 mln.

Artikel 2.3. Groot materieel politie

Met de voorgestelde mutatie wordt het budget afgestemd op het investeringsprogramma voor bewakingscontainers, VRT's (voertuigen voor verscherpt rijdend toezicht) en waterwerpers.

Artikel 3.2. Nibra

BZK heeft in 2003 met het Nibra een nieuwe manier van werken afgesproken: er wordt niet meer jaarlijks een (lumpsum) bedrag ter beschikking gesteld, maar er wordt vanuit BZK aangegeven welke activiteiten tegen welke prijs (plafondbedragen) jaarlijks van het Nibra worden afgenomen. De overgangsregeling vergt dit jaar extra midelen.

Artikel 3.3.

– WTS Waterschade Gedupeerden van de wateroverlast 1998, van de wateroverlast 2003 en van de dijkdoorbraak in Wilnis 2003 kunnen aanspraak maken op regelingen op grond van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen (WTS). De afhandeling heeft in 2003 vertraging opgelopen, met name als gevolg van de lange afhandelingduur van bezwaar- en beroepszaken. Naar verwachting zal in 2004 de afhandeling grotendeels kunnen worden afgerond.

Territoriale Congruentie (TC) De realisatie van territoriale congruentie van de veiligheidsregio's vergt dit jaar € 1,5 mln.

Artikel 4.4. RABS ITO C2000

De door het agentschap ITO aangegane lening voor de Radiobediensystemen C2000 wordt dit jaar in z'n geheel afgelost. Deze aflossing is onvermijdelijk omdat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het project C2000 is overgedragen aan de projectdirectie C2000. Hierdoor kan deze lening niet langer op de balans van het agentschap ITO worden verantwoord. Ten behoeve van de aflossing van de lening wordt de begrotingsraming verhoogd en de meerjarenraming voor de komende 10 jaar verlaagd.

Artikel 9.3.

– Efficiency GSB Door samenvoeging van geldstromen richting grote steden en andere maatregelen treedt er een efficiencywinst op bij het Grotestedenbeleid.

– Veiligheidspijler GSB III De middelen voor veiligheid in GSB-III zijn vanaf 2004 tot en met 2011 beschikbaar en bedragen € 20 mln per jaar. Middels intertemporele compensaties worden de middelen verdeeld over de periode 2005–2009 ten behoeve van de derde convenantperiode.

– Werkgelegenheidsimpuls (WI) Als gevolg van de omhanging van artikel 12.2 naar 9.3 (zie OW 2004) van de WI moeten de verplichtingen van de werkgelegenheidsimpuls opnieuw worden aangemaakt in het financiële systeem van BZK. Omdat de verplichtingenruimte voor de kasjaren 2004–2010 destijds is gebruikt bij het aanmaken van dezelfde verplichting over deze jaren, is er geen verplichtingenruimte meer voor het opnieuw aanmaken van deze (oude) verplichting. Derhalve moet de verplichtingenruimte voor het jaar 2004 (eenmalig) worden opgehoogd met € 162,7 mln. Het gaat om een technische mutatie. Het betreft immers het aanmaken van dezelfde verplichting die destijds is aangemaakt; het gaat niet om een nieuwe verplichting.

Artikel 10.5. SAIP

De raming van de uitgaven Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP) wordt aangepast in het licht van de demografische ontwikkeling van de doelgroep.

Artikel 11.6 en 13.3 Arbeidsvoorwaarden en taakstelling

In verband met de stijging van de werkgeverslasten als gevolg van onder meer het Herstelplan ABP, is besloten kabinetssectoren die hierdoor geconfronteerd worden met een negatieve arbeidsvoorwaardenruimte, compensatie te verlenen (tranche 2004). Voor de sector Rijk bedraagt deze compensatie € 11,3 mln.

Ter dekking van dit bedrag zal een algemene generieke taakstelling worden opgelegd aan alle kabinetssectoren (eveneens structureel vanaf 2004). Deze taakstelling wordt verwerkt op de departementale begrotingen waartoe de kabinetssectoren behoren, naar rato van de loongrondslag van de kabinetssectoren. De taakstelling van de sector Rijk zal worden verdeeld over de verschillende departementale begrotingen op basis van de looncodes behorend tot de sector Rijk. Voor BZK betekent dit een aanvullende taakstelling van € 0,3 mln. Voor de sector Politie bedraagt dit € 5,3 mln.

Artikel 12.1. Huisvesting: sparen voor later (intertemporele compensatie)

Het huidige overschot op het huisvestingsbudget ad € 1,2 mln wordt gespaard om te zijner tijd in te kunnen zetten voor de nieuwbouw BZK.

Diverse artikelen: Aanwending eindejaarsmarge

In tabel 2 wordt een overzicht gegeven van de aanwending van de eindejaarsmarge naar operationeel doel.

Tabel 2: Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)

Operationeel doelOmschrijving onderwerpBedrag
1.1Onderzoeksbudget CZW80
1.1Voorlichting verkiezingen EP100
1.1Juristenpool100
2.2Meerjarige bestuurlijke afspraken politie19 200
2.3Terreurbijstrijding2 700
3.3NBC budget8 900
3.3Bewust veiliger500
4.1Eenheid bewaking en beveiliging1 500
4.2Project Vitaal1 200
6.1Team 2004 voorzitterschap EU100
6.2Benchmarking350
6.2BANS100
6.2Gekozen burgemeester190
6.2Ketenregie175
7.4Biometrie1 550
10.6Bureau Internationale Ambtenaren (BIA)425
10.6Innovatie Kwaliteit Publieke sector (IKP)530
11.6Arbeidsvoorwaarden5 000
12.1Centrale staf2 574
 Totaal reguliere eindejaarsmarge BZK45 274
11.6Eindejaarsmarge inzake Arbeidsvoorwaarden25 000
 Totaal70 274

De totale reguliere eindejaarsmarge op hoofdstuk VII bedraagt € 45,274 mln. Een belangrijk deel van de eindejaarsmarge (€ 19 mln) is bestemd voor de bestuurlijke meerjarenafspraken met de politiekorpsen. Begin februari van dit jaar is met de politiekorpsen overeenstemming bereikt over het realiseren van de kabinetsdoelstelling voor de politiesterkte. Hierover is een meerjarige afspraak gemaakt die zich tevens richt op een aantal andere onderwerpen, waaronder een normering van de uitgaven van de korpsen voor ICT.

