Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29557 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29557 nr. 2 |
| A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 | |
| Wetsartikelen 1 en 2 | 2 | ||
| B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 | |
| 1. | Leeswijzer | 3 | |
| 2. | Het beleid | 3 | |
| 2.1. | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 | |
| 2.2. | De artikelen | 7 | |
| 1: Grondwet en democratie | 7 | ||
| 2: Politie | 7 | ||
| 3: Rampenbeheersing en brandweer | 10 | ||
| 4: Partners in veiligheid | 10 | ||
| 5: Nationale Veiligheid | 12 | ||
| 6: Functioneren Openbaar Bestuur | 12 | ||
| 7: Informatiebeleid Openbare Sector | 14 | ||
| 9: Grotestedenbeleid | 15 | ||
| 10: Arbeidszaken overheid | 16 | ||
| 11: Kwaliteit Rijksdienst | 17 | ||
| 12: Algemeen | 19 | ||
| 13: Nominaal en onvoorzien | 19 | ||
| 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 20 | ||
| 3. | Baten-lastendiensten | 20 | |
| 4. | De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid | 24 | |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
Th. C. de Graaf
Inhoud 1e suppletore begroting
Deze suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2004 en van budgettaire gevolgen van enkele nieuwe beleidsplannen, die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en waar nodig toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen. Mutaties van € 2 mln of meer worden van een korte toelichting voorzien.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2004. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota wordtopgenomen in de ontwerp-begroting 2005.
Opbouw 1e suppletore begroting
De suppletore begroting bestaat uit:
A. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstel
B. Begrotingstoelichting
1. Leeswijzer
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De beleidsartikelen
2.3 De niet-beleidsartikelen
3. Baten-lastendiensten
4. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x € 1 000)
| Totaal begroting | Art.nr. | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
|---|---|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 2004 | 4 898 607 | 4 966 858 | 210 866 | |
| Belangrijkste1e suppletore mutaties: | ||||
| 1) Terrorismebestrijding | 2.2 | 200 | 200 | |
| 2) Beveiliging voorzitterschap EU | 2.2 | 8 600 | 8 600 | |
| 3) Beveiliging voorzitterschap EU | 2.3 | 4 500 | 4 500 | |
| 4) Groot materieel politie | 2.3 | 1 178 | 1 178 | |
| 5) Terrorismebestrijding | 2.3 | 400 | 400 | |
| 6) Nibra | 3.2 | 800 | 800 | |
| 7) WTS | 3.3 | 5 500 | 5 500 | |
| 8) Territoriale congruentie | 3.3 | 1 500 | 1 500 | |
| 9) Beveiliging voorzitterschap EU | 4.1 | 100 | 100 | |
| 10) Beveiliging voorzitterschap EU | 4.2 | 100 | 100 | |
| 11a) ITO Radiobediensystemen | 4.4 | 45 400 | 45 400 | |
| 11b) ITO Radiobediensystemen – aflossing | 4.4 | – 2 250 | – 2 250 | |
| 11c) ITO Radiobediensystemen – rente | 4.4 | – 2 455 | – 2 455 | |
| 12) Beveiliging voorzitterschap EU | 5.1 | 700 | 700 | |
| 13) AIVD Terrorismebestrijding | 5.1 | 800 | 800 | |
| 14a) Efficiency GSB | 9.3 | – 3 000 | – 3 000 | |
| 14b) Veiligheidspijler GSB III | 9.3 | 20 000 | 20 000 | |
| 14c) Veiligheidspijler GSB III – intertemporele compensatie | 9.3 | – 24 000 | – 24 000 | |
| 15) Werkgelegenheidsimpuls | 9.3 | 162 718 | – | |
| 16) St. Administratie Indonesische Pensioenen | 10.5 | – 3 000 | – 3 000 | |
| 17) Versobering ontwikkelingsproducten ABD | 11.2 | – 1 000 | – 1 000 | |
| 18a) Compensatie arbeidsvoorwaarden | 11.6 | 11 251 | 11 251 | |
| 18b) Efficiency taakstelling ivm compensatie arbeidsvoorwaarden | 13.3 | – 5 305 | – 5 305 | |
| 18c) Efficiency taakstelling ivm compensatie arbeidsvoorwaarden | 13.3 | – 300 | – 300 | |
| 19) Huisvesting BZK | 12.1 | – 1 200 | – 1 200 | |
| 20) Aanwending eindejaarsmarge | Div | 70 274 | 70 274 | |
| 21) Verhoging ontvangstenraming politie | 2.0 | 5 000 | ||
| 22) Overige mutaties | 75 389 | 60 034 | 8 972 | |
| Stand 1e suppletore begroting 2004 | 5 251 507 | 5 141 685 | 224 838 |
Artikelen 2.2, 2.3, 4.1, 4.2 en 5.1. Beveiliging voorzitterschap EU
In verband met de veiligheidskosten die zijn verbonden aan het EU-voorzitterschap worden middelen overgeboekt van Buitenlandse Zaken naar BZK. Deze kosten worden hierna ter beschikking gesteld aan regiokorpsen van de politie, KLPD, AIVD en NCC. In totaal gaat het om een bedrag van € 14 mln.
Artikel 2.3. Groot materieel politie
Met de voorgestelde mutatie wordt het budget afgestemd op het investeringsprogramma voor bewakingscontainers, VRT's (voertuigen voor verscherpt rijdend toezicht) en waterwerpers.
BZK heeft in 2003 met het Nibra een nieuwe manier van werken afgesproken: er wordt niet meer jaarlijks een (lumpsum) bedrag ter beschikking gesteld, maar er wordt vanuit BZK aangegeven welke activiteiten tegen welke prijs (plafondbedragen) jaarlijks van het Nibra worden afgenomen. De overgangsregeling vergt dit jaar extra midelen.
– WTS Waterschade Gedupeerden van de wateroverlast 1998, van de wateroverlast 2003 en van de dijkdoorbraak in Wilnis 2003 kunnen aanspraak maken op regelingen op grond van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen (WTS). De afhandeling heeft in 2003 vertraging opgelopen, met name als gevolg van de lange afhandelingduur van bezwaar- en beroepszaken. Naar verwachting zal in 2004 de afhandeling grotendeels kunnen worden afgerond.
– Territoriale Congruentie (TC) De realisatie van territoriale congruentie van de veiligheidsregio's vergt dit jaar € 1,5 mln.
De door het agentschap ITO aangegane lening voor de Radiobediensystemen C2000 wordt dit jaar in z'n geheel afgelost. Deze aflossing is onvermijdelijk omdat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het project C2000 is overgedragen aan de projectdirectie C2000. Hierdoor kan deze lening niet langer op de balans van het agentschap ITO worden verantwoord. Ten behoeve van de aflossing van de lening wordt de begrotingsraming verhoogd en de meerjarenraming voor de komende 10 jaar verlaagd.
– Efficiency GSB Door samenvoeging van geldstromen richting grote steden en andere maatregelen treedt er een efficiencywinst op bij het Grotestedenbeleid.
– Veiligheidspijler GSB III De middelen voor veiligheid in GSB-III zijn vanaf 2004 tot en met 2011 beschikbaar en bedragen € 20 mln per jaar. Middels intertemporele compensaties worden de middelen verdeeld over de periode 2005–2009 ten behoeve van de derde convenantperiode.
