nr. 232
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 maart 2010
Op 10 december 2009 is van de leden Ortega-Martijn en Vermeij (32 123
XV, nr. 34) een motie aangenomen, waarin de regering wordt verzocht over
te gaan tot het instellen van een meldpunt klachten particuliere arbeidsmarktinitiatieven,
waarbij specifiek gezocht wordt naar oplossingen voor de ondervonden en geconstateerde
bureaucratische belemmeringen. Met deze brief geef ik u mijn reactie op de
motie.
De afgelopen periode is hard gewerkt aan het verbeteren van de geïntegreerde
dienstverlening. Het bieden van een op maat gesneden dienstverlening en het
wegnemen van bureaucratische belemmeringen in de uitvoering is hierbij het
uitgangspunt. Op de lokale en regionale werkpleinen zijn voor werkgevers diverse
loketten ingericht: werkgeversservicepunten, leerwerkloketten, brancheservicepunten
en mobiliteitscentra. Dit jaar nog worden plannen uitgewerkt om deze loketten
verder te stroomlijnen en te komen tot een nog eenduidigere en toegankelijke
werkgeversdienstverlening. Werkgevers moeten zowel op de lokale als regionale
werkpleinen terecht kunnen met al hun vragen en ideeën over werk, re-integratie
en ontslag.
Voor schriftelijke klachten kan men terecht bij het reguliere centrale
klachtenbureau van het UWV (Klachtenbureau UWV, Postbus 58071, 1040 HB Amsterdam).
Ook kunnen werkgevers klachten kenbaar maken via internet (www.uwv.nl). Telefonische
klachten kunnen worden gemeld via de UWV werkgeverstelefoon, telefoonnummer
0900 – 9295 van 8.00–17.00uur. Daar waar men klachten heeft over
gemeenten, kan men terecht bij de gemeentelijke klachtencommissies. Daarnaast
is er een onafhankelijk loket waar bedrijven zich kunnen melden met klachten
over onduidelijke regelgeving, onduidelijke procedures en slechte dienstverlening:
het meldpunt regelgeving van het ministerie van Economische Zaken (www.antwoordvoorbedrijven.nl/meldpunt).
Tijdens de begrotingsbehandeling heb ik toegezegd bij het UWV te bevorderen
dat men met bepaalde vragen terecht kan op verschillende locaties bij de werkgeversservicepunten.
Nu alle mogelijkheden voor werkgevers om vragen en klachten in te dienen in
kaart zijn gebracht, constateer ik dat voldoende gewaarborgd is dat werkgevers
op diverse plekken terecht kunnen met vragen en klachten.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. P. H. Donner