Op het gebied van arbeidsvoorwaarden wordt een beroep gedaan op de separate eindejaarsmarge van € 25 mln. Daarnaast wordt via de reguliere eindejaarsmarge additioneel € 5 mln toegevoegd aan de arbeidsvoorwaardenmiddelen voor 2004.

Overige mutaties

Onder de overige mutaties is de verwerking van de efficiencytaakstelling begrepen. Bij het opstellen van de ontwerp-begroting 2003 is genoemde taakstelling tijdelijk op artikel 13 (Nominaal en onvoorzien) geboekt. In deze 1e suppletore begroting wordt deze taakstelling toegedeeld aan de beleidsartikelen. In tabel 3 wordt de verdeling van de efficiencytaakstelling (totaal € 1,1 mln) weergegeven.

Tabel 3a: Verwerking efficiencytaakstelling (x € 1 000)

Operationeel doelOmschrijving operationeel doelBedrag
1.1Grondwet en democratie – apparaat10
2.1Politie – apparaat51
3.3Rampenbeheersing en brandweer – ondersteunen partners in rampenbestrijding50
4.1Partners in veiligheid – apparaat35
10.1Arbeidszaken Overheid – apparaat63
11.2Kwaliteit Rijksdienst – topmanagers Rijksdienst16
12.1Algemeen – apparaat440
13.3Nominaal en onvoorzien – nog te verdelen naar DGKB42
14.1Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid – inspectie openbare orde en veiligheid15
Totaal 722

Tabel 3b: Verwerking efficiencytaakstelling agentschappen (x € 1 000)

3.3Rampenbeheersing en brandweer – ondersteunen partners in rampenbestrijding (inzake agentschap Laser)4
4.3Partners in veiligheid – ICT infrastructuur (inzake agentschap ITO)111
4.4Partners in veiligheid – netwerk C2000 (inzake agentschap ITO)247
7.3Informatiebeleid Openbare Sector – (inzake agentschap CAS)20
Totaal 382

2.2. De artikelen

BELEIDSARTIKEL 1: GRONDWET EN DEMOCRATIE

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

1: Grondwet en democratieStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen5 896 1216 017– 833– 819– 840– 840
1. apparaat5 896 1216 017– 833– 819– 840– 840
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  121 – 833– 819– 840– 840
         
Uitgaven5 896 1216 017– 833– 819– 840– 840
1. apparaat5 896 1216 017– 833– 819– 840– 840
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  121 – 833– 819– 840– 840
         
Ontvangsten0  0    

1.1.a. Reallocatie (diversen): kiesstelsel ad € 0,4 mln. Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.

BELEIDSARTIKEL 2: POLITIE

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

2: PolitieStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen3 969 396 25 3563 994 752– 37 316– 25 568– 30 264– 24 266
1. apparaat15 975 – 47915 496– 421– 471– 573– 573
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 479 – 421– 471– 573– 573
2. politie op regionaal niveau3 099 994 5 9043 105 898-36 972– 27 800– 36 624– 27 800
a. terrorismebestrijding  200 200200200200
b. beveiliging voorzitterschap EU  8 600     
c. technische bijstelling        
* Overgang Defensiepersoneel naar BZK (motie v. Aartsen)  10 500 18 800   
* taken IND en gemeenten  – 28 000 – 28 000– 28 000– 28 000– 28 000
* meerjarige bestuurlijke afspraken politie  19 200     
* inhouding C2000 korpsen  – 13 978 – 27 972   
* meerjarige bestuurlijke afspraken politie (IC)  8 824   – 8 824 
* overboeking  558     
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau421 140 10 491431 631– 2632 3636 5933 767
a. groot materieel politie  1 178 – 1 679– 1 7112 519– 307
b. terrorismebestrijding  400 400400400400
c. beveiliging voorzitterschap EU  4 500     
d. technische bijstelling        
* terreurbestrijding  2 700     
* LRT-gelden  2 615 2 5932 5932 5932 593
* overboeking  – 646     
* reallocatie (diversen)  – 256 – 1 5771 0811 0811 081
4. prestatievermogen van de politie75 326 – 17575 151– 175– 175– 175– 175
a. technische bijstelling        
* reallocatie  – 175 – 175– 175– 175– 175
5. adequaat niveau van politiepersoneel175 019 9 615184 634515515515515
a. technische bijstelling        
* frictiekosten LSOP en diversen  9 100     
* reallocatie  515 515515515515
6. geneeskundige verzorging politie181 942  181 942    
         
Uitgaven3 940 061 25 3563 965 417– 37 316– 25 568– 30 264– 24 266
1. apparaat15 975 – 47915 496– 421– 471– 573– 573
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 479 – 421– 471– 573– 573
2. politie op regionaal niveau3 071 286 5 9043 077 190– 36 972– 27 800– 36 624– 27 800
a. terrorismebestrijding  200 200200200200
b. beveiliging voorzitterschap EU  8 600     
c. technische bijstelling        
* Overgang Defensiepersoneel naar BZK (motie v. Aartsen)  10 500 18 800   
* taken IND en gemeenten  – 28 000 – 28 000– 28 000– 28 000– 28 000
* meerjarige bestuurlijke afspraken politie  19 200     
* inhouding C2000 korpsen  – 13 978 – 27 972   
* meerjarige bestuurlijke afspraken politie (IC)  8 824   – 8 824 
* overboeking  558     
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau420 512 10 491431 003– 2632 3636 5933 767
a. groot materieel politie  1 178 – 1 679– 1 7112 519– 307
b. terrorismebestrijding  400 400400400400
c. beveiliging voorzitterschap EU  4 500     
d. technische bijstelling        
* terreurbestrijding  2 700     
* LRT-gelden  2 615 2 5932 5932 5932 593
* overboeking  – 646     
* reallocatie (diversen)  – 256 – 1 5771 0811 0811 081
4. prestatievermogen van de politie75 238 – 17575 063– 175– 175– 175– 175
a. technische bijstelling        
* reallocatie  – 175 – 175– 175– 175– 175
5. adequaat niveau van politiepersoneel175 108 9 615184 723515515515515
c. technische bijstelling        
* frictiekosten LSOP en diversen  9 100     
* reallocatie  515 515515515515
6. geneeskundige verzorging politie181 942  181 942    
a.        
Ontvangsten180 159 5 000185 1595 0005 0005 0005 000
a. ramingsbijstelling  5 000 5 0005 0005 0005 000