– Werkgelegenheidsimpuls (WI) Als gevolg van de omhanging van artikel 12.2 naar 9.3 (zie OW 2004) van de WI moeten de verplichtingen van de werkgelegenheidsimpuls opnieuw worden aangemaakt in het financiële systeem van BZK. Omdat de verplichtingenruimte voor de kasjaren 2004–2010 destijds is gebruikt bij het aanmaken van dezelfde verplichting over deze jaren, is er geen verplichtingenruimte meer voor het opnieuw aanmaken van deze (oude) verplichting. Derhalve moet de verplichtingenruimte voor het jaar 2004 (eenmalig) worden opgehoogd met € 162,7 mln. Het gaat om een technische mutatie. Het betreft immers het aanmaken van dezelfde verplichting die destijds is aangemaakt; het gaat niet om een nieuwe verplichting.
De raming van de uitgaven Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP) wordt aangepast in het licht van de demografische ontwikkeling van de doelgroep.
Artikel 11.6 en 13.3 Arbeidsvoorwaarden en taakstelling
In verband met de stijging van de werkgeverslasten als gevolg van onder meer het Herstelplan ABP, is besloten kabinetssectoren die hierdoor geconfronteerd worden met een negatieve arbeidsvoorwaardenruimte, compensatie te verlenen (tranche 2004). Voor de sector Rijk bedraagt deze compensatie € 11,3 mln.
Ter dekking van dit bedrag zal een algemene generieke taakstelling worden opgelegd aan alle kabinetssectoren (eveneens structureel vanaf 2004). Deze taakstelling wordt verwerkt op de departementale begrotingen waartoe de kabinetssectoren behoren, naar rato van de loongrondslag van de kabinetssectoren. De taakstelling van de sector Rijk zal worden verdeeld over de verschillende departementale begrotingen op basis van de looncodes behorend tot de sector Rijk. Voor BZK betekent dit een aanvullende taakstelling van € 0,3 mln. Voor de sector Politie bedraagt dit € 5,3 mln.
Artikel 12.1. Huisvesting: sparen voor later (intertemporele compensatie)
Het huidige overschot op het huisvestingsbudget ad € 1,2 mln wordt gespaard om te zijner tijd in te kunnen zetten voor de nieuwbouw BZK.
Diverse artikelen: Aanwending eindejaarsmarge
In tabel 2 wordt een overzicht gegeven van de aanwending van de eindejaarsmarge naar operationeel doel.
Tabel 2: Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
| Operationeel doel | Omschrijving onderwerp | Bedrag |
|---|---|---|
| 1.1 | Onderzoeksbudget CZW | 80 |
| 1.1 | Voorlichting verkiezingen EP | 100 |
| 1.1 | Juristenpool | 100 |
| 2.2 | Meerjarige bestuurlijke afspraken politie | 19 200 |
| 2.3 | Terreurbijstrijding | 2 700 |
| 3.3 | NBC budget | 8 900 |
| 3.3 | Bewust veiliger | 500 |
| 4.1 | Eenheid bewaking en beveiliging | 1 500 |
| 4.2 | Project Vitaal | 1 200 |
| 6.1 | Team 2004 voorzitterschap EU | 100 |
| 6.2 | Benchmarking | 350 |
| 6.2 | BANS | 100 |
| 6.2 | Gekozen burgemeester | 190 |
| 6.2 | Ketenregie | 175 |
| 7.4 | Biometrie | 1 550 |
| 10.6 | Bureau Internationale Ambtenaren (BIA) | 425 |
| 10.6 | Innovatie Kwaliteit Publieke sector (IKP) | 530 |
| 11.6 | Arbeidsvoorwaarden | 5 000 |
| 12.1 | Centrale staf | 2 574 |
| Totaal reguliere eindejaarsmarge BZK | 45 274 | |
| 11.6 | Eindejaarsmarge inzake Arbeidsvoorwaarden | 25 000 |
| Totaal | 70 274 |
De totale reguliere eindejaarsmarge op hoofdstuk VII bedraagt € 45,274 mln. Een belangrijk deel van de eindejaarsmarge (€ 19 mln) is bestemd voor de bestuurlijke meerjarenafspraken met de politiekorpsen. Begin februari van dit jaar is met de politiekorpsen overeenstemming bereikt over het realiseren van de kabinetsdoelstelling voor de politiesterkte. Hierover is een meerjarige afspraak gemaakt die zich tevens richt op een aantal andere onderwerpen, waaronder een normering van de uitgaven van de korpsen voor ICT.
Op het gebied van arbeidsvoorwaarden wordt een beroep gedaan op de separate eindejaarsmarge van € 25 mln. Daarnaast wordt via de reguliere eindejaarsmarge additioneel € 5 mln toegevoegd aan de arbeidsvoorwaardenmiddelen voor 2004.
Onder de overige mutaties is de verwerking van de efficiencytaakstelling begrepen. Bij het opstellen van de ontwerp-begroting 2003 is genoemde taakstelling tijdelijk op artikel 13 (Nominaal en onvoorzien) geboekt. In deze 1e suppletore begroting wordt deze taakstelling toegedeeld aan de beleidsartikelen. In tabel 3 wordt de verdeling van de efficiencytaakstelling (totaal € 1,1 mln) weergegeven.
Tabel 3a: Verwerking efficiencytaakstelling (x € 1 000)
| Operationeel doel | Omschrijving operationeel doel | Bedrag |
|---|---|---|
| 1.1 | Grondwet en democratie – apparaat | 10 |
| 2.1 | Politie – apparaat | 51 |
| 3.3 | Rampenbeheersing en brandweer – ondersteunen partners in rampenbestrijding | 50 |
| 4.1 | Partners in veiligheid – apparaat | 35 |
| 10.1 | Arbeidszaken Overheid – apparaat | 63 |
| 11.2 | Kwaliteit Rijksdienst – topmanagers Rijksdienst | 16 |
| 12.1 | Algemeen – apparaat | 440 |
| 13.3 | Nominaal en onvoorzien – nog te verdelen naar DGKB | 42 |
| 14.1 | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid – inspectie openbare orde en veiligheid | 15 |
| Totaal | 722 |
Tabel 3b: Verwerking efficiencytaakstelling agentschappen (x € 1 000)
| 3.3 | Rampenbeheersing en brandweer – ondersteunen partners in rampenbestrijding (inzake agentschap Laser) | 4 |
|---|---|---|
| 4.3 | Partners in veiligheid – ICT infrastructuur (inzake agentschap ITO) | 111 |
| 4.4 | Partners in veiligheid – netwerk C2000 (inzake agentschap ITO) | 247 |
| 7.3 | Informatiebeleid Openbare Sector – (inzake agentschap CAS) | 20 |
| Totaal | 382 |
BELEIDSARTIKEL 1: GRONDWET EN DEMOCRATIE
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 1: Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 5 896 | 121 | 6 017 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |
| 1. apparaat | 5 896 | 121 | 6 017 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 121 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |||
| Uitgaven | 5 896 | 121 | 6 017 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |
| 1. apparaat | 5 896 | 121 | 6 017 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 121 | – 833 | – 819 | – 840 | – 840 | |||
