29 546
Vermindering regeldruk OCW

nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 april 2006

Tijdens het Algemeen Overleg over de reductie administratieve lasten op 14 september jl. (29 546, nr. 8) heb ik u het volgende toegezegd:

1. ik stuur de Kamer de berekening van de beleefde en werkelijke regeldruk die het onderwijsnummer veroorzaakt in het voortgezet onderwijs.

2. bij de volgende rapportage over de reductie van de administratieve lasten geef ik een totaalbeeld, inclusief het cultuurdeel;

Met deze brief kom ik deze toezeggingen na.

1. Berekening werkelijke en beleefde regeldruk die het onderwijsnummer veroorzaakt

Feitelijke reductie van administratieve lasten

De invoering van het onderwijsnummer betekent voor de scholen in het voortgezet onderwijs een feitelijke vermindering van de administratieve lasten met structureel 7,5 miljoen euro: scholen zijn minder tijd kwijt aan het invullen van formulieren en het aanleveren van gegevens. Het onderwijsnummer is nu grotendeels in het voortgezet onderwijs ingevoerd. Scholen hoeven bij de omzetting in principe geen extra gegevens aan te leveren.

Het onderwijsnummer is hetzelfde als het sofi-nummer van de Belastingdienst. Met het onderwijsnummer komt er meer en betere informatie beschikbaar over bijvoorbeeld het aantal leerlingen op een school, verschuivingen in die aantallen of het percentage achterstandsleerlingen op een school of in een stad. Door het onderwijsnummer vermindert ook het administratieve werk op scholen: zij hoeven minder vaak gegevens te leveren. Verder wordt de uitwisseling van leerlinggegevens tussen scholen onderling en tussen scholen en gemeenten makkelijker. Ten slotte maakt het onderwijsnummer het gemakkelijker voor de rijksoverheid en de gemeenten om onderwijsbeleid te ontwikkelen en te controleren.

De feitelijke vermindering van de regeldruk in het voortgezet onderwijs is als volgt opgebouwd:

HandelingAdministratieve last (in mln)
1. geen telformulieren voor leerlingentelling€ 3,7
2. vervallen aanleveren instroom – doorstroomgegevens€ 0,7
3. vervallen aanleveren gegevens IBG les- en cursusgeldwet€ 1,3
4. vervallen aanleveren gegevens eindexamen IBG/inspectie€ 0,3
5. vervallen opvragen bewijsstukken CUMI€ 1,3
6. vervallen meldingsplichten in- en uitschrijving gemeente€ 0,2
Totale reductie administratieve lasten€ 7,5

Beleefde regeldruk

De introductie van het onderwijsnummer in het voortgezet onderwijs heeft de scholen eenmalig extra werk bezorgd. De knelpunten heb ik in samenspraak met de scholen door onderzoeksbureau Berenschot in kaart laten brengen. Scholen hebben onder meer de administratie moeten aanpassen en sofi-nummers moeten opvragen. Mede vanwege deze knelpunten hebben de scholen de invoering van het onderwijsnummer ervaren als een toename van de regeldruk, terwijl deze feitelijk gezien juist afneemt.

Daar komt bij dat de invoering van het onderwijsnummer mede als doel heeft de rechtmatigheid in de bekostiging beter te waarborgen. Het Basisregister Onderwijsnummer van de IB-groep wordt namelijk gebruikt als basis voor de bekostiging van het onderwijs. Scholen ervaren deze toegenomen controle op de rechtmatigheid echter als een verzwaring van de administratieve lasten. De beleefde regeldruk wijkt hier eveneens af van de feitelijke regeldruk.

Inmiddels heb ik concrete acties in gang gezet om de knelpunten op te lossen. Zo zijn er voorlichtingsbijeenkomsten en cursussen georganiseerd voor de scholen in het voortgezet onderwijs. Verder kunnen zij via de speciale website over het onderwijsnummer (www.onderwijsnummer.nl) meer informatie vinden. Ook kunnen scholen vragen stellen aan een helpdesk.

De lessen die we geleerd hebben uit de introductie van het onderwijsnummer in het voortgezet onderwijs gebruiken we uiteraard bij de introductie van het onderwijsnummer in de andere sectoren. Daar hoort ook het «management van verwachtingen» bij over de tijdelijke, extra inspanningen die de instellingen moeten leveren om het onderwijsnummer in te voeren.

2. Totaalbeeld reductie administratieve lasten (inclusief cultuur)

Over het totaalbeeld van de reductie administratieve lasten (inclusief cultuur) rapporteer ik elk jaar in de jaarverslagen. Zo geeft het jaarverslag over 2005 de reducties op onderwijs-, cultuur- en wetenschapsterrein weer. OCW realiseert daarbij deze kabinetsperiode een administratieve lastenreductie van 29%, oplopend tot bijna 40% in 2010. De reductiedoelstelling voor cultuur is nog niet volledig ingevuld. De invulling hangt nauw samen met de herijking van de cultuurnotasystematiek en de

nieuwe inrichting van de mediawet. In september, als deze plannen bekend zijn, informeert staatssecretaris Van der Laan u over de reductie van administratieve lasten in de cultuursector.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. J. A. van der Hoeven

Naar boven