2.2.c. Overgang Defensiepersoneel naar BZK: Motie-Van Aartsen.

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen is de Motie-Van Aartsen aangenomen waarin de regering wordt verzocht de tijdelijke afname van de politiesterkte in 2004 ongedaan te maken. Hiertoe zijn met Defensie afspraken gemaakt om 250 af te vloeien Defensiemedewerkers om te scholen tot politieagenten. De voortvloeiende uitgaven ad € 29,3 mln (inclusief salarissen en materieel, exclusief loonsuppletie) (€ 10,5 mln in 2004 en €18,8 mln in 2005) worden overgeboekt van de Defensiebegroting naar de begroting van BZK. 2.2.c/2.3.d. Inhouding C2000 korpsen ad –€ 13,978 mln /Reallocatie (diversen): Inhouding C2000 korpsen ad –€ 1,337 mln.

De mutaties betreffen de bijdrage van de regiokorpsen en KLPD in C2000 (artikel 4.4.d). In het kader van de besluitvorming over het eindrapport van de Werkgroep Kosten en Baten (WKB) zijn afspraken gemaakt over de centrale en decentrale exploitatiekosten van het project C2000. Om de centrale exploitatiekosten te kunnen financieren heeft de werkgroep een voorstel voor de jaren 2004 en 2005 ontwikkeld dat door de opdrachtgevende ministeries (BZK, VWS en Defensie) is geaccordeerd. Dit financieringsvoorstel is gebaseerd op een doorbelasting van de centrale exploitatiekosten aan de opdrachtgevende ministeries. Om deze afspraken gestand te doen zijn door Defensie en VWS financiële middelen beschikbaar gesteld.

2.2.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).

Zie artikel 5.1.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).

2.5.a. Frictiekosten LSOP.

Zie artikel 4.4.d.

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

3: Rampenbeheersing en brandweerStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen137 462 16 965154 4273 075– 179– 186– 186
1. apparaat9 843 – 2169 627– 216– 216– 216– 216
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 216 – 216– 216– 216– 216
2. ondersteunen brandweer7 776 2 50910 285– 800   
a. Nibra  800 – 800   
b. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  218     
* reallocatie (diversen)  1 491     
3. ondersteunen partners in rampenbestrijding119 843 14 672134 5154 091373030
a. WTS  5 500 5 500   
b. territoriale congruentie  1 500 – 1 500   
c. technische bijstelling        
* NBC  8 900     
* reallocatie (diversen)  – 1 228 91373030
         
Uitgaven138 854 16 965155 8193 075– 179– 186– 186
1. apparaat9 843 – 2169 627– 216– 216– 216– 216
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 216 – 216– 216– 216– 216
2. ondersteunen brandweer7 804 2 50910 313– 800   
a. Nibra  800 – 800   
c. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  218     
* reallocatie (diversen)  1 491     
3. ondersteunen partners in rampenbestrijding121 207 14 672135 8794 091373030
a. WTS  5 500 5 500   
b. territoriale congruentie  1 500 – 1 500   
c. technische bijstelling        
* NBC  8 900     
* reallocatie (diversen)  – 1 228 91373030
         
Ontvangsten250  250    

BELEIDSARTIKEL 4: PARTNERS IN VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

4: Partners in veiligheidStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen222 130 50 411272 54127 173– 6 305– 7 191– 7 191
1. apparaat6 697 1 3958 092– 167– 202– 272– 272
a. beveiliging voorzitterschap EU  100     
b. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  1 295 – 167– 202– 272– 272
2. integraal veiligheidsbeleid4 954 1 8056 759    
a. beveiliging voorzitterschap EU  100     
b. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  1 705     
3. ICT-infrastructuur76 116 – 47275 644– 919– 1 038– 1 786– 1 786
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 472 – 919– 1 038– 1 786– 1 786
4. netwerk C2000132 508 47 508180 01628 259– 5 065– 5 133– 5 133
a. ITO radiobediensystemen  45 400     
b. radiobediensystemen aflossing  – 2 250 – 2 250– 2 250– 2 250– 2 250
c. radiobediensystemen rentecompensatie  – 2 455 – 2 209– 1 964– 1 964– 1 964
d. technische bijstelling        
* inhouding C2000 korpsen  15 315 30 630   
* frictiekosten LSOP en diversen  – 9 100     
* overboeking  1 350 2 700   
* reallocatie (diversen)  – 752 – 612– 851– 919– 919
5. projecten1 855 1752 030    
a. technische bijstelling        
* desaldering  175     
         
Uitgaven257 305 50 411307 71627 173– 6 305– 7 1 91– 7 191
1. apparaat6 697 1 3958 092– 167– 202– 272– 27 2
a. beveiliging voorzitterschap EU  100     
a. technische bijstelling        
* reallocatie  1 295 – 167– 202– 272– 272
2. integraal veiligheidsbeleid4 954 1 8056 759    
a. beveiliging voorzitterschap EU  100     
b. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  1 705     
3. ICT-infrastructuur76 116 – 47275 644– 919– 1 038– 1 786– 1 786
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 472 – 919– 1 038– 1 786– 1 786
4. netwerk C2000166 683 47 508214 19128 259– 5 065– 5 133– 5 133
a. ITO radiobediensystemen  45 400     
b. radiobediensystemen aflossing  – 2 250 – 2 250– 2 250– 2 250– 2 250
c. radiobediensystemen rentecompensatie  – 2 455 – 2 209– 1 964– 1 964– 1 964
d. technische bijstelling        
* inhouding C2000 korpsen  15 315 30 630   
* frictiekosten LSOP en diversen  – 9 100     
* overboeking  1 350 2 700   
* reallocatie (diversen)  – 752 – 612– 851– 919– 919
5. projecten2 855 1753 030    
a. technische bijstelling        
* desaldering  175     
         
Ontvangsten0 175175    
a. technische bijstelling        
* desaldering  175     

4.4.d. Frictiekosten LSOP.