| Ontvangsten | 0 | 0 |
1.1.a. Reallocatie (diversen): kiesstelsel ad € 0,4 mln. Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 2: Politie | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 3 969 396 | 25 356 | 3 994 752 | – 37 316 | – 25 568 | – 30 264 | – 24 266 | |
| 1. apparaat | 15 975 | – 479 | 15 496 | – 421 | – 471 | – 573 | – 573 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 479 | – 421 | – 471 | – 573 | – 573 | |||
| 2. politie op regionaal niveau | 3 099 994 | 5 904 | 3 105 898 | -36 972 | – 27 800 | – 36 624 | – 27 800 | |
| a. terrorismebestrijding | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
| b. beveiliging voorzitterschap EU | 8 600 | |||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * Overgang Defensiepersoneel naar BZK (motie v. Aartsen) | 10 500 | 18 800 | ||||||
| * taken IND en gemeenten | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | |||
| * meerjarige bestuurlijke afspraken politie | 19 200 | |||||||
| * inhouding C2000 korpsen | – 13 978 | – 27 972 | ||||||
| * meerjarige bestuurlijke afspraken politie (IC) | 8 824 | – 8 824 | ||||||
| * overboeking | 558 | |||||||
| 3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 421 140 | 10 491 | 431 631 | – 263 | 2 363 | 6 593 | 3 767 | |
| a. groot materieel politie | 1 178 | – 1 679 | – 1 711 | 2 519 | – 307 | |||
| b. terrorismebestrijding | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||
| c. beveiliging voorzitterschap EU | 4 500 | |||||||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * terreurbestrijding | 2 700 | |||||||
| * LRT-gelden | 2 615 | 2 593 | 2 593 | 2 593 | 2 593 | |||
| * overboeking | – 646 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 256 | – 1 577 | 1 081 | 1 081 | 1 081 | |||
| 4. prestatievermogen van de politie | 75 326 | – 175 | 75 151 | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | |||
| 5. adequaat niveau van politiepersoneel | 175 019 | 9 615 | 184 634 | 515 | 515 | 515 | 515 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * frictiekosten LSOP en diversen | 9 100 | |||||||
| * reallocatie | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | |||
| 6. geneeskundige verzorging politie | 181 942 | 181 942 | ||||||
| Uitgaven | 3 940 061 | 25 356 | 3 965 417 | – 37 316 | – 25 568 | – 30 264 | – 24 266 | |
| 1. apparaat | 15 975 | – 479 | 15 496 | – 421 | – 471 | – 573 | – 573 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 479 | – 421 | – 471 | – 573 | – 573 | |||
| 2. politie op regionaal niveau | 3 071 286 | 5 904 | 3 077 190 | – 36 972 | – 27 800 | – 36 624 | – 27 800 | |
| a. terrorismebestrijding | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
| b. beveiliging voorzitterschap EU | 8 600 | |||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * Overgang Defensiepersoneel naar BZK (motie v. Aartsen) | 10 500 | 18 800 | ||||||
| * taken IND en gemeenten | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | |||
| * meerjarige bestuurlijke afspraken politie | 19 200 | |||||||
| * inhouding C2000 korpsen | – 13 978 | – 27 972 | ||||||
| * meerjarige bestuurlijke afspraken politie (IC) | 8 824 | – 8 824 | ||||||
| * overboeking | 558 | |||||||
| 3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 420 512 | 10 491 | 431 003 | – 263 | 2 363 | 6 593 | 3 767 | |
| a. groot materieel politie | 1 178 | – 1 679 | – 1 711 | 2 519 | – 307 | |||
| b. terrorismebestrijding | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||
| c. beveiliging voorzitterschap EU | 4 500 | |||||||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * terreurbestrijding | 2 700 | |||||||
| * LRT-gelden | 2 615 | 2 593 | 2 593 | 2 593 | 2 593 | |||
| * overboeking | – 646 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 256 | – 1 577 | 1 081 | 1 081 | 1 081 | |||
| 4. prestatievermogen van de politie | 75 238 | – 175 | 75 063 | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | – 175 | |||
| 5. adequaat niveau van politiepersoneel | 175 108 | 9 615 | 184 723 | 515 | 515 | 515 | 515 | |
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * frictiekosten LSOP en diversen | 9 100 | |||||||
| * reallocatie | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | |||
| 6. geneeskundige verzorging politie | 181 942 | 181 942 | ||||||
| a. | ||||||||
| Ontvangsten | 180 159 | 5 000 | 185 159 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
| a. ramingsbijstelling | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
2.2.c. Overgang Defensiepersoneel naar BZK: Motie-Van Aartsen.
Bij de Algemene Politieke Beschouwingen is de Motie-Van Aartsen aangenomen waarin de regering wordt verzocht de tijdelijke afname van de politiesterkte in 2004 ongedaan te maken. Hiertoe zijn met Defensie afspraken gemaakt om 250 af te vloeien Defensiemedewerkers om te scholen tot politieagenten. De voortvloeiende uitgaven ad € 29,3 mln (inclusief salarissen en materieel, exclusief loonsuppletie) (€ 10,5 mln in 2004 en €18,8 mln in 2005) worden overgeboekt van de Defensiebegroting naar de begroting van BZK. 2.2.c/2.3.d. Inhouding C2000 korpsen ad –€ 13,978 mln /Reallocatie (diversen): Inhouding C2000 korpsen ad –€ 1,337 mln.
De mutaties betreffen de bijdrage van de regiokorpsen en KLPD in C2000 (artikel 4.4.d). In het kader van de besluitvorming over het eindrapport van de Werkgroep Kosten en Baten (WKB) zijn afspraken gemaakt over de centrale en decentrale exploitatiekosten van het project C2000. Om de centrale exploitatiekosten te kunnen financieren heeft de werkgroep een voorstel voor de jaren 2004 en 2005 ontwikkeld dat door de opdrachtgevende ministeries (BZK, VWS en Defensie) is geaccordeerd. Dit financieringsvoorstel is gebaseerd op een doorbelasting van de centrale exploitatiekosten aan de opdrachtgevende ministeries. Om deze afspraken gestand te doen zijn door Defensie en VWS financiële middelen beschikbaar gesteld.
2.2.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).
Zie artikel 5.1.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).
