Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 mei 2020
Hierbij zend ik u een reactie op een tweetal artikelen, die zijn opgenomen in de Trouw
van vrijdag 17 april 2020. Het betreft het bericht «Via de telefoon bepalen of iemand
wel of niet kan werken, niet mogelijk zeggen UWV-artsen» en het bericht «Zieke werknemers
kunnen nu niet re-integreren en zijn daardoor straks flink de klos».
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees
Reactie op een tweetal artikelen, die zijn opgenomen in de Trouw van vrijdag 17 april
2020. Het betreft het bericht «Via de telefoon bepalen of iemand wel of niet kan werken,
niet mogelijk zeggen UWV-artsen» en het bericht «Zieke werknemers kunnen nu niet re-integreren
en zijn daardoor straks flink de klos»
Bericht
«Via de telefoon bepalen of iemand wel of niet kan werken, niet mogelijk zeggen UWV-artsen»
Reactie
Om continuïteit en inkomenszekerheid te garanderen kiest UWV er voor om ook zo lang
de coronacrisismaatregelen van kracht zijn waar mogelijk inhoudelijke besluiten af
te geven bij het verrichten van sociaal-medische beoordelingen. Verzekeringsartsen
voeren ook in crisisperiode verzekeringsgeneeskundig onderzoek uit op basis van de
standaard «Onderzoeksmethoden». Voor het inwinnen van medische informatie werkt UWV
op basis van de standaard «Communicatie met behandelaars», zowel in het reguliere
proces als in deze crisisperiode. Verzekeringsartsen vragen informatie op indien deze
onmisbaar is voor de beoordeling, of als een betrokkene daarop aandringt. Zij houden
daarbij op dit moment rekening met de omstandigheid dat bepaalde curatieve artsen
mogelijk belast zijn met de zorg voor Covid-19 patiënten. Een groot deel van de huisartsen
en specialisten heeft naar verwachting op dit moment wel de tijd en de mogelijkheid
om antwoord te geven op gerichte vragen.
Verzekeringsartsen maken zelf de afweging of zij over voldoende informatie beschikken
om een beoordeling te verrichten. Komt een verzekeringsarts ook na samenspraak met
een adviseur verzekeringsarts tot de conclusie dat een kwalitatief goede beoordeling
zonder fysiek spreekuur niet mogelijk is, dan stelt UWV de beoordeling uit.
De werkwijze is daarmee onvergelijkbaar met het in het artikel aangehaalde experiment
in Groningen. Bij het genoemde experiment vond in beginsel geen contact plaats met
de betrokken uitkeringsgerechtigde en werd de beoordeling enkel gebaseerd op de in
het dossier aanwezige informatie. Bovendien was de op kantoor Groningen toegepaste
werkwijze in operationele en juridische zin niet juist. In de huidige crisissituatie
wordt in beginsel wel gesproken met de cliënt en vinden de beoordelingen plaats door
of onder de verantwoordelijkheid van geregistreerde verzekeringsartsen.
Ik waardeer dat UWV ook onder deze bijzondere omstandigheden alles doet om beoordelingen
volgens de geldende kwaliteitsstandaarden te blijven verrichten. UWV volgt daarnaast
ook in de crisisperiode regulier beleid als het gaat om het verstrekken van voorschotten.
Dat betekent dat UWV bij uitstel van een WIA-claimbeoordeling een voorschot verstrekt
tot het moment dat de beoordeling plaats kan vinden. Voor de WIA-herbeoordeling geldt dit niet, omdat de bestaande uitkering in dat geval doorloopt. Ook
bij uitstel van een Wajong-beoordeling verstrekt UWV conform bestaand beleid geen
voorschot, omdat uitstel – in tegenstelling tot bij de WIA-claimbeoordeling – meestal
geen inkomensdaling voor de aanvrager met zich meebrengt. Daarnaast is de ervaring
dat een ruime meerderheid van de aanvragers na beoordeling geen recht krijgt op een
Wajong-uitkering.
Bericht
«Zieke werknemers kunnen nu niet re-integreren en zijn daardoor straks flink de klos»
Reactie
Ook nu de coronacrisismaatregelen van kracht zijn verwacht ik dat werkgevers en werknemers
blijven doorwerken aan re-integratie, zo goed als onder de huidige omstandigheden
mogelijk is. De toets op de re-integratie-inspanningen is altijd maatwerk en UWV houdt
hierbij op dit moment dan ook rekening met de impact die de coronacrisis en de bijbehorende
maatregelen hebben.
Werkgevers kunnen een vrijwillige verlenging van de loondoorbetalingsperiode of de
Ziektewetuitkering van hun (ex-)werknemers aanvragen. Het gaat hier om een private
aangelegenheid en ik kies er niet voor om die verlenging te compenseren. Na een relatief
lange periode van 104 weken van loondoorbetaling of een Ziektewet-uitkering hebben
betrokkenen namelijk mogelijk recht op een WIA-uitkering, na beoordeling door UWV.
Deze WIA-claimbeoordelingen vinden ook in deze crisisperiode zo veel mogelijk doorgang.
Mocht een beoordeling zonder fysiek contact niet mogelijk zijn, dan ontvangt de betrokkene
een voorschot tot het moment dat de WIA-claimbeoordeling plaats kan vinden.