Binnen de BZK-begroting is voor 2004 een bedrag van € 9,1 mln vrijgespeeld om uitvoeringsproblemen op het gebied van politie, onder andere vanwege frictiekosten bij het LSOP (artikel 2.5.a.), zelf op te lossen.

4.4.d. Inhouding C2000 korpsen.

Zie de artikelen 2.2.c. Inhouding C2000 korpsen ad –€ 13,978 mln en 2.3.d. Reallocatie (diversen): Inhouding C2000 korpsen ad –€ 1,337 mln.

BELEIDSARTIKEL 5: NATIONALE VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

5: Nationale VeiligheidStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen81 550 2 94384 4931 0741 0749 8981 074
1. apparaat78 477 2 94381 4201 0741 0749 8981 074
a. terrorismebestrijding  800 800800800800
b. beveiliging voorzitterschap EU  700     
c. technische bijstelling        
* huisvesting AIVD  10 000     
* huisvesting AIVD  – 8 824   8 824 
* reallocatie (diversen)  267 274274274274
2. geheime uitgaven3 073  3 073    
         
Uitgaven81 550 2 94384 4931 0741 0749 8981 074
1. apparaat78 477 2 94381 4201 0741 0749 8981 074
a. terrorismebestrijding  800 800800800800
b. beveiliging voorzitterschap EU  700     
c. technische bijstelling        
* huisvesting AIVD  10 000     
* huisvesting AIVD  – 8 824   8 824 
* reallocatie (diversen)  267 274274274274
2. geheime uitgaven3 073  3 073    
         
Ontvangsten91  91    

5.1.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).

Tussen het politieartikel (artikel 2.2.c.) en de AIVD is een spiegelbeeldige compensatie aangebracht waarbij in 2004 budget van de AIVD wordt gerealloceerd naar politie, met in 2007 een gespiegelde beweging. Dit maakte het mogelijk de meerjarige bestuurlijke afspraken met de korpsen rond te krijgen. Bij de AIVD is deze kasverschuiving mogelijk vanwege de verhuizing naar Zoetermeer, die pas vanaf 2007 zijn beslag krijgt.

BELEIDSARTIKEL 6: FUNCTIONEREN OPENBAAR BESTUUR

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

6: Functioneren Openbaar BestuurStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen35 210 2 89938 109291267268268
1. apparaat8 222 8929 114618594595595
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  892 618594595595
2. inrichting en werking openbaar bestuur5 634 1 8697 503– 327– 327– 327– 327
a. correctie verplichtingen  11 000     
b. technische bijstelling        
* bijdrage aan verschillende projecten  – 9 400     
* overboeking (diversen)  – 39     
* reallocatie (diversen)  308 – 327– 327– 327– 327
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtdragers5 745 – 1625 583    
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 162     
4. faciliteren politieke ambtsdragers15 609 30015 909    
c. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  300     
         
Uitgaven46 810 – 8 10138 709291267268268
1. apparaat8 222 8929 114618594595595
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  892 618594595595
2. inrichting en werking openbaar bestuur16 634 – 9 1317 503– 327– 327– 327– 327
b. technische bijstelling        
* bijdrage aan verschillende projecten  – 9 400     
* overboeking (diversen)  – 39     
* reallocatie (diversen)  308 – 327– 327– 327– 327
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtdragers6 345 – 1626 183    
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 162     
4. faciliteren politieke ambtsdragers15 609 30015 909    
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  300     
         
Ontvangsten168  168    

6.2.a. Correctie verplichtingen.

In 2002 zijn de betalingen voor de Haagse deelgemeenten versneld uitgevoerd. Om voor dit bedrag de totale verplichting aan te maken in het financiële systeem was een aanpassing van de verplichtingruimte uit 2003 en 2004 nodig. Dit is in 2002 bij 2e suppletore begroting goedgekeurd en doorgevoerd. Maar omdat dit alleen een verplichtingenschuif betrof, en de € 11 mln aan de kaskant nog steeds in 2003 en 2004 zal worden uitgegeven, is alsnog de verplichtingruimte benodigd voor beide jaren.

6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.

Als gevolg van aantal versnellingen op het terrein van openbaar bestuur in voorgaande jaren is binnen artikel 6 incidenteel ruimte van € 11 mln ontstaan in 2004. Deze ruimte wordt in 2004 gebruikt om een aantal knelpunten binnen de BZK-begroting op te lossen. Hierbij gaat het om de volgende onderwerpen: kiesstelsel (€ 0,4 mln, art. 1), gekozen burgemeester (€ 1,6 mln, art. 6), programma Andere Overheid (€ 5 mln, art. 7) en veiligheid GSB III (€ 4 mln, art. 9).