Zie artikel 4.4.d.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 3: Rampenbeheersing en brandweer | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 137 462 | 16 965 | 154 427 | 3 075 | – 179 | – 186 | – 186 | |
| 1. apparaat | 9 843 | – 216 | 9 627 | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | |||
| 2. ondersteunen brandweer | 7 776 | 2 509 | 10 285 | – 800 | ||||
| a. Nibra | 800 | – 800 | ||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 218 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 491 | |||||||
| 3. ondersteunen partners in rampenbestrijding | 119 843 | 14 672 | 134 515 | 4 091 | 37 | 30 | 30 | |
| a. WTS | 5 500 | 5 500 | ||||||
| b. territoriale congruentie | 1 500 | – 1 500 | ||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * NBC | 8 900 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 1 228 | 91 | 37 | 30 | 30 | |||
| Uitgaven | 138 854 | 16 965 | 155 819 | 3 075 | – 179 | – 186 | – 186 | |
| 1. apparaat | 9 843 | – 216 | 9 627 | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | – 216 | |||
| 2. ondersteunen brandweer | 7 804 | 2 509 | 10 313 | – 800 | ||||
| a. Nibra | 800 | – 800 | ||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 218 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 491 | |||||||
| 3. ondersteunen partners in rampenbestrijding | 121 207 | 14 672 | 135 879 | 4 091 | 37 | 30 | 30 | |
| a. WTS | 5 500 | 5 500 | ||||||
| b. territoriale congruentie | 1 500 | – 1 500 | ||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * NBC | 8 900 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 1 228 | 91 | 37 | 30 | 30 | |||
| Ontvangsten | 250 | 250 |
BELEIDSARTIKEL 4: PARTNERS IN VEILIGHEID
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 4: Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 222 130 | 50 411 | 272 541 | 27 173 | – 6 305 | – 7 191 | – 7 191 | |
| 1. apparaat | 6 697 | 1 395 | 8 092 | – 167 | – 202 | – 272 | – 272 | |
| a. beveiliging voorzitterschap EU | 100 | |||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 295 | – 167 | – 202 | – 272 | – 272 | |||
| 2. integraal veiligheidsbeleid | 4 954 | 1 805 | 6 759 | |||||
| a. beveiliging voorzitterschap EU | 100 | |||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 705 | |||||||
| 3. ICT-infrastructuur | 76 116 | – 472 | 75 644 | – 919 | – 1 038 | – 1 786 | – 1 786 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 472 | – 919 | – 1 038 | – 1 786 | – 1 786 | |||
| 4. netwerk C2000 | 132 508 | 47 508 | 180 016 | 28 259 | – 5 065 | – 5 133 | – 5 133 | |
| a. ITO radiobediensystemen | 45 400 | |||||||
| b. radiobediensystemen aflossing | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | |||
| c. radiobediensystemen rentecompensatie | – 2 455 | – 2 209 | – 1 964 | – 1 964 | – 1 964 | |||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * inhouding C2000 korpsen | 15 315 | 30 630 | ||||||
| * frictiekosten LSOP en diversen | – 9 100 | |||||||
| * overboeking | 1 350 | 2 700 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | – 752 | – 612 | – 851 | – 919 | – 919 | |||
| 5. projecten | 1 855 | 175 | 2 030 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * desaldering | 175 | |||||||
| Uitgaven | 257 305 | 50 411 | 307 716 | 27 173 | – 6 305 | – 7 1 91 | – 7 191 | |
| 1. apparaat | 6 697 | 1 395 | 8 092 | – 167 | – 202 | – 272 | – 27 2 | |
| a. beveiliging voorzitterschap EU | 100 | |||||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie | 1 295 | – 167 | – 202 | – 272 | – 272 | |||
| 2. integraal veiligheidsbeleid | 4 954 | 1 805 | 6 759 | |||||
| a. beveiliging voorzitterschap EU | 100 | |||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 705 | |||||||
| 3. ICT-infrastructuur | 76 116 | – 472 | 75 644 | – 919 | – 1 038 | – 1 786 | – 1 786 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 472 | – 919 | – 1 038 | – 1 786 | – 1 786 | |||
| 4. netwerk C2000 | 166 683 | 47 508 | 214 191 | 28 259 | – 5 065 | – 5 133 | – 5 133 | |
| a. ITO radiobediensystemen | 45 400 | |||||||
| b. radiobediensystemen aflossing | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | – 2 250 | |||
| c. radiobediensystemen rentecompensatie | – 2 455 | – 2 209 | – 1 964 | – 1 964 | – 1 964 | |||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * inhouding C2000 korpsen | 15 315 | 30 630 | ||||||
| * frictiekosten LSOP en diversen | – 9 100 | |||||||
| * overboeking | 1 350 | 2 700 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | – 752 | – 612 | – 851 | – 919 | – 919 | |||
| 5. projecten | 2 855 | 175 | 3 030 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * desaldering | 175 | |||||||
| Ontvangsten | 0 | 175 | 175 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * desaldering | 175 |
Binnen de BZK-begroting is voor 2004 een bedrag van € 9,1 mln vrijgespeeld om uitvoeringsproblemen op het gebied van politie, onder andere vanwege frictiekosten bij het LSOP (artikel 2.5.a.), zelf op te lossen.
4.4.d. Inhouding C2000 korpsen.
Zie de artikelen 2.2.c. Inhouding C2000 korpsen ad –€ 13,978 mln en 2.3.d. Reallocatie (diversen): Inhouding C2000 korpsen ad –€ 1,337 mln.
BELEIDSARTIKEL 5: NATIONALE VEILIGHEID
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 5: Nationale Veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 81 550 | 2 943 | 84 493 | 1 074 | 1 074 | 9 898 | 1 074 | |
| 1. apparaat | 78 477 | 2 943 | 81 420 | 1 074 | 1 074 | 9 898 | 1 074 | |
| a. terrorismebestrijding | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | |||
| b. beveiliging voorzitterschap EU | 700 | |||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * huisvesting AIVD | 10 000 | |||||||
| * huisvesting AIVD | – 8 824 | 8 824 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 267 | 274 | 274 | 274 | 274 | |||
| 2. geheime uitgaven | 3 073 | 3 073 | ||||||
| Uitgaven | 81 550 | 2 943 | 84 493 | 1 074 | 1 074 | 9 898 | 1 074 | |
| 1. apparaat | 78 477 | 2 943 | 81 420 | 1 074 | 1 074 | 9 898 | 1 074 | |
| a. terrorismebestrijding | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | |||
| b. beveiliging voorzitterschap EU | 700 | |||||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * huisvesting AIVD | 10 000 | |||||||
| * huisvesting AIVD | – 8 824 | 8 824 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 267 | 274 | 274 | 274 | 274 | |||
| 2. geheime uitgaven | 3 073 | 3 073 | ||||||
| Ontvangsten | 91 | 91 |
5.1.c. Meerjarige bestuurlijke afspraken (IC).
Tussen het politieartikel (artikel 2.2.c.) en de AIVD is een spiegelbeeldige compensatie aangebracht waarbij in 2004 budget van de AIVD wordt gerealloceerd naar politie, met in 2007 een gespiegelde beweging. Dit maakte het mogelijk de meerjarige bestuurlijke afspraken met de korpsen rond te krijgen. Bij de AIVD is deze kasverschuiving mogelijk vanwege de verhuizing naar Zoetermeer, die pas vanaf 2007 zijn beslag krijgt.
BELEIDSARTIKEL 6: FUNCTIONEREN OPENBAAR BESTUUR
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 6: Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 35 210 | 2 899 | 38 109 | 291 | 267 | 268 | 268 | |
| 1. apparaat | 8 222 | 892 | 9 114 | 618 | 594 | 595 | 595 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 892 | 618 | 594 | 595 | 595 | |||
| 2. inrichting en werking openbaar bestuur | 5 634 | 1 869 | 7 503 | – 327 | – 327 | – 327 | – 327 | |
| a. correctie verplichtingen | 11 000 | |||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * bijdrage aan verschillende projecten | – 9 400 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 39 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | 308 | – 327 | – 327 | – 327 | – 327 | |||
| 3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtdragers | 5 745 | – 162 | 5 583 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 162 | |||||||
| 4. faciliteren politieke ambtsdragers | 15 609 | 300 | 15 909 | |||||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 300 | |||||||
| Uitgaven | 46 810 | – 8 101 | 38 709 | 291 | 267 | 268 | 268 | |
| 1. apparaat | 8 222 | 892 | 9 114 | 618 | 594 | 595 | 595 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 892 | 618 | 594 | 595 | 595 | |||
| 2. inrichting en werking openbaar bestuur | 16 634 | – 9 131 | 7 503 | – 327 | – 327 | – 327 | – 327 | |
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * bijdrage aan verschillende projecten | – 9 400 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 39 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | 308 | – 327 | – 327 | – 327 | – 327 | |||
| 3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtdragers | 6 345 | – 162 | 6 183 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 162 | |||||||
| 4. faciliteren politieke ambtsdragers | 15 609 | 300 | 15 909 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 300 | |||||||
| Ontvangsten | 168 | 168 |
6.2.a. Correctie verplichtingen.