BELEIDSARTIKEL 7: INFORMATIEBELEID OPENBARE SECTOR

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

7: Informatiebeleid OpenbareStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen51 053 17 89568 9481 0741 9773 8494 158
1. apparaat2 199 9033 1029361 169941941
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  903 9361 169941941
2. verbeteren ICT-voorzieningen8 192 6 64814 840– 603– 404– 40– 40
a. correctie meerjarenraming verplichtingen  – 1 528 – 603– 404– 40– 40
b. technische bijstelling        
* NAP-gelden  5 429     
* project andere overheid  5 000     
* project andere overheid diversen  3 107     
* KOA  – 3 860     
* reallocatie (diversen)  – 1 500     
3. instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen5 164 2 0257 189– 1 550– 1 760– 206– 206
a. correctie meerjarenraming verplichtingen  5 883 – 1 532– 1 722– 128– 128
b. technische bijstelling        
* project andere overheid diversen  – 3 107     
* reallocatie (diversen)  – 751 – 18– 38– 78– 78
4. reisdocumenten en GBA-stelsel35 498 8 31943 8172 2912 9723 1543 463
a. technische bijstelling        
* KOA  3 860     
* reisdocumenten  2 720 2 2822 9633 1453 454
* overboeking (diversen)  – 29 – 29– 29– 29– 29
* reallocatie (diversen)  1 768 38383838
         
Uitgaven67 109 13 54080 6493 2094 1034 0174 326
1. apparaat2 199 9033 1029361 169941941
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  903 9361 169941941
2. verbeteren ICT-voorzieningen11 419 8 17619 595    
b. technische bijstelling        
* NAP-gelden  5 429     
* project andere overheid  5 000     
* project andere overheid diversen  3 107     
* KOA  – 3 860     
* reallocatie (diversen)  – 1 500     
3. instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen17 993 – 3 85814 135– 18– 38– 78– 78
b. technische bijstelling        
* project andere overheid diversen  – 3 107     
* reallocatie (diversen)  – 751 – 18– 38– 78– 78
4. reisdocumenten en GBA-stelsel35 498 8 31943 8172 2912 9723 1543 463
a. technische bijstelling        
* KOA  3 860     
* reisdocumenten  2 720 2 2822 9633 1453 454
* overboeking (diversen)  – 29 – 29– 29– 29– 29
* reallocatie (diversen)  1 768 38383838
         
Ontvangsten28 596 8 14936 7452 2822 9633 1453 454
a. technische bijstelling        
* NAP-gelden  5 429     
* reisdocumenten  2 720 2 2822 9633 1453 454

7.2.b./7.a. NAP-gelden.

De desalderingsboeking NAP (Nationaal Actieplan Elektronische Snelwegen) heeft betrekking op te declareren subsidies bij EZ. De ontvangsten (en de daaraan gekoppelde uitgaven) zijn o.a. voor de volgende programma's, stroomlijning basisgegevens, Elektronische Gemeente (EGEM) en voor het programma Open Standaarden en Open Source Software (OSOSS).

7.2.b. Project andere overheid.

Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.7.2.b /7.3.b. PAO diversen. Bij de begrotingsopzet is binnen artikel 7 tussen operationeel doel 7.2 en 7.3 een verdeling gemaakt waarbij 7.2 het beleid (voorwaardenscheppend) betreft en 7.3 de uitvoering (in stand houden en optimaliseren). De herschikking heeft betrekking op bedragen die worden overgeheveld vanuit het uitvoeringsdeel naar de beleidsvorming om de ontwikkeling te financieren op het ICT-terrein binnen de openbare sector.

7.2.b./7.4.a. KOA.

In 2003 is de organisatiestructuur van BZK gewijzigd. Voorheen vielen zowel de directie IOS (operationeel doel 7.1–7.3) als de directie BPR (operationeel doel 7.4) onder het directoraat-generaal OB. In de nieuwe structuur valt DIOS onder DGMOS, terwijl BPR valt onder DGKB. Kiezen op afstand (KOA) was een project dat werd uitgevoerd door BPR, maar begrotingstechnisch was ondergebracht onder artikel 7.2. Ten einde recht te doen aan de nieuwe organisatiestructuur, wordt het budget van KOA (€ 3,860 mln) voor 2004 overgeheveld van operationeel doel 7.2 naar 7.4.

7.4.a./7.a. Reisdocumenten.

Betreft een ophoging van de raming voor het aantal verkochte paspoorten.

BELEIDSARTIKEL 9: GROTESTEDENBELEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

9: GrotestedenbeleidStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen101 987 159 085261 0727 15528 15530 15523 155
1. apparaat3 600 – 3943 206– 645– 645– 645– 645
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 394 – 645– 645– 645– 645
2. faciliteren grotestedenbeleid3 181  3 181    
3. stimuleren grotestedenbeleid95 206 159 479254 6857 80028 80030 80023 800
a. veiligerheidspijler GSB III  20 000 20 00020 00020 00020 000
b. veiligerheidspijler GSB III  – 24 000 – 9 20011 80013 8006 800
c. efficiency GSB  – 3 000 – 3 000– 3 000– 3 000– 3 000
c. werkgelegenheidsimpuls  162 718     
d. technische bijstelling        
* veiligheid en GSB  4 000     
* overboeking (diversen)  – 239     
         
Uitgaven135 350 – 3 633131 7177 15528 15530 15523 155
1. apparaat3 600 – 3943 206– 645– 645– 645– 64 5
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 394 – 645– 645– 645– 645
2. faciliteren grotestedenbeleid3 715  3 715    
3. stimuleren grotestedenbeleid128 035 – 3 239124 7967 80028 80030 80023 800
a. veiligerheidspijler GSB III  20 000 20 00020 00020 00020 000
b. veiligerheidspijler GSB III  – 24 000 – 9 20011 80013 8006 800
c. efficiency GSB  – 3 000 – 3 000– 3 000– 3 000– 3 000
d. technische bijstelling        
* veiligheid en GSB  4 000     
* overboeking (diversen)  – 239     
Ontvangsten0  0    

9.3.d. Veiligheid en GSB. Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.