In 2002 zijn de betalingen voor de Haagse deelgemeenten versneld uitgevoerd. Om voor dit bedrag de totale verplichting aan te maken in het financiële systeem was een aanpassing van de verplichtingruimte uit 2003 en 2004 nodig. Dit is in 2002 bij 2e suppletore begroting goedgekeurd en doorgevoerd. Maar omdat dit alleen een verplichtingenschuif betrof, en de € 11 mln aan de kaskant nog steeds in 2003 en 2004 zal worden uitgegeven, is alsnog de verplichtingruimte benodigd voor beide jaren.
6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.
Als gevolg van aantal versnellingen op het terrein van openbaar bestuur in voorgaande jaren is binnen artikel 6 incidenteel ruimte van € 11 mln ontstaan in 2004. Deze ruimte wordt in 2004 gebruikt om een aantal knelpunten binnen de BZK-begroting op te lossen. Hierbij gaat het om de volgende onderwerpen: kiesstelsel (€ 0,4 mln, art. 1), gekozen burgemeester (€ 1,6 mln, art. 6), programma Andere Overheid (€ 5 mln, art. 7) en veiligheid GSB III (€ 4 mln, art. 9).
BELEIDSARTIKEL 7: INFORMATIEBELEID OPENBARE SECTOR
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 7: Informatiebeleid Openbare | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 51 053 | 17 895 | 68 948 | 1 074 | 1 977 | 3 849 | 4 158 | |
| 1. apparaat | 2 199 | 903 | 3 102 | 936 | 1 169 | 941 | 941 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 903 | 936 | 1 169 | 941 | 941 | |||
| 2. verbeteren ICT-voorzieningen | 8 192 | 6 648 | 14 840 | – 603 | – 404 | – 40 | – 40 | |
| a. correctie meerjarenraming verplichtingen | – 1 528 | – 603 | – 404 | – 40 | – 40 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * NAP-gelden | 5 429 | |||||||
| * project andere overheid | 5 000 | |||||||
| * project andere overheid diversen | 3 107 | |||||||
| * KOA | – 3 860 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 1 500 | |||||||
| 3. instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 5 164 | 2 025 | 7 189 | – 1 550 | – 1 760 | – 206 | – 206 | |
| a. correctie meerjarenraming verplichtingen | 5 883 | – 1 532 | – 1 722 | – 128 | – 128 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * project andere overheid diversen | – 3 107 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 751 | – 18 | – 38 | – 78 | – 78 | |||
| 4. reisdocumenten en GBA-stelsel | 35 498 | 8 319 | 43 817 | 2 291 | 2 972 | 3 154 | 3 463 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * KOA | 3 860 | |||||||
| * reisdocumenten | 2 720 | 2 282 | 2 963 | 3 145 | 3 454 | |||
| * overboeking (diversen) | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | |||
| * reallocatie (diversen) | 1 768 | 38 | 38 | 38 | 38 | |||
| Uitgaven | 67 109 | 13 540 | 80 649 | 3 209 | 4 103 | 4 017 | 4 326 | |
| 1. apparaat | 2 199 | 903 | 3 102 | 936 | 1 169 | 941 | 941 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 903 | 936 | 1 169 | 941 | 941 | |||
| 2. verbeteren ICT-voorzieningen | 11 419 | 8 176 | 19 595 | |||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * NAP-gelden | 5 429 | |||||||
| * project andere overheid | 5 000 | |||||||
| * project andere overheid diversen | 3 107 | |||||||
| * KOA | – 3 860 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 1 500 | |||||||
| 3. instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 17 993 | – 3 858 | 14 135 | – 18 | – 38 | – 78 | – 78 | |
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * project andere overheid diversen | – 3 107 | |||||||
| * reallocatie (diversen) | – 751 | – 18 | – 38 | – 78 | – 78 | |||
| 4. reisdocumenten en GBA-stelsel | 35 498 | 8 319 | 43 817 | 2 291 | 2 972 | 3 154 | 3 463 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * KOA | 3 860 | |||||||
| * reisdocumenten | 2 720 | 2 282 | 2 963 | 3 145 | 3 454 | |||
| * overboeking (diversen) | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | |||
| * reallocatie (diversen) | 1 768 | 38 | 38 | 38 | 38 | |||
| Ontvangsten | 28 596 | 8 149 | 36 745 | 2 282 | 2 963 | 3 145 | 3 454 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * NAP-gelden | 5 429 | |||||||
| * reisdocumenten | 2 720 | 2 282 | 2 963 | 3 145 | 3 454 |
De desalderingsboeking NAP (Nationaal Actieplan Elektronische Snelwegen) heeft betrekking op te declareren subsidies bij EZ. De ontvangsten (en de daaraan gekoppelde uitgaven) zijn o.a. voor de volgende programma's, stroomlijning basisgegevens, Elektronische Gemeente (EGEM) en voor het programma Open Standaarden en Open Source Software (OSOSS).
7.2.b. Project andere overheid.
Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.7.2.b /7.3.b. PAO diversen. Bij de begrotingsopzet is binnen artikel 7 tussen operationeel doel 7.2 en 7.3 een verdeling gemaakt waarbij 7.2 het beleid (voorwaardenscheppend) betreft en 7.3 de uitvoering (in stand houden en optimaliseren). De herschikking heeft betrekking op bedragen die worden overgeheveld vanuit het uitvoeringsdeel naar de beleidsvorming om de ontwikkeling te financieren op het ICT-terrein binnen de openbare sector.
In 2003 is de organisatiestructuur van BZK gewijzigd. Voorheen vielen zowel de directie IOS (operationeel doel 7.1–7.3) als de directie BPR (operationeel doel 7.4) onder het directoraat-generaal OB. In de nieuwe structuur valt DIOS onder DGMOS, terwijl BPR valt onder DGKB. Kiezen op afstand (KOA) was een project dat werd uitgevoerd door BPR, maar begrotingstechnisch was ondergebracht onder artikel 7.2. Ten einde recht te doen aan de nieuwe organisatiestructuur, wordt het budget van KOA (€ 3,860 mln) voor 2004 overgeheveld van operationeel doel 7.2 naar 7.4.
Betreft een ophoging van de raming voor het aantal verkochte paspoorten.
BELEIDSARTIKEL 9: GROTESTEDENBELEID
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 9: Grotestedenbeleid | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 101 987 | 159 085 | 261 072 | 7 155 | 28 155 | 30 155 | 23 155 | |
| 1. apparaat | 3 600 | – 394 | 3 206 | – 645 | – 645 | – 645 | – 645 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 394 | – 645 | – 645 | – 645 | – 645 | |||
| 2. faciliteren grotestedenbeleid | 3 181 | 3 181 | ||||||
| 3. stimuleren grotestedenbeleid | 95 206 | 159 479 | 254 685 | 7 800 | 28 800 | 30 800 | 23 800 | |
| a. veiligerheidspijler GSB III | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |||
| b. veiligerheidspijler GSB III | – 24 000 | – 9 200 | 11 800 | 13 800 | 6 800 | |||
| c. efficiency GSB | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | |||
| c. werkgelegenheidsimpuls | 162 718 | |||||||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * veiligheid en GSB | 4 000 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 239 | |||||||
| Uitgaven | 135 350 | – 3 633 | 131 717 | 7 155 | 28 155 | 30 155 | 23 155 | |
| 1. apparaat | 3 600 | – 394 | 3 206 | – 645 | – 645 | – 645 | – 64 5 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 394 | – 645 | – 645 | – 645 | – 645 | |||
| 2. faciliteren grotestedenbeleid | 3 715 | 3 715 | ||||||
| 3. stimuleren grotestedenbeleid | 128 035 | – 3 239 | 124 796 | 7 800 | 28 800 | 30 800 | 23 800 | |
| a. veiligerheidspijler GSB III | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | |||
| b. veiligerheidspijler GSB III | – 24 000 | – 9 200 | 11 800 | 13 800 | 6 800 | |||
| c. efficiency GSB | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | – 3 000 | |||
| d. technische bijstelling | ||||||||
| * veiligheid en GSB | 4 000 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 239 | |||||||
| Ontvangsten | 0 | 0 |
9.3.d. Veiligheid en GSB. Zie artikel 6.2.b. Bijdrage aan verschillende projecten.
BELEIDSARTIKEL 10: ARBEIDSZAKEN OVERHEID
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 10: Arbeidszaken overheid | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 88 308 | – 1 516 | 86 792 | – 9 322 | – 11 745 | – 16 180 | – 16 180 | |
| 1. apparaat | 12 660 | – 287 | 12 373 | – 202 | 255 | – 180 | – 180 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 136 | – 136 | – 136 | – 136 | – 136 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 151 | – 66 | 391 | – 44 | – 44 | |||
| 5. uitkeringsregelingen | 57 513 | – 3 000 | 54 513 | – 9 000 | – 12 000 | – 16 000 | – 16 000 | |
| a. ramingsbijstelling SAIP | – 3 000 | – 9 000 | – 12 000 | – 16 000 | – 16 000 | |||
| 6. randvoorwaarden sectoren/overheid | 18 135 | 1 771 | 19 906 | – 120 | ||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 80 | – 120 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 708 | |||||||
| * desaldering (diversen) | 143 | |||||||
| Uitgaven | 88 308 | – 1 516 | 86 792 | – 9 322 | – 11 745 | – 16 180 | – 16 180 | |
| 1. apparaat | 12 660 | – 287 | 12 373 | – 202 | 255 | – 180 | – 180 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 136 | – 136 | – 136 | – 136 | – 136 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 151 | – 66 | 391 | – 44 | – 44 | |||
| 5. uitkeringsregelingen | 57 513 | – 3 000 | 54 513 | – 9 000 | – 12 000 | – 16 000 | – 16 000 | |
| a. ramingsbijstelling SAIP | – 3 000 | – 9 000 | – 12 000 | – 16 000 | – 16 000 | |||
| 6. randvoorwaarden sectoren/overheid | 18 135 | 1 771 | 19 906 | – 120 | ||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 80 | – 120 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 708 | |||||||
| * desaldering (diversen) | 143 | |||||||
| Ontvangsten | 619 | 143 | 762 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * desaldering (diversen) | 143 |
BELEIDSARTIKEL 11: KWALITEIT RIJKSDIENST
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 11: Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 119 420 | 15 226 | 134 646 | – 15 408 | – 13 732 | – 13 228 | – 13 228 | |
| 1. apparaat | 10 075 | 2 491 | 12 566 | 1 130 | 377 | 914 | 914 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 138 | 138 | 138 | 138 | 138 | |||
| * reallocatie (diversen) | 2 133 | 992 | 239 | 776 | 776 | |||
| * desaldering (diversen) | 220 | |||||||
| 2. topmanagers rijksdienst | 6 209 | – 1 712 | 4 497 | – 1 901 | – 1 917 | – 1 950 | – 1 950 | |
| a. versobering ontwikkelingsproducten ABD | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 762 | – 901 | – 917 | – 950 | – 950 | |||
| * desaldering (diversen) | 50 | |||||||
| 5. garantieregelingen | 0 | 0 | ||||||
| 6. professionele en goede medewerkers | 85 521 | 19 620 | 105 141 | – 9 464 | – 7 019 | – 7 019 | – 7 019 | |
| a. compensatie neg. Arb voorw ruimte | 11 251 | 11 251 | 11 251 | 11 251 | 11 251 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * arbeidsvoorwaarden | 30 000 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 21 330 | – 19 956 | – 17 511 | – 17 511 | – 17 511 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 536 | – 759 | – 759 | – 759 | – 759 | |||
| * desaldering (diversen) | 235 | |||||||
| 7. functionerende organisatie | 0 | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | |||
| 8. functionerende bedrijfsvoering | 17 615 | – 5 500 | 12 115 | – 5 500 | – 5 500 | – 5 500 | – 5 500 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | |||
| (garantieverplichtingen)* | (1 363) | (1 363) | ||||||
| Uitgaven | 119 420 | 15 226 | 134 646 | – 15 408 | – 13 732 | – 13 228 | – 13 228 | |
| 1. apparaat | 10 075 | 2 491 | 12 566 | 1 130 | 377 | 914 | 914 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 138 | 138 | 138 | 138 | 138 | |||
| * reallocatie (diversen) | 2 133 | 992 | 239 | 776 | 776 | |||
| * desaldering (diversen) | 220 | |||||||
| 2. topmanagers rijksdienst | 6 209 | – 1 712 | 4 497 | – 1 901 | – 1 917 | – 1 950 | – 1 950 | |
| a. versobering ontwikkelingsproducten ABD | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 762 | – 901 | – 917 | – 950 | – 950 | |||
| * desaldering (diversen) | 50 | |||||||
| 5. garantieregelingen | 0 | 0 | ||||||
| 6. professionele en goede medewerkers | 85 521 | 19 620 | 105 141 | – 9 464 | – 7 019 | – 7 019 | – 7 019 | |
| a. compensatie neg. Arb voorw ruimte | 11 251 | 11 251 | 11 251 | 11 251 | 11 251 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * arbeidsvoorwaarden | 30 000 | |||||||
| * overboeking (diversen) | – 21 330 | – 19 956 | – 17 511 | – 17 511 | – 17 511 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 536 | – 759 | – 759 | – 759 | – 759 | |||
| * desaldering (diversen) | 235 | |||||||
| 7. functionerende organisatie | 0 | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 327 | 327 | 327 | 327 | 327 | |||
| 8. functionerende bedrijfsvoering | 17 615 | – 5 500 | 12 115 | – 5 500 | – 5 500 | – 5 500 | – 5 500 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | – 5 240 | |||
| * reallocatie (diversen) | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | – 260 | |||
| Ontvangsten | 0 | 505 | 505 | |||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * desaldering (diversen) | 505 | |||||||
| * Garantieverplichtingen zijn niet meegenomen in de totaaltelling. |
In het Hoofdlijnenakkoord is mede gezien de veranderde economische situatie een ombuiging opgenomen waarbij de intensiteit van de maatregelen op het terrein van specifiek arbeidsmarkt- en informatiebeleid worden beperkt met € 37 mln in 2004 en € 45 mln structureel vanaf 2005. Deze bedragen zijn in de begroting 2004 verwerkt. Daarnaast heeft het Hoofdlijnenakkoord ook een aantal prioriteiten meegegeven. Dit heeft medio 2003 geleid tot het integraal heroverwegen van de activiteiten binnen artikel 11 waarbij bewuste keuzes moesten worden gemaakt die een neerslag vinden in 2003, doordat projecten die in 2004 niet meer kunnen worden uitgevoerd al in 2003 moesten worden getemporiseerd. Daardoor is in 2003 al minder uitgegeven. Deze ruimte is noodzakelijk voor arbeidsvoorwaardenbeleid in 2004 en wordt dientengevolge overgeheveld.
11.6.a. Overboeking (diversen): toelage en TOD op zaterdag.