BELEIDSARTIKEL 10: ARBEIDSZAKEN OVERHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

10: Arbeidszaken overheidStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen88 308 – 1 51686 792– 9 322– 11 745– 16 180– 16 180
1. apparaat12 660 – 28712 373– 202255– 180– 180
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 136 – 136– 136– 136– 136
* reallocatie (diversen)  – 151 – 66391– 44– 44
5. uitkeringsregelingen57 513 – 3 00054 513– 9 000– 12 000– 16 000– 16 000
a. ramingsbijstelling SAIP  – 3 000 – 9 000– 12 000– 16 000– 16 000
6. randvoorwaarden sectoren/overheid18 135 1 77119 906– 120   
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 80 – 120   
* reallocatie (diversen)  1 708     
* desaldering (diversen)  143     
         
Uitgaven88 308 – 1 51686 792– 9 322– 11 745– 16 180– 16 180
1. apparaat12 660 – 28712 373– 202255– 180– 180
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 136 – 136– 136– 136– 136
* reallocatie (diversen)  – 151 – 66391– 44– 44
5. uitkeringsregelingen57 513 – 3 00054 513– 9 000– 12 000–  16 000– 16 000
a. ramingsbijstelling SAIP  – 3 000 – 9 000– 12 000– 16 000– 16 000
6. randvoorwaarden sectoren/overheid18 135 1 77119 906– 120   
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 80 – 120   
* reallocatie (diversen)  1 708     
* desaldering (diversen)  143     
Ontvangsten619 143762    
a. technische bijstelling        
* desaldering (diversen)  143     

BELEIDSARTIKEL 11: KWALITEIT RIJKSDIENST

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

11: Kwaliteit RijksdienstStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen119 420 15 226134 646– 15 408– 13 732– 13 228– 13 228
1. apparaat10 075 2 49112 5661 130377914914
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  138 138138138138
* reallocatie (diversen)  2 133 992239776776
* desaldering (diversen)  220     
2. topmanagers rijksdienst6 209 – 1 7124 497– 1 901– 1 917– 1 950– 1 950
a. versobering ontwikkelingsproducten ABD  – 1 000 – 1 000– 1 000– 1 000– 1 000
c. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 762 – 901– 917– 950– 950
* desaldering (diversen)  50     
5. garantieregelingen0  0    
6. professionele en goede medewerkers85 521 19 620105 141– 9 464– 7 019– 7 019– 7 019
a. compensatie neg. Arb voorw ruimte  11 251 11 25111 25111 25111 251
b. technische bijstelling        
* arbeidsvoorwaarden  30 000     
* overboeking (diversen)  – 21 330 – 19 956– 17 511– 17 511– 17 511
* reallocatie (diversen)  – 536 – 759– 759– 759– 759
* desaldering (diversen)  235     
7. functionerende organisatie0 327327327327327327
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  327 327327327327
8. functionerende bedrijfsvoering17 615 – 5 50012 115– 5 500– 5 500– 5 500– 5 500
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 5 240 – 5 240– 5 240– 5 240– 5 240
* reallocatie (diversen)  – 260 – 260– 260– 260– 260
(garantieverplichtingen)*(1 363)  (1 363)    
         
Uitgaven119 420 15 226134 646– 15 408– 13 732– 13 228– 13 228
1. apparaat10 075 2 49112 5661 130377914914
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  138 138138138138
* reallocatie (diversen)  2 133 992239776776
* desaldering (diversen)  220     
2. topmanagers rijksdienst6 209 – 1 7124 497– 1 901– 1 917– 1 950– 1 950
a. versobering ontwikkelingsproducten ABD  – 1 000 – 1 000– 1 000– 1 000– 1 000
b. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 762 – 901– 917– 950– 950
* desaldering (diversen)  50     
5. garantieregelingen0  0    
6. professionele en goede medewerkers85 521 19 620105 141– 9 464– 7 019– 7 019– 7 019
a. compensatie neg. Arb voorw ruimte  11 251 11 25111 25111 25111 251
b. technische bijstelling        
* arbeidsvoorwaarden  30 000     
* overboeking (diversen)  – 21 330 – 19 956– 17 511– 17 511– 17 511
* reallocatie (diversen)  – 536 – 759– 759– 759– 759
* desaldering (diversen)  235     
7. functionerende organisatie0 327327327327327327
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  327 327327327327
8. functionerende bedrijfsvoering17 615 – 5 50012 115– 5 500– 5 500– 5 500– 5 500
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  – 5 240 – 5 240– 5 240– 5 240– 5 240
* reallocatie (diversen)  – 260 – 260– 260– 260– 260
         
Ontvangsten0 505505    
b. technische bijstelling        
* desaldering (diversen)  505     
* Garantieverplichtingen zijn niet meegenomen in de totaaltelling.        

11.6.a. Arbeidsvoorwaarden.

In het Hoofdlijnenakkoord is mede gezien de veranderde economische situatie een ombuiging opgenomen waarbij de intensiteit van de maatregelen op het terrein van specifiek arbeidsmarkt- en informatiebeleid worden beperkt met € 37 mln in 2004 en € 45 mln structureel vanaf 2005. Deze bedragen zijn in de begroting 2004 verwerkt. Daarnaast heeft het Hoofdlijnenakkoord ook een aantal prioriteiten meegegeven. Dit heeft medio 2003 geleid tot het integraal heroverwegen van de activiteiten binnen artikel 11 waarbij bewuste keuzes moesten worden gemaakt die een neerslag vinden in 2003, doordat projecten die in 2004 niet meer kunnen worden uitgevoerd al in 2003 moesten worden getemporiseerd. Daardoor is in 2003 al minder uitgegeven. Deze ruimte is noodzakelijk voor arbeidsvoorwaardenbeleid in 2004 en wordt dientengevolge overgeheveld.

11.6.a. Overboeking (diversen): toelage en TOD op zaterdag.

In de arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2002–2003 zijn enkele wijzigingen afgesproken met betrekking tot de toelage onregelmatige diensten (TOD). Omdat een loonsomevenredige verdeling over de departementen niet mogelijk was, is het in de CAO gereserveerde budget op de begroting van BZK geplaatst en thans wordt dit meerjarig herverdeeld over de ministeries naar rato van het aantal personen dat recht heeft op TOD.

NIET-BELEIDSARTIKEL 12: ALGEMEEN

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

12: AlgemeenStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen81 506 2 38383 889277– 517– 1 397– 197
1. apparaat70 709 2 38373 092277– 517– 1 397– 197
a. huisvesting BZK  – 1 200    1 200
b. technische bijstelling        
* centrale staf  2 574     
* overboeking (diversen)  200 201   
* reallocatie (diversen)  809 76– 517– 1 397– 1 397
2. bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis10 797  10 797    
         
Uitgaven81 506 2 38383 889277– 517– 1 397– 197
1. apparaat70 709 2 38373 092277– 517– 1 397– 197
a. huisvesting BZK  – 1 200    1 200
b. technische bijstelling        
* centrale staf  2 574     
* overboeking (diversen)  200 201   
* reallocatie (diversen)  809 76– 517– 1 397– 1 397
2. bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis10 797  10 797    
         
Ontvangsten983  983    

NIET-BELEIDSARTIKEL 13: NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

13: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen– 1 226 61 16459 93861 35963 88366 84067 520
1. loonbijstelling2 48 32548 32747 74048 52149 07049 445
a. technische bijstelling        
* loonbijstelling tranche 2004  48 325 47 74048 52149 07049 445
2. prijsbijstelling– 38 17 38217 34417 10017 78218 06618 371
a. doelmatig aanbesteden  – 1 950 – 2 098– 2 268– 2 294– 2 090
b. technische bijstelling        
* uitdeling loonbijstelling  19 332 19 19820 05020 36020 461
3. onvoorzien– 1 190 – 4 543– 5 733– 3 481– 2 420– 296– 296
a. efficiency taakstelling  – 5 305 – 5 305– 5 305– 5 305– 5 305
b. efficiency taakstelling sector Rijk  – 300 – 300– 300– 300– 300
c. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  1 062 2 1243 1855 3095 309
         
Uitgaven– 1 226 61 16459 93861 35963 88366 84067 520
1. loonbijstelling2 48 32548 32747 74048 52149 07049 445
a. technische bijstelling        
* loonbijstelling tranche 2004  48 325 47 74048 52149 07049 445
2. prijsbijstelling– 38 17 38217 34417 10017 78218 06618 371
a. doelmatig aanbesteden  – 1 950 – 2 098– 2 268– 2 294– 2 090
c. technische bijstelling        
* uitdeling loonbijstelling  19 332 19 19820 05020 36020 461
3. onvoorzien– 1 190 – 4 543– 5 733– 3 481– 2 420– 296– 296
a. efficiency taakstelling  – 5 305 – 5 305– 5 305– 5 305– 5 305
b. efficiency taakstelling sector Rijk  – 300 – 300– 300– 300– 300
c. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  1 062 2 1243 1855 3095 309

BELEIDSARTIKEL 14: TOEZICHT EN ONDERZOEK OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheidStand ontwerpbegroting 2004Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting 2004Mutatie 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen5 915 – 325 88356– 45– 75– 75
1. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid3 440 1413 58156– 45– 75– 75
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  147 86   
* reallocatie (diversen)  – 6 – 30– 45– 75– 75
2. Onderzoeksraad voor veiligheid2 475 – 1732 302    
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 173     
         
Uitgaven5 915 – 325 88356– 45– 75– 75
1. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid3 440 1413 58156– 45– 75– 75
a. technische bijstelling        
* overboeking (diversen)  147 86   
* reallocatie (diversen)  – 6 – 30– 45– 75– 75
2. Onderzoeksraad voor veiligheid2 475 – 1732 302    
a. technische bijstelling        
* reallocatie (diversen)  – 173     

3. Baten-lastendiensten

BATEN-LASTENDIENST IVOP

Algemeen

In de ontwerpbegroting 2004 is een raming opgenomen op grond van het jaarplan voor het jaar 2003. De Algemene Vergadering van Deelnemers heeft op 4 december 2003 het Jaarplan voor het jaar 2004 vastgesteld. Door de voorgestelde mutaties voor de 1e suppletore begroting is deze besluitvorming over het Jaarplan voor het jaar 2004 verwerkt. Voor de jaren 2006 en 2007 worden geen gegevens meer in de begroting opgevoerd vanwege staking van activiteiten van het agentschap IVOP per 31 december 2005. Het resterende vermogen zal in de loop van het jaar 2006 worden verdeeld onder de deelnemers. Tevens is de begroting van het Shared Service Centre HRM (SSC HRM) io opgenomen in deze suppletore begroting.

Baten-lastendienst IVOP

Suppletore begroting 2004 (Voorjaarsnota)

Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota (in € 1 000)

Omschrijving(1)(2)(3)=(1)+(2)
 Oorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of –) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
Baten   
Opbrengst moederministerie33111 51911 850
Opbrengst overige ministeries5 254– 4544 800
Opbrengst derden2 682– 4222 260
Totaal omzet8 26710 64318 910
Rentebaten252550
Buitengewone baten   
Exploitatiebijdrage   
Totaal baten8 29210 66818 960
    
Lasten   
Kostprijs van de omzet   
Kosten IVOP3 1544 7937 947
Kosten extern4 3482 8027 150
Totaal kostprijs van de omzet7 5027 59515 097
Dekkingsresultaat   
Apparaatskosten   
* personele kosten2 5985 3947 992
* materiële kosten7921 7592 551
* afschrijvingskosten237– 104133
Totale apparaatskosten3 6277 04910 676
Dekking door declarabele uren3 6275 0028 629
Totaal dekkingsresultaat0– 2 047– 2 047
Totaal kostprijs van de omzet7 5029 64217 144
Directe kosten voor opdrachten8292081 037
Afschrijvingskosten systemen   
Dotaties voorzieningen   
Rentelasten   
Buitengewone lasten   
Totaal lasten8 3319 85018 181
    
Saldo van baten en lasten– 39818779

Baten

Omzet. De omzet van IVOP wordt naar boven bijgesteld met circa € 10,6 mln. Minder omzet vanwege terughoudend omgaan met onderhoud van de systemen (zie ook kostprijs omzet). Extra omzet moederdepartement vanwege migratieactiviteiten (€ 0,5 mln) in het kader van de geplande ontmanteling van de IVOP-dienstverlening en de IVOP-organisatie per 1 januari 2006, dienstverlening van IVOP aan de werkorganisatie SSC HRM (€ 1 mln) en de geplande kosten door de werkorganisatie SSC HRM (€ 10 mln).