In de arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2002–2003 zijn enkele wijzigingen afgesproken met betrekking tot de toelage onregelmatige diensten (TOD). Omdat een loonsomevenredige verdeling over de departementen niet mogelijk was, is het in de CAO gereserveerde budget op de begroting van BZK geplaatst en thans wordt dit meerjarig herverdeeld over de ministeries naar rato van het aantal personen dat recht heeft op TOD.
NIET-BELEIDSARTIKEL 12: ALGEMEEN
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 12: Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 81 506 | 2 383 | 83 889 | 277 | – 517 | – 1 397 | – 197 | |
| 1. apparaat | 70 709 | 2 383 | 73 092 | 277 | – 517 | – 1 397 | – 197 | |
| a. huisvesting BZK | – 1 200 | 1 200 | ||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * centrale staf | 2 574 | |||||||
| * overboeking (diversen) | 200 | 201 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 809 | 76 | – 517 | – 1 397 | – 1 397 | |||
| 2. bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 10 797 | 10 797 | ||||||
| Uitgaven | 81 506 | 2 383 | 83 889 | 277 | – 517 | – 1 397 | – 197 | |
| 1. apparaat | 70 709 | 2 383 | 73 092 | 277 | – 517 | – 1 397 | – 197 | |
| a. huisvesting BZK | – 1 200 | 1 200 | ||||||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * centrale staf | 2 574 | |||||||
| * overboeking (diversen) | 200 | 201 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | 809 | 76 | – 517 | – 1 397 | – 1 397 | |||
| 2. bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 10 797 | 10 797 | ||||||
| Ontvangsten | 983 | 983 |
NIET-BELEIDSARTIKEL 13: NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 13: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | – 1 226 | 61 164 | 59 938 | 61 359 | 63 883 | 66 840 | 67 520 | |
| 1. loonbijstelling | 2 | 48 325 | 48 327 | 47 740 | 48 521 | 49 070 | 49 445 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * loonbijstelling tranche 2004 | 48 325 | 47 740 | 48 521 | 49 070 | 49 445 | |||
| 2. prijsbijstelling | – 38 | 17 382 | 17 344 | 17 100 | 17 782 | 18 066 | 18 371 | |
| a. doelmatig aanbesteden | – 1 950 | – 2 098 | – 2 268 | – 2 294 | – 2 090 | |||
| b. technische bijstelling | ||||||||
| * uitdeling loonbijstelling | 19 332 | 19 198 | 20 050 | 20 360 | 20 461 | |||
| 3. onvoorzien | – 1 190 | – 4 543 | – 5 733 | – 3 481 | – 2 420 | – 296 | – 296 | |
| a. efficiency taakstelling | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | |||
| b. efficiency taakstelling sector Rijk | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | |||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 062 | 2 124 | 3 185 | 5 309 | 5 309 | |||
| Uitgaven | – 1 226 | 61 164 | 59 938 | 61 359 | 63 883 | 66 840 | 67 520 | |
| 1. loonbijstelling | 2 | 48 325 | 48 327 | 47 740 | 48 521 | 49 070 | 49 445 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * loonbijstelling tranche 2004 | 48 325 | 47 740 | 48 521 | 49 070 | 49 445 | |||
| 2. prijsbijstelling | – 38 | 17 382 | 17 344 | 17 100 | 17 782 | 18 066 | 18 371 | |
| a. doelmatig aanbesteden | – 1 950 | – 2 098 | – 2 268 | – 2 294 | – 2 090 | |||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * uitdeling loonbijstelling | 19 332 | 19 198 | 20 050 | 20 360 | 20 461 | |||
| 3. onvoorzien | – 1 190 | – 4 543 | – 5 733 | – 3 481 | – 2 420 | – 296 | – 296 | |
| a. efficiency taakstelling | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | – 5 305 | |||
| b. efficiency taakstelling sector Rijk | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | |||
| c. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | 1 062 | 2 124 | 3 185 | 5 309 | 5 309 |
BELEIDSARTIKEL 14: TOEZICHT EN ONDERZOEK OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
| 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2004 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting 2004 | Mutatie 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
| Verplichtingen | 5 915 | – 32 | 5 883 | 56 | – 45 | – 75 | – 75 | |
| 1. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid | 3 440 | 141 | 3 581 | 56 | – 45 | – 75 | – 75 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 147 | 86 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | – 6 | – 30 | – 45 | – 75 | – 75 | |||
| 2. Onderzoeksraad voor veiligheid | 2 475 | – 173 | 2 302 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 173 | |||||||
| Uitgaven | 5 915 | – 32 | 5 883 | 56 | – 45 | – 75 | – 75 | |
| 1. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid | 3 440 | 141 | 3 581 | 56 | – 45 | – 75 | – 75 | |
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * overboeking (diversen) | 147 | 86 | ||||||
| * reallocatie (diversen) | – 6 | – 30 | – 45 | – 75 | – 75 | |||
| 2. Onderzoeksraad voor veiligheid | 2 475 | – 173 | 2 302 | |||||
| a. technische bijstelling | ||||||||
| * reallocatie (diversen) | – 173 |
In de ontwerpbegroting 2004 is een raming opgenomen op grond van het jaarplan voor het jaar 2003. De Algemene Vergadering van Deelnemers heeft op 4 december 2003 het Jaarplan voor het jaar 2004 vastgesteld. Door de voorgestelde mutaties voor de 1e suppletore begroting is deze besluitvorming over het Jaarplan voor het jaar 2004 verwerkt. Voor de jaren 2006 en 2007 worden geen gegevens meer in de begroting opgevoerd vanwege staking van activiteiten van het agentschap IVOP per 31 december 2005. Het resterende vermogen zal in de loop van het jaar 2006 worden verdeeld onder de deelnemers. Tevens is de begroting van het Shared Service Centre HRM (SSC HRM) io opgenomen in deze suppletore begroting.
Suppletore begroting 2004 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota (in € 1 000)
| Omschrijving | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) |
|---|---|---|---|
| Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd | |
| Baten | |||
| Opbrengst moederministerie | 331 | 11 519 | 11 850 |
| Opbrengst overige ministeries | 5 254 | – 454 | 4 800 |
| Opbrengst derden | 2 682 | – 422 | 2 260 |
| Totaal omzet | 8 267 | 10 643 | 18 910 |
| Rentebaten | 25 | 25 | 50 |
| Buitengewone baten | |||
| Exploitatiebijdrage | |||
| Totaal baten | 8 292 | 10 668 | 18 960 |
| Lasten | |||
| Kostprijs van de omzet | |||
| Kosten IVOP | 3 154 | 4 793 | 7 947 |
| Kosten extern | 4 348 | 2 802 | 7 150 |
| Totaal kostprijs van de omzet | 7 502 | 7 595 | 15 097 |
| Dekkingsresultaat | |||
| Apparaatskosten | |||
| * personele kosten | 2 598 | 5 394 | 7 992 |
| * materiële kosten | 792 | 1 759 | 2 551 |
| * afschrijvingskosten | 237 | – 104 | 133 |
| Totale apparaatskosten | 3 627 | 7 049 | 10 676 |
| Dekking door declarabele uren | 3 627 | 5 002 | 8 629 |
| Totaal dekkingsresultaat | 0 | – 2 047 | – 2 047 |
| Totaal kostprijs van de omzet | 7 502 | 9 642 | 17 144 |
| Directe kosten voor opdrachten | 829 | 208 | 1 037 |
| Afschrijvingskosten systemen | |||
| Dotaties voorzieningen | |||
| Rentelasten | |||
| Buitengewone lasten | |||
| Totaal lasten | 8 331 | 9 850 | 18 181 |
| Saldo van baten en lasten | – 39 | 818 | 779 |
Omzet. De omzet van IVOP wordt naar boven bijgesteld met circa € 10,6 mln. Minder omzet vanwege terughoudend omgaan met onderhoud van de systemen (zie ook kostprijs omzet). Extra omzet moederdepartement vanwege migratieactiviteiten (€ 0,5 mln) in het kader van de geplande ontmanteling van de IVOP-dienstverlening en de IVOP-organisatie per 1 januari 2006, dienstverlening van IVOP aan de werkorganisatie SSC HRM (€ 1 mln) en de geplande kosten door de werkorganisatie SSC HRM (€ 10 mln).