Lasten

Kostprijs van de omzet. De kosten van externen wordt naar boven bijgesteld met € 2,8 mln. Een daling met circa € 1,2 mln vanwege een verlaging van de inzet van externe leveranciers en externe deskundigheid. Dit komt doordat het bestuur van IVOP en de Algemene Vergadering van Deelnemers in 2002 heeft ingestemd met het voorstel om de huidige IVOP-dienstverlening rond IPA en de personeel/financiële informatiesystemen per 1 januari 2006 te beëindigen met als gevolg dat deze systemen niet meer worden geüpgraded maar slechts onderhouden ter handhaving van het huidige dienstverleningsniveau.

Er is een stijging van de kosten van externe inhuur (€ 4 mln) ten behoeve van de werkorganisatie SSC HRM.

Apparaatskosten. De apparaatskosten worden met ruim € 7 mln naar boven bijgesteld. De extra materiele en personele inzet ten behoeve van de werkorganisatie SSC HRM wordt geraamd op € 6 mln. Het restant (€ 1 mln) wordt veroorzaakt door hogere kosten van inhuur van personeel door outplacement van het ambtelijk personeel.

Directe kosten voor opdrachten. De stijging van circa € 0,2 mln wordt veroorzaakt door een verhoogde aandacht voor de op kwalitatief hoogwaardige wijze in de lucht houden van het huidige IPA-systeem, hetgeen leidt tot hogere interne en externe controlekosten.

Baten-lastendienst IVOP

Overzicht vermogensontwikkeling (in € 1 000)

 20022003200420052006200 72008
1. Eigen vermogen per 1 januari8361448611 640641n.v.t.n.v.t.
2. Saldo van baten en lasten– 692717779– 999n.v.t. n.v.t.n.v.t.
3a. Uitkering aan moederministerie       
3b. Bijdrage moederministerie ter versterking van eigen       
vermogen       
3c. Overige mutaties in eigen vermogen    – 641  
3. Totaal directe mutaties in eigen vermogen    – 641n.v.t.n.v.t.
4. Eigen vermogen per 31 december (1+2+3)1448611 640641n.v.t.n.v.t.n.v.t.

Baten-lastendienst IVOP

Suppletore begroting 2004 (Voorjaarsnota)

Kasstroomoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota (in € 1 000)

Omschrijving(1)(2)(3)=(1)+(2)
 Oorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of -) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
1. Rekening courant RIC 1 januari1 6677 0738 740
    
2. Totaal operationele kasstroom– 1 052818– 234
Totaal investeringen (-/-)– 188 – 188
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)   
3. Totaal investeringskasstroom– 188 – 188
Eenmalige uitkering aan moederministerie (-/-)   
Eenmalige storting door moederministerie (+)   
Aflossingen op leningen (-/-)   
Beroep op leenfaciliteit (+)   
4. Totaal financieringskasstroom   
    
5. Rekening courant RIC 31 december (=1+2+3+4)4277 8918 318
(maximale roodstand € 0,5 mln.)   

4. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht (ECO) Grotestedenbeleid Stand Eerste suppletore begroting 2004

Categorie A steden zijn geadresseerden bedragen x 1 000

    2002200320042005200620072008Toelichting
Totaal GSB-breedtotaal beleidsterrein3 388 8273 546 4053 627 1732 983 0952 878 9512 879 4872 840 012Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
(excl. EU)totaal G251 854 9242 077 7472 285 584339 103256 640280 567287 004 
   totaal G5106 667107 084155 82318 81414 22515 62415 830 
            
I Totaal pijler Werk en Economietotaal beleidsterrein1 648 2301 619 0991 595 4231 624 3081 650 5491 654 1491 666 249 
   totaal G251 003 5901 053 6271 022 7128 76516 21133 74145 145 
   totaal G546 70449 23049 9025359892 0592 754 
            
II Totaal pijler Fysieke Infrastructuurtotaal beleidsterrein421 443656 605819 643635 035564 882574 718536 123  
   totaal G2596 337264 853464 718147 04258 29064 88059 459 
   totaal G513 14212 43118 9595 8338971 226737 
            
III Totaal pijler Sociale Infrastructuurtotaal beleidsterrein1 319 1541 270 7011 212 107723 752663 520650 620637 640  
   totaal G25754 997759 268798 154183 296182 139181 946182 400 
   totaal G546 82145 42486 96112 44612 33912 33912 339 
            
IV Totaal pijler EUtotaal beleidsterrein292 806298 028275 831282 294287 144p.m. p.m.  
   totaal G25289 710294 902272 916279 288284 077p.m.p.m. 
   totaal G5p.m.p.m. 

bedragen x 1 000

    2002200320042005200620072008Toelichting
I Pijler Werk en Economietotaal beleidsterrein1 648 2301 619 0991 595 4231 624 3081 650 5491 654 1491 666 249Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
   G251 003 5901 053 6271 022 7128 76516  21133 74145 145 
   G546 70449 23049 9025359892 0592 754 
            
SZWart. 3Instroom- en doorstroombanentotaal beleidsterrein968 044938 603     Met ingang van 1 januari 2004 is dit onderdeel opgenomen in het flexibel reïntegratiebudget FWI.De bedragen voor 2003 zijn de aan de gemeenten ter beschikking gestelde bedragen. Definitieve realisaties worden bekend wanneer de gemeenten hun jaaropgaven 2003 hebben ingediend (1 juli 2004) en de subsdie is vastgesteld.
  (bruto bedragen)G25681 815641 575 
Naar boven