Kostprijs van de omzet. De kosten van externen wordt naar boven bijgesteld met € 2,8 mln. Een daling met circa € 1,2 mln vanwege een verlaging van de inzet van externe leveranciers en externe deskundigheid. Dit komt doordat het bestuur van IVOP en de Algemene Vergadering van Deelnemers in 2002 heeft ingestemd met het voorstel om de huidige IVOP-dienstverlening rond IPA en de personeel/financiële informatiesystemen per 1 januari 2006 te beëindigen met als gevolg dat deze systemen niet meer worden geüpgraded maar slechts onderhouden ter handhaving van het huidige dienstverleningsniveau.
Er is een stijging van de kosten van externe inhuur (€ 4 mln) ten behoeve van de werkorganisatie SSC HRM.
Apparaatskosten. De apparaatskosten worden met ruim € 7 mln naar boven bijgesteld. De extra materiele en personele inzet ten behoeve van de werkorganisatie SSC HRM wordt geraamd op € 6 mln. Het restant (€ 1 mln) wordt veroorzaakt door hogere kosten van inhuur van personeel door outplacement van het ambtelijk personeel.
Directe kosten voor opdrachten. De stijging van circa € 0,2 mln wordt veroorzaakt door een verhoogde aandacht voor de op kwalitatief hoogwaardige wijze in de lucht houden van het huidige IPA-systeem, hetgeen leidt tot hogere interne en externe controlekosten.
Overzicht vermogensontwikkeling (in € 1 000)
| 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 200 7 | 2008 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. Eigen vermogen per 1 januari | 836 | 144 | 861 | 1 640 | 641 | n.v.t. | n.v.t. |
| 2. Saldo van baten en lasten | – 692 | 717 | 779 | – 999 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
| 3a. Uitkering aan moederministerie | |||||||
| 3b. Bijdrage moederministerie ter versterking van eigen | |||||||
| vermogen | |||||||
| 3c. Overige mutaties in eigen vermogen | – 641 | ||||||
| 3. Totaal directe mutaties in eigen vermogen | – 641 | n.v.t. | n.v.t. | ||||
| 4. Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 144 | 861 | 1 640 | 641 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Suppletore begroting 2004 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota (in € 1 000)
| Omschrijving | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) |
|---|---|---|---|
| Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd | |
| 1. Rekening courant RIC 1 januari | 1 667 | 7 073 | 8 740 |
| 2. Totaal operationele kasstroom | – 1 052 | 818 | – 234 |
| Totaal investeringen (-/-) | – 188 | – 188 | |
| Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | |||
| 3. Totaal investeringskasstroom | – 188 | – 188 | |
| Eenmalige uitkering aan moederministerie (-/-) | |||
| Eenmalige storting door moederministerie (+) | |||
| Aflossingen op leningen (-/-) | |||
| Beroep op leenfaciliteit (+) | |||
| 4. Totaal financieringskasstroom | |||
| 5. Rekening courant RIC 31 december (=1+2+3+4) | 427 | 7 891 | 8 318 |
| (maximale roodstand € 0,5 mln.) |
4. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht (ECO) Grotestedenbeleid Stand Eerste suppletore begroting 2004
Categorie A steden zijn geadresseerden bedragen x 1 000
| 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Toelichting | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Totaal GSB-breed | totaal beleidsterrein | 3 388 827 | 3 546 405 | 3 627 173 | 2 983 095 | 2 878 951 | 2 879 487 | 2 840 012 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en). | ||
| (excl. EU) | totaal G25 | 1 854 924 | 2 077 747 | 2 285 584 | 339 103 | 256 640 | 280 567 | 287 004 | |||
| totaal G5 | 106 667 | 107 084 | 155 823 | 18 814 | 14 225 | 15 624 | 15 830 | ||||
| I Totaal pijler Werk en Economie | totaal beleidsterrein | 1 648 230 | 1 619 099 | 1 595 423 | 1 624 308 | 1 650 549 | 1 654 149 | 1 666 249 | |||
| totaal G25 | 1 003 590 | 1 053 627 | 1 022 712 | 8 765 | 16 211 | 33 741 | 45 145 | ||||
| totaal G5 | 46 704 | 49 230 | 49 902 | 535 | 989 | 2 059 | 2 754 | ||||
| II Totaal pijler Fysieke Infrastructuur | totaal beleidsterrein | 421 443 | 656 605 | 819 643 | 635 035 | 564 882 | 574 718 | 536 123 | |||
| totaal G25 | 96 337 | 264 853 | 464 718 | 147 042 | 58 290 | 64 880 | 59 459 | ||||
| totaal G5 | 13 142 | 12 431 | 18 959 | 5 833 | 897 | 1 226 | 737 | ||||
| III Totaal pijler Sociale Infrastructuur | totaal beleidsterrein | 1 319 154 | 1 270 701 | 1 212 107 | 723 752 | 663 520 | 650 620 | 637 640 | |||
| totaal G25 | 754 997 | 759 268 | 798 154 | 183 296 | 182 139 | 181 946 | 182 400 | ||||
| totaal G5 | 46 821 | 45 424 | 86 961 | 12 446 | 12 339 | 12 339 | 12 339 | ||||
| IV Totaal pijler EU | totaal beleidsterrein | 292 806 | 298 028 | 275 831 | 282 294 | 287 144 | p.m. | p.m. | |||
| totaal G25 | 289 710 | 294 902 | 272 916 | 279 288 | 284 077 | p.m. | p.m. | ||||
| totaal G5 | – | – | – | – | – | p.m. | p.m. | ||||
| 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Toelichting | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| I Pijler Werk en Economie | totaal beleidsterrein | 1 648 230 | 1 619 099 | 1 595 423 | 1 624 308 | 1 650 549 | 1 654 149 | 1 666 249 | Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en). | ||
| G25 | 1 003 590 | 1 053 627 | 1 022 712 | 8 765 | 16 211 | 33 741 | 45 145 | ||||
| G5 | 46 704 | 49 230 | 49 902 | 535 | 989 | 2 059 | 2 754 | ||||
| SZW | art. 3 | Instroom- en doorstroombanen | totaal beleidsterrein | 968 044 | 938 603 | Met ingang van 1 januari 2004 is dit onderdeel opgenomen in het flexibel reïntegratiebudget FWI.De bedragen voor 2003 zijn de aan de gemeenten ter beschikking gestelde bedragen. Definitieve realisaties worden bekend wanneer de gemeenten hun jaaropgaven 2003 hebben ingediend (1 juli 2004) en de subsdie is vastgesteld. | |||||
| (bruto bedragen) | G25 | 681 815 | 641 575 | ||||||||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29557-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.